جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
به مناسبت روز جهانی موزه ها:

گشتی در تاریخ جنگ جهانی به کمک جوان لاهیجانی

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۸:۳۰ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | ونگارد، موزه ای است تاریخی همراه با روایتگری جنگ‌های جهانی که با شور و عشق جوانی از نسل دهه 80 سرزمین چای استان گیلان درآمیخته تا یادگاری از میراث گذشتگان برای آیندگان باشد.

 امروز ۲۸ اردیبهشت برابر با ۱۸ ماه می و روز جهانی موزه هاست. روزی که شورای بین‌المللی موزه ها «ایکوم» آن را برای توجه بیشتر جوامع سراسر دنیا به این مکان‌های فرهنگی در تقویم بین المللی ثبت کرده و بیش از ۱۷۰ کشور عضو این سازمان بین‌المللی نیز به طور همزمان برنامه‌هایی را برای افزایش توجه به موزه های مختلف برگزار می‌کنند.

هدف از نامگذاری چنین روزی، گسترش همکاری و همگرایی میان موزه های سراسر جهان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و هماهنگ‌سازی اقدامات بین المللی است.

واژه موزه ریشه‌ای یونانی دارد که بعدها وارد زبان فرانسوی شده (Musee) و سپس به زبان فارسی راه یافت. در تعریف موزه آمده؛ «موزه‌ها محل نگهداری و گردآوری میراث گذشتگان، آثار ارزشمند و اشیاء باستانی هستند.» البته موزه علاوه بر نمایش آثار باستانی و اشیای گران‌بها وظیفه حفظ و حراست و نگهداری از آنها را برای انتقال به نسل‌های آینده برعهده دارد.

در این گزارش شما را به موزه ی "ونگارد" در لاهیجان می بریم که حاصل تلاش، عشق و علاقه یک جوان لاهیجانی به نام "کارن جمال امیدی" متولد ۱۳۸۲ در لاهیجان است. موزه ونگارد را میتوان نمونه ای بی همتا در جمع آوری تاریخ دانست که با ایده ای جوان اما تلاشی بسیار به واقعیت تبدیل شد تا فصل تازه ای در فضای موزه ای این خطه از شمال کشور رقم خورد.

ایده ایجاد مجموعه ونگارد حدود چهار سال پیش مطرح شد و ساختمان این موزه در دفتر سابق یک شرکت تولیدی به نام "گیلان پاکت" راه اندازی شد. این موزه، متشکل از هشت اتاق و دارای ۴۳۰ شی تاریخی، تجهیزات نظامی و اسناد قدیمی است.

کارن جمال امیدی همان جوانی است که برای حراست و پاسداری از تاریخ گذشتگان، آستین را برای برچایی موزه ونگارد بالازده است. وی علاقه به موضوع تاریخ را عامل راه اندازی این مجموعه می داند و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: ما در طی چهار سال به تمامی مناطق مهم که درگیر جنگ جهانی دوم بودند، مانند سیسیل ایتالیا و و نرماندی فرانسه رفتیم تا  وسایل و اشیایی را گردآوری کینم و برخی از وسایل ‌را نیز در داخل ایران یافتیم‌.

یکی از اتاق های این موزه به نام اتاق متفقین غربی است، که موسس درباره آن  اینگونه توضیح می دهد: این اتاق درباره نیروهای نظامی متفقین غربی (ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع) است که شامل یونیفرم ها و اسناد و کلاه ها و برخی لوازم مورد نیاز جنگی اصل و بازسازی شده است و بازگو کننده ورود متفقین غربی به جنگ علیه آلمان و ایتالیا و توضیحاتی از جبهه های آفریقای شمالی، ایتالیا، فرانسه، غرب اروپا و آلمان می باشد.

جمال امیدی موضوع دیگر اتاق این موزه را، ایران در جنگ جهانی دوم و بعد از آن بیان کرد و می افزاید: این اتاق اشاره دارد به اشغال ایران توسط نیروهای خارجی و تاثیر آن حضور نیروهای متفقین بر زندگی مردم و همچنین کل کشور را تصویر سازی می کند.

وی به راه اندازی یک اتاق دیگر با عنوان نیروهای نظامی ایران بعد از انقلاب در موزه ونگارد اشاره کرد و توضیح می دهد: این اتاق با اینکه درباره جنگ جهانی دوم نیست، اما به دنباله اتاق ایران قبل از انقلاب اشاره دارد تا بتوان برای بازدید کنندگان نوعی تاریخچه از لباس های آن زمان نشان دهد.

اتاق آلمان نازی و متحدین یکی دیگر از مجموعه های این موزه است که به گفته مدیر موزه، این اتاق از پایان جنگ جهانی اول تا تشکیل حزب نازی و آلمان نازی و متحدین(مانند ایتالیا و ژاپن) در جنگ جهانی دوم اشاره دارد که وسایل، لباس ها، کلاه ها، اسناد اصل و برخی تجهیزات بازسازی شده برای آن جمع آوری و در معرض بازدید قرار گرفته است. 

جمال امیدی، اتاق ‌شوروی و بلوک شرق را از دیگر اتاق های این مجموعه عنوان کرد و می گوید: این اتاق مربوط به اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم و بلوک شرق در جنگ سرد است که تحول و رشد سوسیالیسم در شوروی و شرق اروپا را نشان می دهد و از خود شوروی تا کشورهای عضو در پیمان ورشو (مانند لهستان، رومانی، بلغارستان و...) و کلاه و لباس و مدال و اسناد نظامی اصل از آن دوره در این اتاق نگهداری می شود.

وی همپنین در خلال بازدید ما از موزه به دیگر اتاق های این موزه که موضوعاتی عمومی دارند اشاره کرد و توضیح می دهد: یکی از اتاق ها کتابخانه‌ای است که دارای کتاب ها با موضوعات مختلف از جمله تاریخ نظامی و سیاسی و اجتماعی خارجی، ملی و بومی، به علاوه کتب نفیس و ارزشمند تاریخی است.

جمال امیدی به اتاق آپارات که دارای آرشیوی از فیلم هایی از جبهه های مختلف جنگ جهانی دوم و تاریخ قرن بیستم است در این موزه اشاره کرد و می افزاید: راهرو ها و فضای عمومی این موزه نیز دارای اسناد، عکس ها و وسایل خاص و جالب از جنگ جهانی دوم است که از مناطق مختلف و کشورههای متعددی جمع آوری و به این موزه آورده شد.

وی ابراز امیدواری کرد که رشد این مجموعه بتواند باعث پیشتازی تحقیق در حوزه جنگ جهانی دوم شود، اذعان داشت: امید است تا با عادی شدن شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا شاهد بازگشایی این موزه برای علاقمندان باشیم.

شهرستان لاهیجان با بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و تقسیمات سیاسی این شهرستان مرکب از دو بخش "مرکزی و رودبنه" است.

منبع: ایرنا

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان