جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
نگاهی به لیست پیشنهادی کابینه سیزدهم؛

سهم صفر گیلان از دولت سیزدهم | نه از وزیر خبری است و نه استاندار ویژه

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۵:۴۶ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر: لیست کابینه سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است که در نگاه کلی ترکیبی از افراد نزدیک به رئیس جمهور اسلامی و همچنین اصولگرایان است. رئیس دولت در مورد حداقل 6 وزیر پیشنهادی سابقه همکاری نزدیک دارد.

سید رضا فاطمی امین ( وزیر پیشنهادی صمت)   قائم مقام تولیت  آستان قدس رضوی، امین حسین رحیمی ( وزیر پیشنهادی دادگستری) معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، حجت الاسلام خطیب ( وزیر پیشنهادی اطلاعات)  رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، عیسی زارع پور ( وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات) ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، محمد مهدی اسماعیلی ( وزیر پیشنهادی ارشاد) مشاور فرهنگی رئیسی در آستان قدس و قوه قضائیه، حسین باغ‌گلی( وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش)  مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی از جمله وزرای پیشنهادی هستند که پیش از این با رئیسی همکاری داشته اند و با خط وی هماهنگ تر هستند.

در این میان هرچند گفته می شد ممکن است برخی وزرای دولت و یا افراد نزدیک به جناح اصلاح طلبان میانه رو نیز از سوی رئیس جمهوری معرفی گردند، اما  لیست نهائی نشان می دهد نمی توان  کابینه دولت سیزدهم را فراجناحی شناخت. هرچند عدم حضور افرادی چون سعید محمد و همنچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در آن به چشم می خورد. سعید جلیلی نیز که از قبل مشخص بود فرصتی برای حضور در کابینه ندارد و مشخص نیست  طرح دولت سایه او در این دولت نیز کار خواهد کرد یا به فراموشی سپرده می شود. 

در این میان برخی افراد سیاسی منتسب به اصولگرایان در وزارتخانه های غیرسیاسی معرفی شده اند. احسان خاندوزی ( وزیر پیشنهادی اقتصاد) سید جواد ساداتی نژاد( وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی)، حجت عبدالملکی (وزیر پیشنهادی کار) و عزت الله ضرغامی ( وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی) از این جمله اند. مخالفت با برجام و FATF  و مخالفت با دولتمردان سابق از جمله حرف‌های همیشگی این افراد بود. 

در میان وزرای معرفی شده، احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع، رستم قاسمی وزیر سابق نفت و علی اکبر محرابیان وزیر اسبق صنایع و معادن به چشم می خورند که هیچ کدام قرار نیست به وزارتخانه های سابق خود برگردند. رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شده و محرابیان قرار است راهی وزارتخانه نیرو شود. احمد وحیدی نیز به عنوان وزیر پیشنهادی کشور معرفی شده که بدون شک مهم ترین پست سیاسی دولت است و می تواند در تعیین استانداران و همچنین امنیت داخلی تاثیرگذار باشد. از آن جا که سردار وحیدی یک فرد نظامی است، به نظر می رسد قدرت خوبی برای اداره وزارتخانه متبوع خود داشته باشد و شاید فشارهای  برخی نمایندگان مجلس برای تعیین افراد منتسب به خود در حوزه های انتخابیه کمتر شود.  هرچند از سوی دیگر هنوز مشخص نیست نحوه برخورد با تشکل های سیاسی و اجتماعی و همچنین رویکردهای فرهنگی وزیر جدید کشور چگونه عمل خواهد کرد. 

برای ما گیلانی ها همان طور که پیش بینی می شد سهمی در معرفی کابینه سیزدهم دیده نشده است. به نظر می رسد توان نمایندگان گیلان با همه ادعاها  چندان نیست که در معرفی افراد قوی به رئیس جمهور جهت تشکیل کابینه اقدام کنند. در دولت یازدهم و دوازدهم هرچند وزیر گیلانی به مجلس معرفی نشد، اما سازمان برنامه و بودجه که اهمیت بیشتر از چند وزارتخانه داشت توسط یک گیلانی اداره می شد که فارغ از همه نقاط ضعف، قدم هاییبرای توسعه استان گیلان برداشته شد که در دولت آینده شاید ابتر بماند.  

گفتنی است آیت الله فلاحتی در نماز جمعه گذشته رشت درخواست کرده بود که گیلان با استانداری ویژه تشکیل شود که بتواند در جلسات هیات دولت شرکت کند. امری که با توجه به توان محدود نمایندگان استان گیلان بسیار بعید به نظر می رسد. پیش از این رئیس جمهور از خوزستان به عنوان استانی نام برده بود که احتمال دارد به عنوان استانداری ویژه انتخاب شود. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان