جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | دکتر فریدون شایسته _ وزیرمختار ایالات متحده‌ی آمریکا، گفته‌است ؛جنگلی‌ها، حمایت مردم را با رفتار منصفانه نسبت‌به تهیدستان جلب کردند.درحالی‌که، ثروتمندان از دست آن‌ها ،رنج زیادی را کشیدند.در تأیید این نظریه، باید گفت: پس‌از تصویب مالیات یک تومان، بر هر گونی برنج ،از سوی هیئت اتحاد اسلام، ۳۰۰۰نفر، از زمین‌داران گیلانی، در کنسولگری انگلیس در رشت ،برعلیه تصمیم هیئت اتحاد اسلام نهضت جنگل ،متحصن شدند.مک‌لارن، سرکنسول انگلیس در رشت می‌گفت :هدف جنبش جنگل، تدارک وسایل آسایش و رفاه ایران و ایرانیان بود.

وُژنسنسکی، رییس بخش خاورمیانه کمیساریای امور خارجه شوروی، گفته‌است: اهداف جنگلی‌ها، این بود که،پیش‌از تصرف تهران،کوچک‌خان ،وحدت ایرانیان را مهم‌ترین وظیفه می‌دانست .آن گاه که پایتخت به دست انقلابیون فتح شود،اصلاحات اجتماعی و اول از همه اصلاحات ارضی آغاز خواهد شد. زیرا،در میان جمعیت ایرانی، در کنار زمین‌داران پرشمار، توده وسیعی از کارگران کشاورزی هم وجود دارد.کوچک خان، بنا به‌نظر وُژنسنسکی، به یکی از کارکنان خوشتاریا،یک شرکت بازرگانی گرجی مستقر در ایران، گفته بود:وی، از برنامه بلشویک‌ها،کاملاً آگاه بود. اما ،قصد نداشت به‌طور کامل آن را دنبال کند.اوگفت: هدف من خلع دولت تهران وانتقال قدرت به یک دولت دموکراتیک در ایران است.من ،نمی‌خواهم آن چه را که بلشویک‌ها در روسیه کرده‌اند،در این‌جا تکرار کنم.

کشیش موری از اعضای هیئت مذهبی آمریکاییان هم ،نوشته‌است: تحسین‌کنندگان میرزا ،بیشتر وی را نه به‌خاطر محبت و توانایی در جنگ، بلکه از لحاظ مهربانی، عشق و صمیمیت ،رفتار صادقانه، وفاداری به رفاه کشورش،حس عدالت خواهی وحقیقت گویی اش، می‌ستایند.

سروان ژُرژدو کردن، وابسته نظامی فرانسه در ایران هم، گفته‌است :انگلیسی‌ها،با این نظر موافقند که کوچک‌خان، رهبر شورش، انسانی درستکار و میهن‌دوستی ایرانی است. آنان یعنی انگلیسی‌ها وی را قهرمان استقلال ملی می‌دانند.البته در خلوت نه در آشکار. دیدگاه‌های اُستُروف، آقایف و پلاستون، نویسندگان کمونیست شوروی سابق ،این بوده‌است که :نهضت جنگل، تجلی آرزوها و اهداف دهقانان زجر کشیده گیلان و روشنفکران بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان