جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان |همزمان با آغاز عزاداری حسینی، برگزاری برخی مراسم های عزاداری به خصوص در فضاهای بسته با چالش بزرگی همراه بوده و واکنش های مختلفی را ایجاد کرده است. انتشار تصاویری از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مشهد سبب شد که تغییراتی در برنامه های عزاداری انجام شود و برگزاری مراسم در فضاهای بسته و همچنین دسته روی ها ممنوع گردد. خارج از مشهد برخی از شهرهای دیگر هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

در بندر انزلی که این روزها به عنوان یکی از کانون‌های شیوع کرونا تبدیل شده خبر می‌رسد در بعضی هیات های عزاداری پروتکل های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نمی‌گردد و برخی افراد با لخت شدن و بدون ماسک و فاصله گذاری اجتماعی حضور دارند. البته برخی فیلم ها و عکسهایی که در روز اول محرم در صفحه اینستاگرامی یکی از هیات های مشهور منتشر شده بود، حذف گردیده ، ولی نحوه نامناسب این عزاداری ها در شب‌های آتی نیز ادامه داشته است.

گفتنی است قاطبه علما و مراجع  تشیع درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام عزاداری تاکید فراوانی کرده اند و جای تاسف دارد که ما همچنان باید این بحث بی فایده را ادامه دهیم که این نوع عزاداری ها در فضاهای بسته منجر به افزایش شیوع کرونا می گردد. آن هم در شرایطی که بیمارستان های استان دیگر  هیچ تخت خالی ندارد و حتی بیماری یک عزادار هم نمی توان تحمل کرد. 

عزاداری حسینی امری نیست که طی چند سال اخیر ایجاد شده و سابقه بیش از هزار ساله دارد. از آن سو ویروس کرونا نیز قرار نیست تا ابد به این شدت و حدت  همراه ما باشد. کرونا رفتنی است و عزاداری حسینی ماندنی،  کاش فقط در این میان برای امروز خودمان هم کمی نگران باشیم که حداقل زودتر این اتفاق بیفتد و عزیزان کمتری را از دست بدهیم. 

البته ممکن است مثل همیشه عده ای بگویند که چرا در مورد جشن و مهمانی و سفرها حرفی زده نمی شود که مشخص است به صراحت گفته شود که در این شرایط ما مخالف هرگونه تجمعی هستیم و تا همین‌جا هم درباره تعطیلی کامل تعلل صورت گرفته است. این دوقطبی سازی های بی فایده تنها اختلافات را بیشتر می کند. بسیاری از این مردم در خانواده های مذهبی و سنتی متولد شده اند، با عزاداری حسینی بزرگ شده اند و حالا معتقدند که سلامتی عمومی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. امری که توسط مراجع اسلام شناس نیز مورد تاکید قرار دارد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان