چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

 اختصاصی حکایت گیلان | وقتی در دی ماه 94اولین مراسم افتتاح پل عابر پیاده مکانیزه آسانسوردار با حضور محمدعلی ثابت قدم و رضا رسولی و چند مسئول شهری دیگر برگزار شد گمان می‌کردیم خطر عبور پیاده از خیابان‌های شلوغ مخصوصا کمربندی‌های رشت به کمترین حدش می‌رسد.

ثابت قدم در آن مراسم ابراز امیدواری کرد که «تا پایان سال آینده یعنی 95 تمامی «۴۶ پل عابر پیاده» که جانمایی آن‌ها در مسیرهای پرتردد و نامطمئن شهری مشخص شده ساخته شود و بتوانیم امکان عبور و مرور مطمئن شهروندان را توسعه و سرعت بدهیم.»
البته که رشت هیچ وقت 46 پل مکانیزه را به خود ندید و طولی نکشید که خبر رسید که همان چند آسانسور هم یک به یک از کار افتاده‌اند و یا در حد همان افتتاح باقیمانده و خیرش به شهروندان نرسیده است.


در این بین اظهار نظرهایی شبیه به گفته‌های سجاد محجوب مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت در سال 98 «هر یک روز خاموشی بالابر پل‌های عابر پیاده از دوران بهره‌برداری پیمانکار محاسبه و کاسته می‌شود» هم دردی از شهروندان رشت دوا نکرد.
به گفته محجوب که با رسانه‌های گیلانی صحبت کرده بود : بیشتر پل‌های عابر پیاده به مدت هشت الی ۱۲ سال به پیمانکاران واگذار شده است.
اما چیزی که در این بین مشخص شد مشکلاتی بود که در دو طرف قرارداد یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذار و همچنین شهرداری رشت وجود داشت. یعنی هر دوطرف به تعهدات خود عمل نکردند.
حالا تیرماه 1400 حکایت گیلان به سراغ علیرضا قانع سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت رفته تا سرنوشت این پل‌های مکاینزه را از او جویا شود. قانع به حکایت گیلان گفت؛سه شرکت سرمایه‌گذار در قالب قرارداد بی اوتی طرف قرارداد با شهرداری رشت بودند و کار ساخت پل مکانیزه را انجام دادند. او با بیان اینکه 25 پل تحویل سازمان سیما منظر شهرداری رشت شده،گفت: که از این تعداد 15 پل مکانیزه، دو پله برقی و 8 پل غیر مکانیزه است.
قانع توضیح داد؛ از این تعداد 12 پل مکانیزه با مشکل روبرو است و حاصل این مشکلات خاموشی آسانسور و پله برقی پل است.
ولی مشکل کجاست؟ قانع می‌گوید: اول اینکه به دلیل سرقت که چندین بار تکرار شد و عدم وجود قطعات به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تعمیرات انجام نشده است. از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که در بین دو طرف قرارداد به وجود آمد به برخی از تعهدات عمل نشد.


اما آنطور که قانع می‌گوید با دستور شهردار رشت سید محمد احمدی، کارگروهی از نمایندگان سازمان حمل و نقل، نیروی حقوقی شهرداری و سرمایه‌گذار تشکیل شده است تا قراردادها بار دیگر بررسی و مشکلات رفع شود. او امیدوار است با این کار گروه تا یک ماه آینده تکلیف این موضوع روشن شود.


حالا باید ببنیم کارگروه تشکیل شده می‌تواند دکمه آسانسورهای خاموش رشت را روشن کند یا تردد شبانه روزی شهروندان از عرض خیابان‌های پرترد و پرخطر ادامه پیدا می‌کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان