یکشنبه, 02 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 02 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | احساس خستگی گاه به گاه طبیعی است. اما اگر در طول زندگی به دنبال یک قهوه جوش همیشگی می‌گردید و هر زمان که در دسترس تان نیست، آرزوی خوابیدن در تخت خود را دارید، وقت آن است که عادت‌های خود را ارزیابی کنید و عادت‌هایی را که انرژی تان را کاهش می‌دهند، تغییر دهید.

اگر احساس خستگی شما جدید است، با علائم دیگری همراه است یا چنان شدید که نمی‌توانید عملکرد طبیعی داشته باشید، با مراجعه به پزشک، درمان را شروع کنید. اگر مشکلی در سلامتی دارید و بیشتر روز‌ها دچار خستگی می‌شوید، نیازی نیست که این خستگی را به صورت عادی بپذیرید. هنوز می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید که سطح انرژی شما را بالا ببرد.

کنترل میزان خواب در شبانه روز
واضح است که خواب کم باعث خستگی خواهد شد. اگر غالباً کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابید، نه تنها ممکن است خسته شوید، بلکه ممکن است که در حال به خطر انداختن مسائل جدی بهداشتی باشید، از جمله:

• افزایش وزن

• افسردگی

• افزایش خطر تصادفات

• کاهش ایمنی

• افزایش خطر دیابت و مشکلات قلبی

• اختلال در تفکر، حافظه و روحیه

کم خوابی شایع‌ترین علت خستگی است. اما برخی مطالعات نشان داده است که خواب منظم بیش از ۹ ساعت در هر شب خطر چاقی، دیابت و سردرد را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه، به دنبال محیط شاد باشید. بیشتر بزرگسالان باید هفت تا هشت ساعت خواب در هر شب داشته باشند.

روش دیگر برای نگهداشتن انرژی دیگری اغلب از آن چشم پوشی می‌شود snooze کردن ساعت گوشی است. داشتن این ۹ دقیقه بسیار وسوسه انگیز است، اما این فقط زمان کافی برای احساس خستگی بدون داشتن خواب کافی است. وقتی ساعت گوشی زنگ می‌خورد بهتر کار این است که فوراً بیدار شوید.

خواب به اندازه غذا خوردن و ورزش برای سلامتی مهم است. از ساعات خواب تان نکاهید تا زمانی برای فعالیت‌های دیگر ایجاد کند.

افزایش انرژی با پروتئین
اگر صبحانه معمول شما کلوچه، پیراشکی، کاسه غلات یا حتی بدتر از آن است، اصلاً چیزی نیست، احتمالاً فقط چند ساعت بعد تاثیر شان را احساس خواهید کرد. شکم خود را با دوز سنگین کربوهیدرات که منجر به افزایش قند خون و پس از آن افت ناگهانی قند خون می‌شود، پر خواهید کرد که برای چرت زدن آماده خواهید شد.

هر وعده غذایی و میان وعده را با مقدار متعادل کربوهیدرات و پروتئین سپری کنید. اگر وقت دارید، برای صبحانه نیمرو بخورید. در غیر این صورت، کره بادام زمینی را روی تکه‌ای از نان تست کامل بمالید و در کنار یک کاسه ماست با میوه از خوردن آن لذت ببرید یا یک اسموتی غنی از پروتئین را برای خود در نظر بگیرید. به جای تنقلات و شیرینی در بعد از ظهر بهتر است برش‌هایی از سیب را با یک تکه پنیر کوچک تهیه کنید. پروتئین نوسانات شدید قند خون را از بین می‌برد و هوشیاری بیشتری برای تان به ارمغان می‌آورد.

از روی صندلی خود بلند شوید
به نظر غیر عادی است، اما خستگی روزانه می‌تواند راهی برای فریاد زدن فعالیت بیشتر بدن باشد. ورزش متابولیسم بدن را بالا می‌برد، روحیه را تحریک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا شب‌ها بهتر بخوابید. نیازی نیست که ساعت‌ها در باشگاه ورزش کنید. حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع در اطراف خانه یا محل کار مزایای اندکی را به همراه خواهد داشت.

آب بیشتری بنوشید
کمبود آب بدن منجر به خستگی می‌شود و بسیاری از افراد در طول روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. یک ترفند سریع دیگر برای رفع خستگی، دوش گرفتن کوتاه است. اگر این یک گزینه نیست، با شستن صورت یا حتی شستن دست در آب سرد می‌توانید احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید.

کاری لذت بخش انجام دهید
خندیدن یکی از بهترین انرژی دهنده‌های اطراف است و علاوه بر اینکه هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. یک فیلم خنده دار تماشا کنید، یک رمان خنده دار یا کمیک استریپ مورد علاقه خود را مطالعه کنید، یا با آن دوستی که همیشه موجب شاد شدن تان می‌شود تماس بگیرید.

هر روز حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد به فعالیت مورد علاقه خود بپردازید. آهنگ‌های مورد علاقه خود را گوش دهید، باغبانی کنید یا ساز محبوب تان را بنوازید. هر چیزی که باعث شود احساس خوبی داشته باشید. یا چیز جدیدی را امتحان کنید. برای کلاس مورد علاقه خود ثبت نام کنید، یک رستوران جدید را امتحان کنید، یک سرگرمی یا ورزش جدید یاد بگیرید. حتی تغییرات کوچک مانند مدل موی جدید یا مسیر کار می‌تواند روزمرگی شما را متحول کند و احساس هوشیاری بیشتری در شما ایجاد کند.

انرژی خود را تقویت کنید
استرس، منفی نگری و افسردگی جذب کننده انرژی زیادی هستند. اگر غرق افکار تاریک هستید، ممکن است برای برای از بین بردن این افکار به کمک حرفه ای‌ها نیاز داشته باشید. برای کنترل استرس روزمره، بهتر است موارد زیر را امتحان کنید.

• داوطلب شوید: کمک به دیگران یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود روحیه و انرژی شماست.

• سپاسگزار باشید: هر شب یک یا دو دقیقه قبل از خواب وقت بگذارید و اتفاق خوبی که آن روز افتاده را بنویسید و شکر گزار باشید.

• بخشندگی: تمرکز روی عصبانیت، کینه، سرزنش خود یا کینه توزی باعث کاهش انرژی و روحیه می‌شود. انتشار افکار منفی ذهن را برای تمرکز روی موضوعات محرک بیشتر می‌شود.

• مدیتیشن: برای بهره مندی از مراقبه، نیازی نیست یک ساعت روی زیرانداز یوگابروید. حتی شمارش سه دقیقه نفس هایتان در حالی که با آرامش نشسته اید به آرامش ذهن کمک می‌کند و احساس هوشیاری بیشتری را در شما ایجاد می‌کند.

• بر روی باور‌های خود تمرین کنید: ایمان داشتن راهی عالی برای رفع نگرانی، قدردانی از آنچه دارید و رها کردن تنش‌ها و افکار منفی می‌شود.

کلام آخر
اگر به نظر می‌رسد که کافئین کافی در جهان برای گذراندن روز تان وجود ندارد، وقت آن است که یک فنجان قهوه بنوشید. ایجاد تغییرات سالم راهی بسیار بهتر برای احساس خوب بودن و افزایش انرژی برای تسخیر زندگی پرمشغله شماست.

منبع: فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان