پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

حکایت گیلان | با روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی مردم به دنبال یک اتفاق بزرگ در حل مشکلات اقتصادی هستند. اتفاقی که فقر و بیکاری و تورم را کاهش دهد و بعضی از مردم امیدوار هستند که رئیس جمهور منتخب مردم بتواند به شعارهای انتخابات ریاست جمهوری خود عمل کند. اما در این میان مسائلی هم وجود دارد که مردم را نگران کرده است، مانند رفع تحریم‌ها که زندگی را برای مردم سخت کرده است. حال باید ببینیم رئیس سابق آستان قدس رضوی می‌تواند گره تحریم‌ها، بیکاری، فقر، گرانی و یا پالرمو که مدت‌ها است در مجمع خاک می‌خورد را باز کند. در همین رابطه «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم و نماینده ادوار مجلس به گفت وگو پرداخته است که می‌خوانید.


دولت سیزدهم بعد از کلی فراز و نشیب بالاخره بر سرکار آمد. از دیدگاه شما رئیسی می‌تواند در حل مشکلات مردم موفق عمل کند؟
من امیدوارم ابراهیم رئیسی بتواند در حل مشکلات کشور موفق باشد. از دیدگاه من موفقیت رئیسی، روحانی و حتی احمدی نژاد هم به سود ملت تمام خواهد شد. من از رئیسی درخواست دارم تا در برخورد با مسائل روز واقع‌بینانه برخورد کند و از دادن شعارهای انتخاباتی خودداری کند. اگر بخواهیم منصفانه به مسائل نگاه کنیم، مردم در حال حاضر از گفتمان ابراهیم رئیسی راضی هستند و اعتقاد دارند که رئیس جمهور منتخب مردم گفتمان خوبی دارد و امیدوارم که مردم امید خود را از دولت رئیسی از دست ندهند. باید به ابراهیم رئیسی برای حل مشکلات کشور فرصت داد و نمی‌توانیم به این زودی دولت جدید را قضاوت کنیم. هر قضاوتی هم در حال حاضر به دولت رئیسی داشته باشیم، کار درستی نیست و باید به رئیسی حالا حالاها فرصت داد.


مجلس در روزهای گذشته طرحی را در دستور کار خود قرار داد که با انتقادات زیادی از سمت هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. از نگاه شما اجرای این طرح با وعده‌های انتخاباتی رئیسی همخوانی ندارد؟
طرح فضای مجازی در واقع بستن دست رئیسی است و انتظار می‌رود که رئیس جمهور با ورود به این مساله از اجرای آن خودداری کند. اما در آن سمت موضوع مردم به یکپارچگی نظام رای داده‌اند و قبول کردند که دولت و مجلس دیدگاه‌های سیاسی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. آن عده از مردم که در انتخابات شرکت کردند و به مجلس انقلابی و همچنین ابراهیم رئیسی رای دادند، علاقه‌مند هستند که این ایدئولوژی سیاسی در کشور حاکم باشد. با توجه به شرایط موجود کشور، مجلس یازدهم باید دیدگاه خود را به دولت رئیسی نزدیک کند و با خواست مردم برای حل مشکلات این ملت تلاش کند و قطعا مجلس این را بداند که اگر بخواهد به دنبال سهم خواهی باشد قطعا مردم پاسخ سختی را به آنها خواهند داد.


نمایندگان مجلس به کابینه ابراهیم رئیسی رای اعتماد خواهند داد؟
انتظار می‌رود که کابینه رئیسی با رای اکثریت نمایندگان در مجلس یازدهم رای بیاورد و درباره این مساله بین مجلس و دولت اختلافات جدی وجود نداشته باشد. در این مساله که مجلس یازدهم ایده‌آل‌گرا است، شکی وجود ندارد، اما مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس برخلاف خواست مردم عمل نکنند و باید برای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنند. مردم تقاضا دارند که این مجلس انقلابی به دولت رئیسی کمک رسانی کند. البته هر مجلسی باید برای حل مشکلات کشور به دولت‌ها کمک کند و همین انسجام مجلس و دولت است که باعث می‌شود تا مردم به شرایط کشور امیدوار باشند. اگر کابینه فراجناحی باشد، قطعا ایشان دولت قوی خواهند داشت.


اساسا شرایط برای شکل‌گیری یک دولت فراجناحی توسط آقای رئیسی وجود دارد؟ برای تشکیل یک دولت فراجناحی آقای رئیسی باید چه رویکردی را در پیش بگیرد؟
واقعیت این است که شرایط شکل‌گیری یک دولت فراجناحی توسط آقای رئیسی خیلی سخت شده است. افراد و گروه‌هایی در انتخابات ریاست‌جمهوری اطراف آقای رئیسی بوده‌اند که تمامیت‌خواه هستند. این افراد و گروه‌ها نیز اجازه تشکیل یک دولت فراجناحی را به آقای رئیسی نخواهند داد. اگر آقای رئیسی در عمل چنین دولتی تشکیل بدهد هجمه‌ها به دولت وی بیشتر خواهد شد و کار را برای دولت سخت می‌کند. خواسته‌های این گروه‌ها نیز تمامی ندارد و هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. این اتفاق آقای رئیسی را خسته می‌کند؛ همان‌گونه که آقای احمدی‌نژاد را خسته کردند. آقای رئیسی نباید گمان کند اگر چهار کرسی وزارت به آنها بدهد ماجرا تمام خواهد شد و خواسته‌های آنها به پایان خواهد رسید. درواقع چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. زمانی که لیست اعضای کابینه آینده مشخص و به مجلس تحویل داده شود مشاهده خواهیم کرد که هجمه‌ها نسبت به تصمیم آقای رئیسی آغاز خواهد شد. این در حالی است که انتخاب اعضای کابینه حق طبیعی رئیس‌جمهور جدید است. در چنین شرایطی باید به رئیس دولت کمک کرد در یک شرایط مناسب بهترین انتخاب را انجام دهد.220 نماینده‌ای که با یک نامه از آقای رئیسی خواستند در انتخابات حضور پیدا کنند نباید انتظار داشته باشند در انتخاب افراد کابینه نیز دخالت داشته باشند و عنوان کنند باید بر اساس دیدگاه آنها اعضای دولت انتخاب شوند. این روزها صداهایی از مجلس به گوش می‌رسد با این مضمون که دولت باید درباره انتخاب اعضای کابینه با ما نیز مشورت کند. استدلال این افراد نیز این است که ما بودیم که به آقای رئیسی گفتیم در انتخابات شرکت کند. کسی منکر مشورت نیست؛ اما نباید کسی را برای حضور در دولت به رئیس‌جمهور تحمیل کرد. امکان دارد یک مدیر قوی در هر وزارتخانه‌ای وجود داشته باشد اما نتواند با سیستم مدیریتی آقای رئیسی کار کند. در نتیجه نباید از چنین فردی استفاده کرد. آقای رئیسی قرار است دولت تشکیل بدهند. به همین دلیل مدیرانی که قرار است در دولت فعالیت کنند باید تفکرات خود را با تفکرات آقای رئیسی هماهنگ کنند؛ نه اینکه آقای رئیسی تفکرات خود را با آنها هماهنگ کند. اگر کابینه ابراهیم رئیسی فراجناحی باشد، قطعا ایشان دولت قوی خواهند داشت.


فکر می‌کــنید که آقای رئیسی می‌تواند با تیم دیــپلمات خود در مذاکرات آینده برجام موفق عمل کند؟
من واقعا نمی‌دانم که رئیسی در مذاکرات هسته‌ای چه استراتژی را انتخاب می‌کند، اما به نظر می آید که رئیس‌جمهور منتخب مردم خیلی طالب مذاکرات نیست. شواهد نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی، به‌خصوص با توجه به اینکه غرب به صورت یکجانبه به دنبال این است که از مذاکرات بهره مند شود، خیلی مشتاق به مذاکرات هسته‌ای نیست. فکر نمی‌کنم که مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید مخصوصا در شش ماه آینده به نتیجه‌ای برسد و بعید است که با توجه به این رویکردی که در مذاکرات پیش رفته اصلا در دوران ابراهیم رئیسی مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.


اعتراضات خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا برخی مساله کم آبی و خشکسالی و فقر خوزستان را به مربوط به مشکلات منطقه‌ای و قومیتی می‌دانند و به نظر شما آقای رئیسی توانایی حل مشکلات خوزستان را دارد؟
درباره مساله خوزستان معتقدم که نباید به صورت منطقه‌ای و قومیتی به این موضوع نگاه کنیم. شاید امروز به عنوان مثال مردم سوسنگرد مشکلات زیادی را در مساله کم آبی و خشکسالی سپری می‌کنند، اما قطعا مردم در شهرهای دیگر خوزستان هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. من اعتقاد دارم که نباید به این مساله که بسیار مهم و حیاتی است، به صورت منطقه ای نگاه کنیم. به این شکل نیست که مابقی مردم در مناطق مختلف خوزستان از بی‌آبی و خشکسالی و فقر رنج نمی‌برند، بلکه خوزستان غرق در مشکلات مختلف است و مردم بیشتر باید به این منطقه توجه کنند. دولت جدید باید توجه ویژه‌ای به منطقه خوزستان داشته باشد و تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گیرد.


از دیدگاه شما روحانی چرا در حل مشکلات کشور به خصوص مساله خوزستان نتوانست موفق عمل کند؟
آینده قاضی خوبی برای کشور خواهد بود و قطعا زمان خیلی از مسائل کشور را روشن خواهد کرد و در آینده نه چندان دور مردم خواهند فهمید که روحانی تمام تلاشش را برای حل مشکلات کشور کرد و یا نه شرایط برای او به شکل دیگری رقم خورد.


آقای رئیسی می‌تواند با توجه به رابطه خوبی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، پرونده پالرمو را در مجمع تشخیص به نتیجه برساند؟
انتظار می‌رود که رئیسی استخوان‌های در گلو مانده را حل کند و به نظر می‌آید برای حل این مسائل برنامه هم داشته باشد و صحبت‌هایی که رئیس جمهور جدید بیان می‌کند نشان می‌دهد که این سخنان بی‌ریشه نیست و حتما اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.


دولت جدید چه اولویت‌هایی را برای حل مشکلات مردم در دستور کار خود قرار دهد؟
اقتصاد و فقرزدایی باید جزو اصلی‌ترین مسائلی باشد که رئیس جمهور برای حل آنها تمام تلاش خود را به کار گیرد. آقای رئیسی شعار مبارزه با فساد را سرلوحه کار خود قرار داده است، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که وقتی اقتصاد در جامعه ضعیف باشد و فقر بالا برود، فساد هم در کشور افزایش پیدا می‌کند. باید مسئولان تمام تلاش خود را به کار گیرند و کشور را از فقر نجات دهند، تا همه مسائل در کشور حل و فصل شود. مردم در کشور به سمت فقر کامل در حرکت هستند و درآمد آنها بسیار پایین آمده است و بعضی از افراد در جامعه از سر گشنگی و فقر به سمت بزهکاری روی آورده‌اند. امروز مهمترین دغدغه مردم معیشتی و اقتصادی است. شاید روزی مردم دغدغه سیاسی یا فرهنگی داشتند اما امروز شرایط فرق می‌کند و مهمترین دغدغه مردم اقتصادی و معیشتی است. نکته مهم در این زمینه این است که آقای رئیسی باید در اولویت‌بندی‌های خود مردم را در اولویت نخست قرار بدهد. اگر همه پروژه‌های عمرانی نیز به نتیجه برسد اما سفره مردم خالی باشد فایده‌ای ندارد. به همین دلیل آقای رئیسی باید به فکر سفره مردم باشد و بقیه مسائل را در اولویت‌های بعدی قرار بدهد. کسانی که تلاش می‌کنند در فضای رسانه‌ای کشور خود را به دولت آینده تحمیل کنند افرادی نیستند که بتوانند مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند. این افراد درگذشته امتحان خود را پس داده‌اند و برای مردم نتیجه‌ای به همراه نداشته است. بدون افراط‌وتفریط باید فکر کرد و اولویت نخست آقای رئیسی باید مردم باشد و مردم و مردم. بنده به‌صراحت عنوان می‌کنم روزی فاتحه این انقلاب خوانده خواهد شد که مردم فراموش شوند و مسئولان خود را از مردم جدا بدانند. چنین روزی فاتحه انقلاب خوانده خواهد شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان