پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | نشست رونمایی از کتاب «شورشی آوازه‌خوان» که به ابعاد هنری، سیاسی و اجتماعی احمد عاشورپور، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا مشهور گیلانی می‌پردازد، در کتاب ‌فروشی اردیبهشت رشت برگزار شد.

این نشست به ‌علت شیوع ویروس کرونا در فضای باز و با ظرفیت محدود با حضور جمعی از علاقه‌مندان و پژوهشگران گیلانی برگزار شد.

«شورشی آوازه‌خوان» عنوان کتابی‌ست که با کوشش و پژوهش امین حق‌رهو به همت نشر فرهنگ ایلیا روانه‌ی بازار کتاب شده است.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمد باقری پژوهشگر گیلانی و از دوستان احمدعاشورپور به بیان خاطرات و ویژگی‌های احمد عاشورپور پرداخت و گفت: عاشورپور انسانی مهربان، دوستدار عدالت وآزادی و خواهان بهروزی برای هم‌وطنانش بود. او همیشه به سلامتی، ظاهر و باطنش اهمیت خاصی می‌داد و هیچوقت هنرش را به پول نفروخت. او احترام بسیار خاصی برای خانم‌ها قائل بود.
وی در ادامه به توصیف کیفیت صدای عاشورپور پرداخت و اضافه کرد: در کارنامه‌ی احمد عاشورپور عاشقانه‌ها بسیارند و او علاوه بر فارسی و گیلکی، به زبان‌های ترکی و تالشی نیز به خوبی می‌خواند.

سخنران دوم امین حق‌ره، نویسنده و گردآورنده‌ی اثر بود. او نیز با ارائه توضیحاتی در رابطه با نحوه شکل‌گیری کتاب گفت: کار پژوهش و نگارش این کتاب را سال ۱۳۹۶ همزمان با صدمین سال تولد احمد عاشورپور به پایان رساندم و اکنون پس از گذشت چهار سال خیلی خوشحالم که این کتاب در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، به خصوص جوانان و پژوهشگران حوزه‌ی موسیقی قرارمی‌گیرد. در این کتاب، همه‌ سعی و تلاشم بر آن بود تا به اختصار و بی‌طرفانه، با بهره‌مندی از اسناد معتبر و در دسترس، روایتی‌ درست و صریح از حیات هنری و سیاسی احمدعاشورپور ارائه کنم.
وی در خصوص سانسور ارشاد نیز این چنین توضیح داد: خوشبختانه هیچ‌گونه سانسور و ایرادی از طرف ارشاد بر این کتاب وارد نشد و تمام چیزی که قرار به چاپ بود، منتشر شد.

احمد عاشورپور خواننده پر آوازه‌ گیلک ‌زبان، ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ شمسی در محله غازیان شهرستان بندر انزلی به دنیا آمد و نخستین ترانه‌ گیلکی را از رادیو به گوش مردم رساند. او پس از 90 سال زیستن و خواندن سرانجام در ۲۲ دی ۱۳۸۶ شمسی بر اثر بیماری در تهران دیده از جهان فروبست و در زادگاهش غازیان به خاک سپرده شد.

گزارش و عکس: محمدهادی مرادی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان