پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | تحقیقی به‌کوشش محمد رهبری و هادی صفری درباره وضعیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ منتشر شده در وبسایت مشق نو

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، فضای توئیتر فارسی بیش از پیش انتخاباتی شده و تحولات انتخاباتی به‌خوبی در این فضا بازتاب پیدا می‌کند. به همین جهت تحلیل لحظه‌ای و روزانه فضای توئیتر می‌تواند به‌خوبی جایگاه و وضعیت نامزدهای انتخاباتی را نشان دهد.

برای تحلیل وضعیت نامزدهای انتخاباتی در قیاس با خودشان و همچنین قیاس با سایر کاربران مهم توئیتری، لایک‌کنندگان توئیت‌های آن‌ها در بازه زمانی ۵ تا ۱۴ خرداد استخراج شده و از این طریق، با محاسبه ضریب همبستگی میان هر یک از کاربران بررسی شده، روابط همه لایک‌کنندگان کاربران سیاسی ترسیم و نزدیکی و دوری هر یک از کاربران تخمین زده شده است.

در این گزارش، لایک‌های توئیت‌های حدود ۴۰ کاربر توئیتری از جمله نامزدهای انتخاباتی بررسی و ارزیابی شده است که در بازه زمانی مورد بررسی، لایک‌های بیش از ۱۲۴هزار کاربر یکتا در این گزارش تحلیل شده که حدوداً ۱ میلیون و ۲۰۰هزار لایک را دربرمی‌گیرد.

براساس نتایج به‌دست آمده و در میان نامزدهای اصولگرا، محسن رضایی دورترین کاربر به سایر اکانت‌های اصولگرا است که این امر نشان می‌دهد او از هسته مرکزی اصولگرایان فاصله گرفته است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز چندان به هسته اصلی کاربران اصولگرا نزدیک نیست. از میان ۴۰ کاربر بررسی شده نزدیک‌ترین کاربر به او علیرضا زاکانی است که فاصله آن‌ها نیز قابل توجه است.

اما از سوی دیگر علیرضا زاکانی به هسته مرکزی اصولگرایان نزدیک است و کاربرانی به نام آسیدپویان حسین‌پور و حاج کمیل نزدیک‌ترین کاربران به زاکانی هستند. نکته جالب توجه در خصوص زاکانی اما آن است که به گواهی لایک‌های توئیتری، او در میان نامزدهای انتخاباتی، به جلیلی بیشتر از رئیسی نزدیک است.

اما در میان همه این کاربران، به نظر می‌رسد که سعید جلیلی بیش از همه نامزدهای اصولگرا در قلب اصولگرایان قرار دارد و کاربران شناخته شده‌ای نظیر «ابن حوا»، «حاج کمیل» و «آسیدپویان»، در قیاس با سایر نامزدهای اصولگرا بیشترین نزدیکی را به جلیلی دارند و ضریب همبستگی میان لایک‌های توئیت‌های جلیلی با این کاربران نسبتا بالاست.

اکانت توئیتری سعید جلیلی، حتی در مقایسه با رئیسی، به اکانت توئیتری آیت‌الله خامنه‌ای نیز بسیار نزدیک است؛ هرچند که نزدیکی ابراهیم رئیسی به آیت‌الله خامنه‌ای نیز بسیار زیاد است و عدد حاصل از ضریب همبستگی میان اکانت ابراهیم رئیسی و آیت‌الله خامنه‌ای، تفاوت معناداری با ضریب همبستگی میان سعید جلیلی و آیت‌الله خامنه‌ای ندارد.

در میانه گراف، کاربران اصلاح‌طلب و میانه‌رو دیده می‌شوند. اگر سمت راستِ این بخش از گراف را نیروهای میانه‌رو و سمت چپ آن را نیروهای تحول‌خواه تشکیل دهند، عباس عبدی و مصطفی تاج‌زاده در میانه آن قرار دارند. 

عبدی که تا پیش از این، اشتراکاتی با اسحاق جهانگیری داشت، حالا به دلیل توئیت‌هایش که نشانی از حمایت از شرکت در انتخابات دارد، با عبدالناصر همتی اشتراکاتی دارد و بالاترین ضریب همبستگی میان عبدی و سایر کاربران بررسی شده، به همتی اختصاص دارد. همتی البته به مهرعلیزاده نیز نزدیک است.

لایک‌های توئیتری نشان می‌دهد که بخشی از حامیان توئیتری علی لاریجانی نیز حالا از همتی دفاع می‌کنند چرا که اکانت توئیتری همتی، نزدیک‌ترین اکانت به علی لاریجانی است و این نشان می‌دهد که لایک‌کنندگان این دو کاربر اشتراک زیادی پیدا کرده‌اند. 

این امر در خصوص اسحاق جهانگیری نیز صحت دارد اما شدت آن به اندازه لاریجانی نیست. نکته مهم در این میان اما آن است که جواد ظریف همچنان از سایر کاربران بررسی‌شده جداست که دلیل این اتفاق توییت‌های او به زبان‌های خارجی و جامعه مخاطب متفاوت است.

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که اصولگراترین و اصلاح‌طلب‌ترین نامزدهای انتخاباتی بر مبنای لایک‌های توئیت‌هایشان از اصلاح‌طلب به اصولگرا تا صبح روز اولین مناظره به شرح زیر است:

۱. عبدالناصر همتی، ۲. محسن مهرعلیزاده، ۳. محسن رضایی، ۴. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ۵. علیرضا زاکانی، ۶. ابراهیم رئیسی، ۷. سعید جلیلی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان