به گزارش حکایت گیلان | با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاستجمهوری دوره سیزدهم، فهم باورهای سیاسی هر نامزد انتخاباتی و ائتلافهای سیاسی که حول هر یک از نامزدها شکل گرفته، اهمیت مییابد. از روشهای فهم این ائتلافها، یکی تحلیل لایککنندگان توئیتهای نامزدهای انتخاباتی است و دیگری مقایسه نامزدهای انتخاباتی با جایگاه کاربران مهم و مؤثر توئیتر فارسی.
به همین منظور، تمام لایکهای توئیتهای ۳۳ کاربر توئیتری، اعم از نامزدهای انتخاباتی و کاربران مهم توئیتری، در بازه زمانی ۱۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد (روز اعلام رسمی نتایج احراز صلاحیت نامزدها از طرف شورای نگهبان) جمعآوری و روابط همه لایککنندگان کاربران سیاسی توئیتر ترسیم شد. از این طریق احتمالاً بتوانیم نزدیکی و دوری هر یک از این کاربران را با یکدیگر بفهمیم.
به دلیل آن که در زمان شروع جمعآوری این دادهها، مسعود پزشکیان، علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی در توئیتر حضور فعال نداشتند، لایکهای توئیتهای آنها مورد ارزیابی قرار نگرفته است. اما نتایج حاصل از جمعآوری بیش از یکونیممیلیون لایک از میان نزدیک به ۱۷۱هزار کاربر یکتا، نشان میدهد که فضای توئیتر پس از ثبتنام کاندیداهای انتخاباتی دوقطبیتر از همیشه شده است و حسین دهقان که در تحقیقات پیشین در میانه گراف قرار میگرفت، اکنون به سمت راست گراف، یعنی جایی که اکانتهای اصولگرا حضور دارند کشیده شده و در کنار عزتالله ضرغامی قرار گرفته است. شاید اگر این یافتهها زودتر دیده میشد، انصراف او به نفع ابراهیم رئیسی قابل پیشبینی میشد.
در میان نامزدهای انتخاباتیِ اصولگرایان دادههای قابل تأمل دیگری نیز دیده میشود. محسن رضایی جدا از سایر اصولگرایان قرار داشته که نشان میدهد لایککنندگان او با سایر کاربران اصولگرای توئیتری متفاوت هستند. این یافته نشان میدهد که احتمالا توئیتهای محسن رضایی به صورت سازماندهیشده و توسط گروهی از کاربران توئیتری لایک میشود که با دیگر کاربران اصولگرا اشتراکی ندارند.
اما در میان اصولگرایان، سعید جلیلی بیشترین نزدیکی را به آیتالله خامنهای داشتهاند و لایککنندگان توئیتهای او بیشترین اشتراک را با لایککنندگان توئیتهای آیتالله خامنهای دارند؛ یافتهها نشان میدهد که احتمال آن که یک نفر آیتالله خامنهای و جلیلی را توأمان لایک کند ۴۲درصد است و ضریب همبستگی میان آیتالله خامنهای و سعید جلیلی بیشتر از سایر کاربران بررسی شده است.
در پایین گراف، محمدجواد ظریف تنها و به دور از سایر نامزدهای بالقوه انتخاباتی و کاربران مؤثرتر توئیتری قرار دارد و شبکه حامیان مختص به خود را داراست. براساس یافتههای بهدست آمده، لایککنندگان ظریف بیشترین اشتراک را با لایککنندگان جهانگیری داشته که ضریب همبستگی آن فقط ۱۱ درصد است. احتمالاً دلیل این اتفاق آن است که اکثر توییتهای ظریف در این بازه زمانی در جایگاه وزیر خارجه و به زبان انگلیسی بودهاند و جامعه هدف کاملاً متفاوتی داشتهاند.
در میانه گراف، نیروهای اصلاحطلب و تحولخواه دیده میشوند؛ جایی که محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در سمت راست گراف بهعنوان نیروهای میانهرو و ضیا نبوی و حسین باستانی در سمت چپ آن به عنوان نیروهای تحولخواه قابل تحلیل هستند و در مرکز آن، عباس عبدی را میتوان دید که هم به نیروهای میانهرو نظیر اسحاق جهانگیری نزدیک هستند و هم به نیروهای تحولخواه. مصطفی تاجزاده نیز بیشترین اشتراک را با عباس عبدی داشته و در میان سایر نامزدهای انتخاباتی بیش از همه به اسحاق جهانگیری از منظر لایککنندگان نزدیک بوده است.
در سمت چپ گراف کاربران مخالف جمهوری اسلامی که به عنوان «برانداز» شناخته میشوند دیده میشوند؛ جایی که مسیح علینژاد، کامبیز حسینی و سینا ولیالله شبکه حامیان خود را دارا هستند و کمترین اشتراک را با دیگر کاربران داشتهاند.
تحلیل مجموع دادههای فوق نشان میدهد که در میان نامزدهای انتخاباتی بررسیشده در این گراف تا پیش از اعلام صلاحیتها، به ترتیب اصلاحطلبترین و اصولگراترین نامزدها بر مبنای لایککنندگان آنها به شرح زیر هستند:
۱- مصطفی تاجزاده
۲- اسحاق جهانگیری
۳- محمد شریعتمداری
۴- عزتالله ضرغامی
۵- حسین دهقان
۶- محسن رضایی
۷- سعید محمد
۸- سعید جلیلی
یادآوری این نکته نیز ضروری است که بهدلیل آن که در زمان شروع جمعآوری این دادهها، مسعود پزشکیان، علی لاریجانی و ابراهیمی رئیسی در توئیتر حضور فعال نداشتند، لایکهای توئیتهای آنها مورد ارزیابی قرار نگرفته است. نسبت ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی با دیگر کاربران در گزارش تحلیلی بعدی که بهزودی منتشر میشود، ارزیابی خواهد شد.
محمد رهبری - هادی صفری
منبع: مشق نو