پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | چندی پیش مجلس طرح حذف غربالگری جنین را در دستور کار داشت. اما انتقادات بسیار به این طرح سبب شد که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بگوید تصویب این طرح جدی نیست و فقط در حد یک پیشنهاد است. اما حالا به نظر می‌رسد که مجلس پنهانی این طرح را تصویب کرده است.

حذف اجباری غربالگری جنین تصویب شده

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این خبر را داده. او در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس تصویب شده، اجبار مادران به غربال‌گری برداشته شده است. او می‌گوید این طرح اکنون در دست شورای نگهبان است و دیگر مادران مجبور نیستند غربالگری را انجام دهند.»

پیش از این کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در توییتی از حذف غربالگری جنین نوشت. طرحی که گفته می‌شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است.  اما با موج انتقادات کاربران این توییت را حذف کرد.

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیش از این در گفتگو با اعتماد این خبر را تکذیب کرده بود و گفته بود هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد و فقط در حد پیشنهاد است!» البته همایون سامه‌یح‌ نجف‌آبادی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد گفته بود این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و در حال بررسی است.

دامنه انتقادات به توییت خزعلی و تکذیب بعد از آن وسیع بود. برخی می‌گفتند احتمالا این طرح در در مجلس تصویب شده و فقط خبر را حذف و تکذیب می‌کنند. حالا زهره سادات لاجوردی در گفتگوی تلوزیونی از تصویب این طرح در مجلس خبر داده!

این یعنی تصویب پنهانی طرحی که مخالفان بسیاری داشته است. کاری که گویا در مجلس جدید دارد به یک رویه تبدیل می‌شود.

مشکلات حذف غربالگری جنین

اما حذف طرح غربالگری جنین چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ اولین مساله این است که در دوران بارداری افراد می‌توانستند با انجام غربالگری از سلامت جنین مطمئن شوند و اگر جنین دچار مشکل حادی بود امکان سقط جنین فراهم بود. اما حالا با تصویب این قانون، تصمیم‌گیری درباره سقط جنینی که مشکل داشته باشد، بر عهده خانواده نیست و یک کمیته باید درباره سقط یا نگهداری جنین تصمیم بگیرد.

مشکل دیگر اینکه با تصویب این طرح، هزینه‌های غربالگری از شمول بیمه تکمیلی هم خارج می‌شود و افراد مجبورند خودشان کل هزینه آن را بپردازند. هزینه سنگینی که می‌تواند برای بسیاری از خانواده‌ها کمرشکن باشد و از خیر آن بگذرند.

غربالگری ژنتیک دو مرحله دارد؛ یکی مشاوره پزشک و دیگری انجام آزمایشات ژنتیک که معمولا بسیار پرهزینه هستند. مثلا یکی از آزمایشاتی که بسیاری مواقع لازم است و باید انجام شود آزمایش هول‌اگزوم است. تعرفه این آزمایش را سال گذشته وزارت بهداشت حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ تومان مشخص کرد.

غربالگری جنین از سال ۱۳۸۰ در کشور اجرایی شد. این کار از آن جهت انجام می‌شود که از تولد نوزدان دارای سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومی ۱۳ کاسته شود. برخی از کارشناسان و متخصصان می‌گویند با حدف غربالگری جنین، تولد نوزادان معلول بیشتر می‌شود.

درباره این طرح مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم هم گفته بود: «براساس متن ماده۴۰ طرح تعالی جمعیت، غربالگری باید از شبکه‌های بهداشت حذف شود.» به عبارتی اگر غربالگری از شبکه بهداشت حذف شود زنان در روستاها و مناطق محروم نمی‌توانند غربالگری انجام دهند.

طرح ساماندهی فضای مجازی هم اجرایی می‌شود؟

این اولین باری نیست که در مجلس از تصویب طرحی می‌گویند و بعد تکذیب می‌شود و کمی بعد دوباره خبر می‌رسد که ماجرا منتفی نشده است.

طرح ساماندهی فضای مجازی نمونه‌ای از این ماجراهاست. طرحی که تقی پور، در دوران انتخابات گفته بود: «۱۷۰ نماینده این طرح را امضا کردند و این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد.» طولی نکشید که این خبر تکذیب شد اما بعد از انتخابات گفتند این طرح در دستور بررسی است!

همزمان با این خبر اعتراض‌ها به این طرح در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. تا جایی که محمدصالح مفتاح، رییس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت از دستور کار خارج شدن این طرح در مجلس گفت. بعد از آن مرتضی آقاتهرانی گفت «ما پای این طرح ایستاده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم و آن را انجام می‌دهیم!»

با این روند کار مجلس این احتمال می‌رود که طرح ساماندهی فضای مجازی نیزن مانند «حذف اجباری غربالگری جنین» تصویب شود. با تصویب طرح ساماندهی فصای مجازی، کاربران باید احراز هویت شوند و  استفاده از فیلترشکن نیز برای کاربران حبس و جریمه دارد.

منبع : تجارت نیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان