پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان |محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از توافق دولت با فرماندهی کل سپاه پاسداران برای انعقاد قرارداد و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای خط آهن رشت - آستارا خبر داده و افزوده است: این قرارداد هفته آینده نهایی می‌شود. 

وی گفته است هفته آینده قرارداد اجرای طرح خط آهن رشت - آستارا با قرارگاه خاتم الانبیا به ارزش ۲ میلیارد دلار نهایی و امضاء می‌شود و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

نوبخت همچنین  گفت: جمهوری آذربایجان به علت محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه دنیای استکبار علیه ملت ایران، از اجرای این طرح سرباز زده است.

پیش از این روحانی وعده داده بود بخش بزرگ تحریم ها بعد از دور جدید مذاکرات برجامی برداشته می شود. ولی ظاهرا هنوز تاوان تحریم های دوران ترامپ باقی مانده است و دولت های خارجی حاضر نیستند به توافقات پیشین خود هم عمل کنند و حتی منتظر دور جدید مذاکرات بمانند.

گفتنی است فروردین سال 97  قرارداد احداث خط راه آهن رشت- آستارا در سفر  رئیس جمهور به آذربایجان امضاء شد. به گفته حسن روحانی با  طرح مشترک ایران و آذربایجان، جنوب ایران  به قفقاز و روسیه و گرجستان و سایر کشور‌های اروپایی متصل می‌شد. 

البته قرارداد احداث پروژه ریلی آستارا- آستارا  23/3/96 بین دو شرکت راه‌آهن ایران و آذربایجان منعقد شد که  شرکت آذری متعهد شد که ظرف مدت یک سال خط ریلی و ظرفت مدت دو سال فرایند ساخت انبارهای تخصصی و عمومی و سایر امکانات پروژه راه‌آهن آستارا آستارا را فراهم کند.

در این پروژه که شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است قرار است در قبال این سرمایه‌گذاری به مدت 25 سال از تاسیسات و 15 سال خط ریلی بهره‌برداری کند.

تاکید بر توافقات پیشین بعد از پایان جنگ قره باغ 

ایران از جمله حامیان رسمی جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ بود. روحانی در آذر ماه گذشته در دیدار با وزیر خارجه آذربایجان با  حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان،  با اشاره به توافقات قبلی دو کشور ایران و آذربایجان از جمله پروژه راه آهن رشت – آستارا بر تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تاکید کرد.

در این دیدار، بایرام اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز   با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط با ایران در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا را موجب افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و ابراز امیدوای کرد که با شرایط جدید بین المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم های آمریکا، پروژه های مشترک همکاری دو کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.

چه کسی تاوان می پردازد؟

حال چند ماه بعد از آن دیدار و در آستانه پاdان کار دولت فعلی اعلام شده است که عملیات ساخت پروژه راه آهن رشت آستارا به بزرگترین پیمانکار پروژه های دولتی ایران رسیده است. این که هزینه خسارات تاکنونی ساخت این پروژه بر عهده چه کسانی است هنوز مشخص نیست. اما هرچه است عدم مشارکت   جمهوری آذربایجان را باید به عنوان یکی از شکست های دیپلماسی  ایران در دولت روحانی عنوان کرد که نتوانسته زمینه های سرمایه گذاری خارجی را اجرایی کند.

البته این که دولت روحانی حاضر نشده مراحل ساخت این پروژه را به دولت بعدی واگذار کند از جمله ابهاماتی است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نیست. همان طور که مشخص نیست هزینه سفرها و قراردادها و کارهای اجرایی در ماه های گذشته برعهده چه کسانی است. از آن بدتر وعده وعیدهایی است که مسئولان دولتی به مردم از جمله مردم گیلان داده اند و قول داده بودند با تکمیل کریدور شمال جنوب شاهد اتفاقات خوبی برای مردم این منطقه باشیم. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان