شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | اگر بارندگی‌های پاییزی کم‌تر از حد معمول شروع شود، دوره خشک ما طولانی‌تر می‌شود و اگر طولانی‌تر شد در واقع آب رسانی سخت‌تر خواهد شد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در گیلان و مازندران بین ۲۰ الی ۲۵ درصد بارندگی‌ها کمتر از سال گذشته بوده است.
 «احد وظیفه» رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پاسخ به سوالی مبنی بر خطر خشکسالی در مناطق شمالی کشور بیان کرد: الان برای همه‌ی کشور خطر خشکسالی وجود دارد و فقط مشکل استان‌های جنوبی نیست و کم بارشی در کل کشور حاکم است، به طور مثال آذربایجان بین ۲۰ الی ۲۵ درصد کمبود بارش داشته، اما همین کمبود بارش در کرمانشاه ۵۲ درصد و در چهارمحال ۳۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین خشکسالی در تمام کشور دیده می‌شود، اما این موضوع هم به پتانسیل آن منطقه ربط دارد که حتی در نوار شمالی کشور هم امسال بارندگی‌ها کم بوده است، در گیلان و مازندران بین ۲۰ الی ۲۵ درصد بارندگی‌ها کمتر از پارسال بوده است، اما در خوزستان کاهش بارندگی بیشتر است و نزدیک ۵۰ درصد است.

وظیفه افزود: کاهش بارندگی بر کشاورزی، آب شرب و مسائل دیگر اثر می‌گذارد، بنابراین داشتن سد در برخی مناطق تاثیرگذار است، به طور مثال در گلستان خیلی سد بزرگ نداریم و وقتی به کمبود بارش بر می‌خوریم، در شهری مثل گرگان با کمبود آب شرب مواجه می شویم.

وی ادامه داد: توجه کنید که فقط آب باعث تغییر اکوسیستم منطقه شمالی کشور نمی‌شود، تغییراتی که انسان ایجاد می کند هم بسیار تاثیر گذار است، مثل جنگل‌زدایی، شستن خاک باارزش و … که در بیابانی و خشکسالی منطقه اثر دارد، اما در طول این سال‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده، ما با افزایش دما مواجه بودیم که همین موضوع بر تبخیرها اثر گذاشته است.

وظیفه بیان کرد: تقریباً کل کشور در تنش آبی و خطر خشکسالی قرار دارد و نقطه‌ای در کشور نیست که از خطر خشکسالی به دور باشد، شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه در همین شرایط قرار دارد، برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی کاهش جدی داشته و حدود ۷۰ الی ۹۰ درصد بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال بوده است.

وی ادامه داد: البته اکوسیستم کشور در هر منطقه متفاوت است، به طور مثال در سیستان و بلوچستان به طور متوسط ما سالانه ۱۳۰ میلی‌متر بارندگی داریم و در کرمان حدود ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در حالی که در گیلان نزدیک به ۱۰۰۰ میلی‌متر بارندگی داریم.

وظیفه افزود: هر اقلیمی بر اساس میزان بارش نرمال خودش، نیاز آبی دارد، اگر در یزد همان ۱۰۰ میلی‌متر در سال بارش باشد، شرایط نرمال به وجود می‌آید، همه می‌دانیم که آنجا یک منطقه‌ی کویری است و اگر ما تغییراتی ایجاد کنیم به طور مثال کارخانجات صنعتی آب بر آن جا تاسیس کنیم یا محصولات باغی پرورش دهیم به خشک شدن و خشکسالی منطقه به شکل تدریجی کمک می‌کنیم.

وی گفت: اگر بارندگی‌های پاییزی کم‌تر از حد معمول شروع شود، دوره خشک ما طولانی‌تر می‌شود و اگر طولانی‌تر شد در واقع آب رسانی سخت‌تر خواهد شد.

منبع: ایلنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان