جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
مشاهده بیماری قارچ سیاه در ایران :

در مورد قارچ سیاه چه می دانید؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ۰۸:۴۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | بیش از یک سال و اندی است که مردم سراسر دنیا با کووید ۱۹ که سوغات چینی‌ها بود سر و کله می‌زنند و حالا نوبت هندی هاست که این بار سوغات جدیدتری به دنیا هدیه کنند، عفونتی به نام" قارچ سیاه".

 
شنیدن نام بیماری "قارچ سیاه" که به گفته محققان و پزشکان یک بیماری عفونی است هم ترسناک است، چه برسد به اینکه کسی به آن مبتلا شود. در سال‌های گذشته این عفونت بیشتر سراغ کسانی می‌رفت که سیستم ایمنی بدنشان پس از ابتلا به یک سری بیماری‌های خاص مانند سرطان یا پیوند ضعیف شده باشد، اما پس از شیوع کرونا این عفونت سراغ کسانی رفت که پس از ابتلا به این ویروس و خوردن دارو‌های مختلف سطح ایمنی بدنشان پایین آمده است؛ نکته ترسناک‌تر این بیماری این است که اولین جایی که به آن حمله می‌کند و آن را از بین می‌برد مغز است.

از آنجاییکه این عفونت تهاجمی است و در مدت کوتاهی بافت‌های بدن را از بین می‌برد تنها راه درمان این است که بافت‌های مرده برداشته شود. به همین دلیل گاه جراحان مجبور می‌شوند بینی، چشم یا حتی فک بیماران را بردارند تا جلوی رسیدن عفونت به مغز را بگیرند.

بنابر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است. به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند.

ظهور و بروز این بیماری در هند است، با این وجود این بیماری مسری نیست، اما هند بطور معمول سالانه با ده‌ها مورد از این بیماری روبروست.

چرا مبتلایان کرونا در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند؟

ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است. در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند. پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند. اما این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌گردد و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌شود.

نکته دیگر اینکه، بیماران دیابتی که قند زیادی در خون دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و نرخ ابتلا به دیابت در هند نیز بالاست. یکی از دلایل شیوع بالای این عفونت در هند این بوده که برخی بیمارستان‌ها و پزشکان بیش از حد لازم استروئید تجویز کرده‌اند و برخی بیماران نیز بدون مشاوره با پزشک، دارو‌های حاوی استروئید را در خانه مصرف کرده‌اند.


«قارچ سیاه» چگونه درمان می‌شود؟
حالا شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا این بیماری درمانی دارد که باید گفت داروی آن "آمفوتریسین بی" است که در حال حاضر هند با کمبود شدید این دارو روبروست که اصلی‌ترین داروی ضد قارچ برای درمان مبتلایان محسوب می‌شود. دولت و شرکت‌های دارویی این کشور که زمانی «داروخانه جهان» توصیف می‌شد، در تلاشند تا تولید این دارو را افزایش دهند.

این در حالی است که آمولیا نیدهی، یک فعال بخش بهداشت در انتقاد از عملکرد مقامات می‌گوید: "دولت باید همان زمانی که اولین مورد ابتلا به این بیماری قارچی شناسایی شد برای تامین دارو اقدام می‌کرد؛ قرار نیست مردم برای دارو‌های نجات دهنده زندگی التماس کنند.



آیا قارچ سیاه به ایران رسیده است؟
مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وجود این بیماری را در ایران رد نکرد، اما این را هم گفت که تعداد کسانی که با این بیماری درگیر بودند کم است و با راه‌های درمانی موجود درمان شده اند، اما در این حال او روی این موضوع هم تاکید کرد که مردم توجه داشته باشند از مصرف خودسرانه دگزامتازون خودداری کنند و تنها با دستور پزشک آن را مصرف کنند.

البته مردانی به پزشکان هم هشدار داد که اگر به بیمار خود مصرف طولانی کورتون یا دگزامتازون تجویز می‌کنند، حتما او را تحت نظر قرار دهند تا به محض مشاهده نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی درمان مناسب ضدقارچی را آغاز کنند.


قارچ سیاه درمان می‌شود اگر ...
"قارچ سیاه باید زود تشخیص داده شود تا بتوان آن را درمان کرد" این جمله را مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با دیدار مطرح می‌کند و می‌گوید: اولین نفری که گرفته بود خودم گزارش کردم، این فرد در بیمارستان لقمان به دلیل کرونا بستری بود و کورتن زیادی دریافت کرد و بعد ما متوجه بروز بیماری قارچ سیاه در او شدیم و بلافاصله مراحل درمانی را آغاز کردیم و خوشبختانه بهبودی کامل دارد.

او با اشاره به اینکه این بیماری در همه جای دنیا وجود داشته و در ایران هم بوده، می‌افزاید: در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا بروز این بیماری تشدید شده است و علت آن هم مصرف کورتن برای درمان کرونا است و اگر زود تشخیص داده نشود منجر به مرگ می‌شود.

این متخصص در پاسخ به این پرسش که آیا این بیماری درمان هم دارد می‌گوید: اگر به موقع تشخیص داده شود می‌توان با داروی آمفوتریسین بی درمان شود، اما در غیر این صورت یا مجبور به تخلیه چشم می‌شویم یا بیمار را از دست می‌دهیم، زیرا این عفونت در مخاط بینی، ریه و سینوزیت رشد می‌کند.

او درباره علایم این بیماری هم اظهار می‌کند: درد و قرمزی در اطراف چشم و بینی، تب، سردرد، سرفه، استفراغ همراه با خون، ترشحات سیاه و خونی بینی، درد در یک طرف صورت و در سینوس ها، تغییر رنگ روی بینی به رنگ سیاه، درد دندان و تاری دید، است.

مردانی در پایان تاکید می کند: جای نگرانی وجود ندارد و بیش از این نباید با خبرهای بد ذهن مردم را درگیر کرد؛ خوشبختانه تعداد مبتلایان به این بیماری آنقدر نبوده که جامعه دچار تشویش و نگرانی باشد، موارد شناسایی شده هم به موقع درمان شدند.

/نسرین نیکنام/

منبع: دیدار نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان