جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
حکایت گیلان بررسی می کند:

نگاهی به سوابق و گرایش سیاسی اعضای جدید شورای شهر رشت

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۴:۳۰ چاپ

 اختصاصی حکایت گیلان | حالا که چند روزی از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گذشته برخی خوشحالند و در مقابل نیمی از جامعه ناراحت و عصبانی هستند. مردم عصبانی با عدم شرکت در انتخابات تلاش داشتند تا پیام نارضایتی شان را به تصمیم گیران منتقل کنند. اینکه با این پیام مردم چه برخوردی صورت می گیرد زمان مشخص می کند اما آنچه برای بسیاری آشکار شده تغییراتی است که به واسطه این انتخابات در سطوح مختلف کشور رخ می دهد.

تکلیف 4 سال آینده مدیریت شهری هم با نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا مشخص شده و حالا می دانیم چه کسانی بر صندلی های پارلمان رشت مرکز استان گیلان می نشینند.شورایی کاملا مردانه چون هیچ زنی در بین افراد راه یافته به پارلمان شهری نیست.
همانطور که آمار کلی نشان می دهد ساکنان رشت مشارکت بسیار کمتری نسبت به انتخابات سال 96 شورای شهر داشتند. در دوره قبل احمد رمضانپور با بیش از 27 هزار رای از لیست امید به عنوان نفر اول انتخاب شد و آخرین عضو علی البدل هم عبدالرضا ابراهیمی بود که با رای 13 هزار و 484 نتوانست وارد شورا شود.
این تفاوت وقتی بیشتر به چشم می آید که می بینیم امسال نفر اول با 11 هزار رای وارد شورای شهر700هزار نفری رشت شده است.
اینکه چرا مشارکت مردم در انتخابات پایین بود خود قصه‌ای طولانی است و حتما باید مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد. اما قطعا یک دلیل آن به عملکرد ضعیف شوراهای گذشته برمی‌گردد که باعث شده مردم رغبتی برای حضور در انتخابات نداشته باشند و عملا شهروندان با بی توجهی به این امر نشان می دهند که برایشان گزینه الف با ب فرقی ندارد.

در این گزارش سعی می کنیم با نگاهی به 11عضو شورای شهر ببنیم هرکدام با چه گرایش سیاسی، تجارب و تخصصی وارد شورای شهر رشت شده اند.

محمد حسین واثق کارگرنیا

یکی از نام های مشترک لیست‌های متعدد اصولگرا کارگرنیا بود. او یکی از سه عضو شورای ششم با تجربه کار شورایی است.
در کارنامه‌ی کارگرنیا متولد 1341 رشت و دانشجوی دکترای مدیریت DBA ، ریاست اسبق پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، فرمانده انتظامی اسبق شهرستان‌های رشت، لنگرود، رودبار و آستانه، ریاست پلیس شهرستان رشت، موسس هیات خادمین منتظران قائم (عج) به چشم می خورد.
او در دوره قبل با 13هزار و 298 رای نتوانست به شورا راه پیدا کند اما در ششمین دوره انتخابات شورای شهر با توجه به استقبال کم رنگ مردم از انتخابات و تنها با 11 هزار و 904 رای توانست برای بار دوم به شورای شهر رشت وارد شود.

رضا عاشری
دومین عضو راه یافته به شورا با 11 هزار و 348 رای رضا عاشری است.
او فرزند یکی از شهدای جنگ تحمیلی و متولد شهر رشت محله پل بوسار است با 35 سال سن یکی از جوانان عضو شورا محسوب می شود.
نام عاشری هم به عنوان چهره‌ای اصولگرا در لیست‌های مختلف این طیف سیاسی وجود داشت.
این فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه گیلان در رزومه‌اش قید کرده؛ کارشناسی ارشد مهندسی عمران HSE اش را با معدل ممتاز(الف) از دانشگاه تهران کسب کرده است.
در سوابق اجرایی او که نامزد انتخابات مجلس در سال 98 نیز بود عضویت در سازمان نظام مهندسی گیلان، مدیر شهرسازی مناطق ۴ و ۵ شهرداری رشت، معاون بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت، مدیر منطقه ۵ شهرداری رشت، عضو اسبق آموزش و پرورش شهر رشت، معاون فنی و شهرسازی منطقه ۴ شهرداری رشت، عضو سابق معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه قدس گیلان دیده می‌شود.


علیرضا تاج شهرستانی
بدون شک پدیده این دور از انتخابات علیرضا تاج شهرستانی است.
کمدین و بازیگر شناخته شده که در سریال جایزه شبکه باران با نقش «ولی شکوفه سرایی» به عنوان عضو شورای شکوفه سرا بر سر زبانها افتاد تلاش کرد در واقعیت هم این موضوع را آزمایش کند و با 10 هزار و 869 رای مردم رشت به عنوان نفر سوم وارد شورای شهر رشت شد .
علیرضا تاج شهرستانی متولد 1356 سنگر و مدرک تحصیلی او کارشناسی کارگردانی نمایش است. درباره گرایش سیاسی این عضو شورای شهر رشت اطلاعاتی در دست نیست. او در معدود اظهار نظراتش درباره مدیریت شهری به بیان انتقادات کلی از کارهای انجام نشده طی سال های گذشته برای رشت پرداخته و از اشاره به طیف یا نام افراد خودداری کرده است.

مجید عزیزی
دبیر حزب توسعه و عدالت انقلاب اسلامی استان گیلان از احزاب اصولگرا در دوره قبلی در سال 96 با 11هزار و 108 رای نتوانست وارد شورای شهر شود. اما امسال با 10 هزار 869 رای توانست مجوز حضور در شورای شهر را بدست آورد.
او متولد 1354 در کمسار شفت و از همراهان چند سال گذشته سید علی آقازده نمایندهرشت در مجلس است.
در سوابق اجرایی او با مدرک تحصیلی کارشناس مدیریت اجرایی به جز مسئول دفتر سید علی آقازاده، مسوول دفتر فرمانده اسبق سپاه قدس گیلان و مسئول اسبق روابط عمومی فرمانداری رشت هم به چشم می‌خورد.

هادی رمضانی پاچکناری
رمضانی یکی از اعضای شورای پرحاشیه و منحل شده سوم رشت بود که بار دیگر امسال موفق شد با 10 هزار 522 رای وارد شورای شهر شود.
او متولد 1341 لاکان رشت و عضو بازنشسته سپاه و در حال حاضر در دفتر اسناد رسمی خود مشغول به کار است. مدیریت قضایی سپاه، مسئول بسیج دانش آموزی رشت و استان گیلان و ریاست شورای سوم شهر رشت به مدت ۴ سال در کارنامه این عضو اصولگرای شورای شهر رشت دیده می شود.


سید حسین رضویان
شورای شهر امسال رشت هم در غیاب فاطمه شیرزاد، امسال یک چهره صدا و سیمایی دیگر به خود می‌بیند. حسین رضویان یکی از مجریان برنامه های فرهنگی اجتماعی شبکه باران در سال های اخیر بود . نام او در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به چشم می خورد که نشان می دهد گرایش سیاسی او اصولگرایی است.
او کارشناسی امور بازرگانی آب منطقه ای گیلان، هفت سال مدیریت دفتر روابط عمومی، دبیری شورای اطلاع رسانی وزارت نیرو، دبیری کمیسیون سرمایه گذاری توریسم منابع آب گیلان و همچنین سردبیری هفته نامه رخداد گیلان را در کارنامه خود دارد. رضویان دانش آموخته مدیریت و دانشجوی دکترای تخصصی علوم سیاسی است .

امیر حسین علوی امندانی
امیر حسین علوی برای سومین بار وارد شورای شهر رشت می شود. این چهره اصولگرا هم سابقه حضور در شورای چهارم و پنجم رشت را دارد . علوی در شورای چهارم ۳ سال مسئولیت کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی شورا را بر عهده داشت و در شورای پنجم نیز در سال 96 و 97 ریاست شورا بر عهده او بود.
او که چشم به حضور در بهارستان دارد قصد داشت تا در انتخابات مجلس یازدهم نیز شرکت کند. از آنجایی که در دوره قبلی بدون حضور در هیچ یک از لیست های انتخاباتی با ۲۴ هزار و ۳۷۸ رای در جایگاه سوم منتخبین قرار گرفت از همان زمان نشان داد می تواند رقیبی جدی در انتخابات مجلس باشد. اما اعضای شورا حاضر نشدند در جلسه بررسی استعفای وی حضور پیدا کنند تا علوی به عنوان غائب بزرگ انتخابات مجلس یازدهم معرفی شود.
علوی متولد 1358 که در عرصه اقتصادی و صنعتی هم حضور فعال دارد دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی انزلی است.
نام او در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به چشم می خورد اما این حضور در لیست نه تنها سبب افزایش آرای او نشد که با کاهش بیش از 14 هزار رای هم در این دوره مواجه شد.


مهدی نوری هریس
هشتمین عضو لیست شورای شهر رشت، مهدی نوری هریس با 9 هزار و 934 رای است. نام نوری که از آذری‌های متولد رشت است در لیست اصولگرایان به چشم می خورد. هرچند در دور قبل تلاش داشت تا در لیست اصلاح طلبان حضور پیدا کند اما حد نصاب برای حضور در لیست را به دست نیاورد.
نوری هریس متولد 1365 رشت و برادر شهید مدافع حرم (بابک نوری هریس) در دو رشته معماری و عمران از دانشگاه های آزاد انزلی و علمی-کاربردی فارع التحصیل شد.او همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری اخذ کرده است.
او در بیانیه حضور خود گفته بود: «اینجانب مهدی(رضا) نوری هریس با اعتقاد به اصلاح ساختار مجموعه شهرداری و عنایت به رویکرد حل معضلات شهرمان به رقابت های ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت ورود نموده ام.»
نوری از سال 86 یکی از کارمندان شهرداری رشت و در حال حاضر نیز به عنوان مدیر عمران منطقه 5 شهرداری رشت فعالیت می کند.


مسعود عباس نژاد
عباس نژاد هم یکی دیگر از اصولگرایان راه یافته بهش ورای شهر رشت با 8 هزار و 814 رای است.
در رزومه‌ی این دانش آموخته ارشد جغرافیا ، ریاست گروه گردشگری و مشاور امور اجرایی مجمع جهانی شهر های جاده ابریشم به چشم می خورد. همچنین مدیرعامل شرکت مرز گستر گیلان وموسس و مدیر آموزشگاه پایه یک در گیلان را برعهده دارد.
عضویت در هئیت رئیسه انجمن های ورزشی استان گیلان و عضویت در نظام مهندسی ساختمان گیلان از دیگر سوابق عباس نژاد است.

سید شمس شفیعی 

سید شمس شفیعی هم با مدرک دکترای تخصصی اقتصاد و تجربه دوران حضور در دانشگاه پا به شورای رشت نهاده است. در سابقه این متولد رودبار که در لیستهای اصولگرایان قرار داشت معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور گیلان و معاونت آموزش هاى عمومى و مهارتى دانشگاه آزاد گیلان و معاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان به چشم می خورد.

سید شمس شفیعی دوگاهه در این انتخابات با 8 هزار و 769 رای به شورای شهر راه یافته است. شفیعی هم در دوره قبل انتخابات شورای شهر رشت با بیش از ۱۵ هزار رای نتوانسته بود وارد شورا شود.


نادر حسینی
در تبلیغات انتخاباتی نادر حسینی به عنوان یک فعال فرهنگی و قرآنی معرفی شد. او با کسب 8 هزار و 194 رای به عنوان عضو آخر لیست وارد شورای شهر رشت شده است. حسینی متولد 1357 در مژده شفت و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد سیاسی است. و در اکثر لیست های اصولگرایی حضور داشت.
در مورد فعالیت او گفته شده ۲۲سال سابقه فعالیت فرهنگی، اجتماعی و قرآنی دارد و بیش از ۵۰ مرکز فرهنگی قرآنی در گیلان تاسیس کرده است. و بیش از هزار مربی قرآنی در شهرهای مختلف گیلان و مازندران آموزش داده است.
حسینی در انتخابات دوره قبل هم حضور داشت و اما نتیجه ای بهتر از 7 هزار رای کسب نکرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان