به گزارش حکایت گیلان | کارکرد هر مجموعه ای را باید با وظایفش سنجید و شوراهای شهر نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
برای شوراهای شهر بالغ بر 30 وظیفه دیده شده که به چهار دسته عمده قابل تقسیم هستند:
- مصوبات شامل آیین نامه ها، عوارض، نرخ خدمات شهری، وام ها، معاملات، اساسنامه موسسات وابسته، کرایه وسائط نقلیه، طرح های هادی، جامع و...
- نظارت بر کلیه فعالیتهای شهرداری و موسسات وابسته
- بررسی کمبودها و نیازهای شهر و همکاری با سایر ادارات خدمات رسان به مردم و اخذ برنامه سالانه آن ها
- برنامه ریزی در جهت گسترش همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد و به کار گیری این ظرفیت در جهت ارائه خدمات
اما در این میان دو وظیفه شورا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که عبارتند از :
- انتخاب شهردار
- تصویب و تفریغ بودجه و بطور کلی برنامه ریزی
در خصوص مورد اول نیازی به بررسی چندانی نیست فقط یادآوری این نکته کافی است که شورای پنجم انزلی نه تنها نظارتی بر کارکرد شهردار منتخب خود نکرد بلکه به نظرات مشفقانه شهروندان بویژه سازمان های مردم نهاد بی توجهی نمود.
شورا حتی به نقطه نظرات نهادهای نظارتی نیز التفاتی نکرد و فرصت داده شده توسط دادستان برای اینکه شورا بتواند با استیضاح شهردار آبروی از دست رفته خویش را بازیابد نیز از دست رفت. و در نهایت دادستان محترم وقت به نوعی شهردار را بر کنار نمود و شورا مجبور به انتخاب سرپرست گردید.
من تمامی بودجه های شورای پنجم را بررسی کرده و در رابطه با اولین بودجه نقدی نگاشتم که با عنوان "بودجه سال 97 انزلی، بودجه ای برای محقق نشدن" در پایگاه گیل نگاه منتشر شد.
بودجه ای پر از نقص که فهرست برخی از ایرادات آن به شرح زیر است:
-افزایش بی رویه و غیر منطقی ردیف های درآمد( که بعدها بلای جان شهر شد. )
-ناپایداری منابع مالی
- فقدان برنامه راهبردی
- بی توجهی به مشارکت بخش خصوصی
-نامشخص بودن اولویتها
- عدم وجود عدالت محله ای
-عدم تناسب مبالغ
متاسفانه پیش بینی عدم تحقق رخ داد و شوربختانه در سال های بعد نیز تغییری ماهوی در شیوه بودجه نویسی رخ نداد چرا که از اساس برنامه در مدیریت شهری انزلی جایگاهی نداشته و ندارد و روز گذرانی و تامین منافع حامیان جایگزین برنامه شده است.
گرچه چند ماهی مانده به انتخابات مجلس نمایشی توسط رییس وقت شورا برگزار و به سه نفر احکامی در خصوص مشاوره و تدوین برنامه داده شد اما موضوع به همان عکس های یادگاری تحویل احکام ختم شد.
پس از آن نیز تیمی از دانشگاه گیلان مامور تدوین برنامه پنج ساله شهر شد که برخوردهای غیر اصولی و خام برخی اعضای شورا منجر به عدم انجام کار تیم مذکور گشت در حالیکه همان تیم در حال حاضر در شهر دیگری به ارائه همین خدمات مشغول هستند.
بی توجهی به سایر طرح های مطالعاتی جاری که بعضا با هزینه های دولتی و بدون بار مالی برای شهرداری در حال انجام بود به حدی است که این ذهنیت در انسان ایجاد می شود که گویا بدنه مدیریتی شهرداری و همچنین اکثریت اعضای شورای انزلی مشکلی بنیادی با مطالعه، مشاوره و در واقع دانش دارند.
دوران طلایی برای متخلفین ساختمانی
و اما برخی دیگر از کارکردهای شورای پنجم شهر انزلی :
از جمله ویژگی های دیگری که می توان به شورای پنجم شهر انزلی نسبت داد این است که بیشترین آسیب به مهمترین نماد شهری یا به عبارتی سمبل شهر یعنی برج ساعت در این دوره رخ داد.
بدون شک یکی از طلایی ترین دوران برای متخلفین ساختمانی در این دوره رقم خورد. هیچ گام مثبتی در جهت شفافیت مدیریت شهری در این دوره برداشته نشد و همان پروژه های معمول مانند پیاده رو سازی، جدول کاری، آسفالت چاله ها، رنگ زدن جداول در کنار توسعه چند پارک و خرید تجهیزات ورزشی برای چند پارک بزرگترین فعالیتهای شورا بود.
چند پروژه ساختمانی که از دوره های پیش آغاز شده بود مانند ساختمان شهرداری غازیان و بازار ماهی فروشان در این دوره به اتمام رسید. به سفارش اعضای شورا افرادی به حقوق بگیران شهرداری افزوده شدند اما هیچ درآمد پایداری به منابع درآمدی شهر افزوده نشد .
مطابق گزارش مالی شهرداری مجموع درآمد شش ماهه اول سال 98 از پتانسیلهای گردشگری شهرداری مانند برخی پارکها، دویست میلیون تومان بوده که طبعا هزینه شهرداری چندین برابر درآمد به دست آمده از آنهاست در حالی که یک انزلی چی با دو باب ویلای کنار دریا می توانست درآمدی بیش از کل درآمدی که مدیریت شهری از مجموع ظرفیتهای گردشگری اش به دست آورده کسب کند.
مطابق خبرها دعاوی حقوقی باخته در شهرداری بیشتر از موارد برد بوده که یعنی یا دفاع خوبی صورت نگرفته یا مجموعه شهرداری در سیستم کاری خود مرتکب تخلفاتی می شود که منجر به شکست در دادگاه می شود و هر دو حکایت از ضعف نظارتی شورا دارد.
/محمد کهنسال. فعال اجتماعی/
سلام ممنون از توجه تون جناب آقای کهنسال، در مورد پیام ها و اظهارنظرها از این به بعد کاملا در خدمتیم
نظر دهید - پسندیدم 1