جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
روایت منتقدین از فیلم جدید اصغر فرهادی ؛

قهرمانانی از طبقه محروم جامعه

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۳:۲۴ چاپ

حکایت گیلان | رونمایی از «قهرمان» اصغر فرهادی در جشنواره کن یکی از معدود اخبار کنجکاوی‌برانگیز برای ایرانی‌هاست، در روزهایی که انگار تخم اخبار خوب را ملخ خورده!

«قهرمان» اصغر فرهادی که اولین نمایش جهانی خود را در کن تجربه کرد؛ با استقبال نسبی منتقدین سینمایی در فستیوال کن مواجه شده است و این نوید ماه‌های جذابی را برای اصغر فرهادی می‌دهد که با فیلم‌های سابقش موفقیت‌های زیادی از جمله دو جایزه اسکار برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» به دست آورده است.

رونمایی از قهرمان فرهادی
فیلم قهرمان از جوانب گوناگونی با دیگر فیلم‌های کارنامه اصغر فرهادی متفاوت است. اصغر فرهادی که با فیلم «قهرمان» برای چهارمین بار حضور در جشنواره کن را تجربه می‌کند؛ اول بار رأس ساعت ۱۵:۳۰ سه شنبه (18 به وقت تهران) فیلمش را در سالن اصلی گرند لومیر کاخ جشنواره برای منتقدین و سینماگران شرکت‌کننده در دوره جاری فستیوال کن رونمایی کرد و شنیده‌ها حکایت از این می‌کنند که فیلم نمایش موفقی را تجربه کرده است. «قهرمان» هم‌چنین 23 تیر ساعت ۹:۳۰ و ۱۱:۳۰ (12 و 14 به وقت تهران) به نمایش درخواهد آمد. با احتساب نمایش‌های این فیلم در 24 و 25 تیر هم پنج نمایش این فیلم در این دوره از جشنواره تکمیل خواهد شد.

محبوب منتقدین
اصغر فرهادی که پیش‌تر با فیلم‌های «همه می‌دانند»، «گذشته» و «فروشنده» توجهات رسانه‌ای عظیم و موفقیت‌های بزرگی از جمله دو جایزه بازیگری برای برنیس بژو و شهاب حسینی و البته یک جایزه فیلمنامه به دست آورده؛ ظاهرا با نمایش «قهرمان» روند موفقیت‌هایش را در این جشنواره ادامه داده است.

«قهرمان» که از ماه‌ها قبل انتظارات فراوانی ایجاد کرده بود، در اولین نمایش عمومی خود در کن توانسته رضایت نسبی منتقدین سینمایی را به دست آورد و منتقدان رسانه‌های شناخته‌شده، نقدها و نظرات مثبتی درباره این فیلم ابراز کرده‌اند. از جمله دیوید اولریش منتقد «ایندی‌وایر» که به «قهرمان» نمره B+ داده و آن بهترین فیلم فرهادی از زمان «جدایی نادر از سیمین» به این سو خوانده است.

از نظر پیتر بردشاو منتقد «گاردین» نیز که به «قهرمان» سه ستاره از از پنج ستاره ممکن را داده، «قهرمان» تجربه چندان راضی‌کننده‌ای در کارنامه اصغر فرهادی نیست. این منتقد سینمایی نوشته است که «فیلم رئالیستی فرهادی بسیار به‌هم‌ریخته و مغشوش است».

جیسون سولومونز نویسنده «د رپ» اما از «قهرمان» خوشش آمده و در یادداشتی مثبت نوشته که «قهرمان تا اینجای فستیوال بهترین فیلم رقابت بوده. فیلمی که با دقت و ظرافت نوشته شده و یک درام اخلاقی تریلرمانند است که احتمالا با استقبال جهانی خوبی مواجه خواهد شد.»

اوون گلیبرمن منتقد «ورایتی» نیز نوشته که «با اینکه این فیلم در لحظاتی، تعلیق بی‌نظیر «فروشنده» و «جدایی» را تداعی می‌کند، اما نسبت به آنها پراکندگی بیش‌تر و پتانسیل کم‌تری دارد.»

لی مارشال منتقد «اسکرین‌دیلی» نیز «قهرمان» را «یک درام اخلاقی جذاب» دانسته و به خصوص از بازی امیر جدیدی تمجید کرده است.

قهرمان ما و قهرمان آنها

منتقدان ایرانی که «قهرمان» را در جشنواره کن دیده‌اند، می‌گویند که این فیلم از نظر ساختار و شیوه روایت ادامه فیلم‌های قبلی اصغر فرهادی است. فیلمی با داستانی پرتعلیق که گره‌های معمایی‌ پنهان مانده‌اش به تناوب با درگیر کردن روانی تماشاگر باز می‌شود. خط داستانی پروپیمانی که البته منتقدان فرهادی همچنان می‌توانند آن را یک فیلمنامه به شدت مهندسی‌شده بخوانند.

«قهرمان» اما ظاهرا در جوانبی با فیلم‌های دیگر فرهادی متفاوت است. از جمله اینکه این بار شخصیت‌های فیلم برخلاف چند فیلم اخیر اصغر فرهادی (از «چهارشنبه‌سوری» به بعد) از طبقه متوسط نیستند. قهرمانانی از طبقه محروم جامعه که آشکارا با مشکلات اقتصادی که بهشان تحمیل شده درگیر هستند و مهم‌تر اینکه فیلم این‌بار در نگاه اجتماعی- سیاسی‌اش صراحتی بی‌همتا (در کارنامه فرهادی) دارد و همین هم آن را با قد و قامتی بلندتر از فیلم‌های اخیر سازنده‌اش جلوه می‌دهد. همین‌ها باعث شده بسیاری بگویند که «قهرمان» بهترین فیلم سال‌های اخیر فرهادی است که البته در جشنواره کن هم شانس خوبی برای موفقیت دارد و از آن مهم‌تر شانس سومین اسکار را برای اصغر فرهادی هم‌چنان حفظ می‌کند…

تور جهانی اصغر فرهادی
اصغر فرهادی که ساعاتی پیش برای چهارمین بار شاهد اولین نمایش فیلم جدیدش در جشنواره فیلم کن بود، بعد از روبه‌رو شدن با استقبال منتقدین و سینماگران از فیلم «قهرمان» خبر داد که این فیلم حساب خاصی روی تماشاگران خارج از ایران باز کرده و علاوه بر فستیوال کن در 30 کشور مختلف جهان روی پرده خواهد رفت. به عبارت بهتر در سایت اصلی فستیوال کن به نقل از کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز- تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم «قهرمان»- اعلام کرد که قرارداد نمایش این فیلم در بیش از ۳۰ کشور در قاره‌های اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه منعقد شده است. بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، بالکان، بلغارستان، فنلاند، آلمان، اتریش، یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوییس، صربستان، کرواسی، بوسنی، مقدونیه، اسلوونی، مونته‌نگرو، لهستان، استرالیا و نیوزلند، چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، هند، اندونزی، روسیه و البته کشورهای اسکاندیناوی شماری از کشورهایی هستند که شاهد نمایش عمومی «قهرمان» اصغر فرهادی خواهند بود.

ممنتو پیکچرز هم‌چنین «قهرمان» را از روز ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران خواهد کرد. درباره نمایش بین‌المللی فیلم «قهرمان» هم‌چنین گفتنی است که حق پخش این فیلم را در آمریکا و کانادا کمپانی آمازون به دست آورده است.

منبع: شهروند آنلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان