سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | یکی از فعالان کارگری : آمار واقعی بسیار بیشتر از این تعداد است. بسیاری از کارگران با وجود داشتن علائم مشهود، بنا به دلایل متعدد معیشتی به بخش بهداشت مراجعه نمی‌کند

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در حالی سی و چهارمین روز اعتصابات و اعتراضات خود را در مقابل فرمانداری شهرستان شوش پشت سر گذاشتند که با توجه به گرمای بیش از ۵۰ درجه این روزهای خوزستان و شلوغی جمعیت کارگران در جریان اعتراضات، خطر ابتلا به کووید ۱۹ در میان آن‌ها بسیار بالا است. 

به گفته کارگران، تحمل استفاده از دو ماسک در این گرمای هوا، گاهی عملا ممکن نبوده و به دلیل مشکلات تنفسی، بسیاری از معترضین، حتی مجبور به برداشتن ماسک خود هستند. 

این در حالی است که روزانه، هزاران کارگر معترض هفت تپه به دلیل مشکلات جدی معیشتی، عدم پرداخت دو ماه از حقوق معوق و بر زمین ماندن مطالبات اساسی نظیر؛ بازگشت به کار کارگران مطالبه‌گر اخراجی، واکسیناسیون عمومی کارگران و تعیین تکلیف وضعیت مالکیت شرکت، بیش از یک ماه است که دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی روزانه می‌زنند. 

همه این اتفاقات در حالی رخ داده که به گفته مسئولین استانی ستاد مقابله با بیماری کرونا در خوزستان، این استان هم اکنون در وضعیت حاد اپیدمی قرار داشته و با توجه به شیوع واریانت دلتای ویروس کرونا با کمبودهای جدی در حوزه درمانی مواجه است. 

یکی از فعالین کارگری هفت تپه ، ضمن گلایه از عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت کارگران و ابتلای بسیاری از معترضین به کرونا، گفت: بر اساس لیست آمار رسمی بخش بهداشت و درمان شرکت هفت تپه از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا و بر مبنای تست‌های مثبت بعمل آمده از کارگران، بالغ بر ۳۷۰ کارگر تا کنون به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. 

این فعال کارگری، تصریح کرد: این رقم، آمار رسمی ثبت شده در بخش بهداشت بوده و به طور قطع، آمار واقعی کارگران مبتلا به کرونا، بسیار بیشتر از آن است. 

به گفته این کارگر هفت تپه؛ این در حالی است که بسیاری از کارگران پس از ابتلا به کرونا با وجود داشتن علائم مشهود، بنا به دلایل متعدد معیشتی و مشکلات روزمره زندگی، اساسا به بخش بهداشت مراجعه نمی‌کنند که نام‌شان در این لیست ثبت شود. 

همچنین باید به همین آمار رسمی، تعداد اعضای خانواده کارگران را نیز اضافه کرد. بسیاری از کارگران، سرپرست خانوار هستند و اساسا فرض اینکه پس از ابتلای آن‌ها، خانواده‌شان از ابتلا مصون بمانند در شرایط اپیدمی، عملا غیرممکن است. 

حال باید دید که در این وضعیت حاد معیشتی کارگران هفت تپه و اعتراضات متراکم روزمره، وضعیت درمانی آن‌ها با چه کیفیتی دنبال شده و می‌شود. چرا که با توجه به هزینه بالای درمانی برای بیماران کرونایی در کشور، برای کارگری که دو ماه است، حقوقی دریافت نکرده و با انواع و اقسام مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کند، اساسا هزینه برای درمان این بیماری و تهیه داروهای گران قیمت آن، امکان‌پذیر نخواهد بود. 

همین چند روز پیش بود که شفیع چنانی، کارگر شرکت هفت تپه، به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های درمان به رغم مراجعات مکرر به امور مالی این شرکت و شنیدن پاسخ منفی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. نام این کارگر هفت تپه در حالی در میان جان باختگان روزانه کرونایی در لیست روزانه وزارت بهداشت درج شد که پس از ده سال به تازگی صاحب فرزند شده بود. 

منبع:امتداد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان