جمعه, 10 فروردین 1403

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید احتمال برخورد یکی از خطرناک‌ترین‌ سیارک‌های منظومه شمسی به کره زمین بیشتر از آن چیزی است که پیشتر تخمین زده می‌شد.

به گزارش حکایت گیلان | بنابر محاسبات جدید، شانس برخورد سیارک بنو با زمین در ۲۰۰ سال آینده از یک در ۲۷۰۰، به یک در ۱۷۵۰ افزایش یافته است. برآوردهای جدید حاصل تحقیقاتی است که به وسیله فضاپیمای اوسیریس-رکس (OSIRIS-Rex) امکان‌پذیر شده است. این فضاپیما که پیشتر در سال ۲۰۱۸ برای نمونه‌برداری از سطح سیارک به فضا پرتاب شده بود، به دانشمندان کمک کرده است درک بهتری از موقعیت این سنگ فضایی داشته باشند.

سیارک بنو با قطری حدود ۴۰۰ متر اکنون در فاصله تقریبا ۷.۵ میلیون کیلومتری نسبت به مدار زمین قرار دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در پروژه بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین، معروف به لینیر، با کمک بودجه ناسا کشف شد. دفتر هماهنگی حفاظت از سیاره مادری ناسا که مسئول ردیابی اجسام نزدیک به زمین است بنو را در رده اجسام بالقوه خطرناک طبقه‌بندی کرده است.

بنو به حالت سرگردان در فضا در حال حرکت است و دانشمندان معتقدند با مسیر مداری کنونی، در سال ۲۱۳۵ به زمین نزدیک خواهد شد اما در آن موقع خطر خاصی را برای سیاره ما ایجاد نخواهد کرد. اخترشناسان روز خطر اصلی برای زمین از جانب این سیارک را ۲۴ سپتامبر سال ۲۱۸۲ تخمین زده‌اند.
دیوید فارنوچیا، از مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین ناسا، با بیان اینکه شانس برخورد بنو به زمین در قرن آینده بسیار کم است، می‌گوید: «ما نباید بیش از حد نگران این موضوع باشیم.»

هرچند احتمال برخورد بنو با زمین ناچیز است، با این حال اخترشناسان می‌گویند با توجه به خطری که می‌تواند در بر داشته باشد باید آن را جدی گرفت. در صورت اصابت بنو به زمین انفجاری معادل ۱۲۰۰ مگاتن صورت خواهد گرفت که قدرتش ۸۰ هزار برابر انرژی بمب اتمی‌ای است که بر روی هیروشیما انداخته شد.

به منظور جلوگیری از چنین برخوردی، آمریکا و چین از هم‌اکنون وارد عمل شده‌اند. چین می‌خواهد با ارسال فضاپیماهای لانگ‌مارچ-۵ که قابلیت حمل ۹۹۲ تن بار را دارند، در مسیر حرکت این سیارک اخلال ایجاد کند.

از لحاظ نظری اگر جسمی با وزن مناسب در کنار یک سیارک فضایی قرار بگیرد، با توجه به جاذبه اندکی که ایجاد می‌کند رفته رفته می‌تواند در حد چند درجه سیارک را از مسیر پیشین خود منحرف کند.

چین برای این منظور باید ۲۳ فضاپیما را همزمان در کنار این سیارک قرار دهد تا با نیروی جاذبه بسیار اندکی که ایجاد می‌کنند، مسیر نهایی سیارک را ۹ هزار کیلومتر تغییر دهند. آمریکا نیز همزمان پروژه‌های آزمایشی را برای تست میزان انحراف احتمالی سیارک بر اثر جاذبه کلید زده است.

دانشمندان می‌گویند سیارک بنو احتمالا بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش یعنی در ده میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی شکل گرفته است و به همین جهت مطالعه روی آن می‌تواند در شناخت بیشتر کره زمین موثر باشد.

بنو به‌عنوان یک سیارک نوع «بی» طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که حاوی کربن بسیار در کنار مواد معدنی مختلف است. این سیارک دستخوش تغییرات شدید و یا تغییر در ترکیباتش نشده است و پژوهشگران می‌گویند در عمق سطح سیاه آن، مواد شیمیایی و سنگ‌هایی از بدو تولد منظومه شمسی وجود دارند.

یافته‌های جدید ناسا در نشریه علمی «ایکاروس» منتشر شده است.

منبع: ناسا