شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | القاصی مهر، دادستان تهران در سخنانی خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته که؛ نامزدها در تبلیغات و سخنرانی‌ها از خطوط قرمز نظام عبور نکنند در غیر اینصورت، وفق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه با آنها برخورد می‌شود. موضعی که واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی و حقوقدان‌ها را در پی داشته است.

در همین باره نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری اظهار داشت: کاندیداهای کنونی از میان بالغ ۵۰۰ داوطلب کاندیداتوریف عصاره کسانی هستند که از میان رئیس مجلس سابق، معاون اول فعلی، رئیس جمهور پیشین و بسیاری از چهره‌ها از نگاه شورای نگهبان مورد تائید صلاحیت قرار گرفته‌اند. این افراد، قطعا به حدی من‌اهل‌البیت هستند که حرف و کلامی نزنند که مسئله‌ساز باشد.

وی افزود: مضاف بر اینکه، ظاهر مسئله نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات به نوعی از پیش مشخص بوده و بسیاری از همین کاندیداها هم می‌دانند که جایگاه‌شان در این بازی چقدر خواهد بود. لذا تصور ندارم که بحثی پیش بیاید که نیاز به صحبت جناب دادستان داشته باشد.

 

ما در هیچ کجای قانون، کلمه‌ای تحت عنوان خط یا خطوط قرمز نداریم

 

این حقوقدان در ادامه با اشاره به محتوای حقوقی موضع اخیر دادستان تهران، یادآور شد: ما از نظر علم حقوق، اصل کلی داریم که به قانونی بودن جرم و مجازات اشاره می‌کند. به این معنی که قانونگذار باید در ابتدا، یک فعل یا ترک فعلی را تعریف کرده و انجام یا عدم انجام آن را جرم انگاری کند. طبعا هرگونه ارتکاب به جرم در قبال این مسئله نیز، باید مستوجب مجازات مشخصی باشد. این خط قرمز نظام، نمی‌دانم چیست! خط قرمز نظام، یک بیان کلی است که به مانند تبلیغ علیه نظام یا اجتماع و تبانی علیه نظام به شدت تفسیرپذیر است. هر حرکت یا عملی هم از دید قاضی، می‌تواند مصداق اقدام علیه امنیت ملی باشد. ما در هیچ کجای قانون، کلمه‌ای تحت عنوان خط یا خطوط قرمز نداریم.

 

کاش جناب القاصی مهر، لیستی از خطوط قرمز نظام ارائه کرده و بفرماید که چه مسائلی خط قرمز است

 

احمدی، تصریح کرد: آقایان اگر خطوط قرمز نظام را تعریف کرده و عنوان کنند که این موضوعات، خطوط قرمز نظام است، قابلیت تامل خواهد داشت. دادستان تهران باید به لحاظ صلاحیت مضاعف قضائی خود، مسائل را مطرح کند که پایه و مبنای قانونی داشته باشد. کاش جناب القاصی مهر، لیستی از خطوط قرمز نظام ارائه کرده و بفرماید که چه مسائلی خط قرمز است تا نه کاندیداها، بلکه همه افراد در صورتی تخطی از آن، مورد مجازات قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه در ادامه نیز، تصریح کرد: تازه ما نمی‌دانیم که مجازات این عبور از خطور قرمز نیز چه خواهد بود! یعنی، کاندیدایی که الان صحبتی را مطرح کرده و چه بسا از خطوط قرمز عبور کرد، چه جرمی را مرتکب شده و با او به عنوان مجازات چه کار خواهند کرد؟! یعنی، مثلا حق کاندیداتوری از سلب می‌شود؟ تحت تعقیب قرار می‌گیرد؟ کیفرخواست یا قرار برای او صادر می‌شود؟ یا او را به زندان خواهند انداخت؟ ما نباید مواردی را بیان کنیم که در عالم واقع، امکان تحقق نداشته باشد.

وی همچنین با اشاره به حضور رئیس دستگاه قضا در انتخابات، بیان داشت: ما در این دوره شاهد هستیم که یکی از سران قوا در عین تصدی ریاست قوه قضائیه وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است. در ادوار گذشته، شاهد این بودیم که رئیس قوه قضائیه، کمیته مستقلی را برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل می‌داد. اصل بر این است که با توجه به سابقه رئیسی، شان شخص ایشان اجل از ارتکاب به یک تخلف انتخاباتی است! حال بر فرض اینکه ستادهای انتخاباتی ایشان، تخلف انتخاباتی مرتکب شدند، باید تخلف ستاد بدانیم یا ایشان و اینکه در کجا باید به این تخلف رسیدگی شود؟

این وکیل دادگستری در پایان نیز، خاطرنشان کرد: سوال دیگر اینکه بر فرض انتخاب احتمالی رئیسی در انتخابات خرداد، ایشان به عنوان رئیس دولت منتخب تا حدفاصل برگزاری مراسم تحلیف و تنفیذ در نیمه مردادماه، آیا از ریاست قوه قضائیه استعفا خواهد داد؟

منبع:امتداد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان