پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با وجود جنبه‌های مثبت، با اشکلات متعددی مواجه است که رفع آن به بررسی دقیق، کارشناسی و واقع‌بینانه نیاز دارد.

حسین نوش‌آبادی اظهار داشت: امروز استفاده از اینترنت و فعالیت در فضای مجازی به یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر زندگی و کسب و کار مردم تبدیل شده است و نظام تلاش دارد تا با سیاستی راهبردی، ایجاد اشتغال مناسب و حذف مقررات زائد و دست و پاگیر را در پیش گیرد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در حوزه فضای مجازی، ساماندهی پیام‌رسان‌ها، تلاش برای نظم‌دهی به تنظیم مقررات در فضای مجازی، حمایت از خدمات و کسب‌وکارهای داخلی، ایجاد انگیزه صیانت از حقوق کاربران و حریم شخصی آنها و نیز تلاش برای پیشگیری از بروز تخلفات و برخی کوتاهی‌ها در حفاظت از اطلاعات خصوصی یا محرمانه به عنوان یک ضرورت جدی است.

عضو ناظر مجلس در کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از نکاتی مثبتی برخوردار است ولی در عین حال اشکالات متعددی دارد که رفع آن بررسی دقیق‌تر، کارشناسی تر و واقع بینانه نیاز دارد که نمایندگان مجلس در حال پیگیری آن هستند.

وی تصریح کرد: اینکه بر اساس این طرح همه سرویس‌های مهم از پیام رسان گرفته تا جویش گر و میزبانی داده‌ها اعم از داخلی و خارجی، باید مجوز فعالیت را در ایران دریافت کرده و متعهد به رعایت تکالیف و الزامات قانونی شوند، اقدامی درست و منطقی است.

نوش‌آباد اظهار داشت: در مقابل، اجرای چنین اقدام مهمی، به دوراندیشی و واقع بینی بیشتری نیاز دارد و صورت بی توجهی و کم دقتی، این طرح نیز به سرنوشت ده‌ها طرح دیگر دچار می‌شود.

وی ادامه داد: بی شک اینترنت و فضای مجازی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر زندگی روزمره و کسب‌وکار همه مردم ایران است و سیاست راهبردی نظام، مبتنی بر تسهیل کسب و کار و حذف قوانین و مقررات زائد و دست و پا گیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: این که چنین موضوع مهم و تأثیرگذاری فقط در جمع معدود اعضای یک کمیسیون و دور از چشم مردم، رسانه‌ها و نهادهای مدنی مورد بررسی قرار گرفته، سوالی است که باید در روزهای آینده با بررسی های تخصصی و جامع، شفاف‌سازی شده و به اطلاع مردم رسد.

تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار این هفته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

بر اساس ماده یک این طرح همه پیام‌رسان‌های از داخلی و خارجی باید مجوز فعالیت در ایران دریافت کنند و متعهد به رعایت تکالیف و الزامات شوند. سرویس‌دهندگانی که به این الزامات تن ندهند طبق ماده ۲۷ این طرح فیلتر و مسدود می شوند.

منبع:انتخاب

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان