جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | سلسله مطالب «دیدار؛ یاری متقابل» به مفهوم همیاری اجتماعی در دوران همه‌گیری کرونا می‌پردازد. در این قسمت به شیوه‌های مختلف کمک به افراد آسیب‌پذیری پرداخته شده است که در اطراف ما زندگی می‌کنند.

 
 من نگران افراد آسیب‌پذیرِ اجتماع پیرامونم هستم، کسانی که احتمالاً مجبورند خود را قرنطینه و از بقیه جدا کنند، به‌ویژه آن‌هایی که خانواده‌شان در نزدیک آن‌ها سکونت ندارند. چطور می‌توانم به این افراد کمک کنم؟

شاهد رویش گروه‌های غیررسمی و محلیِ یاری متقابل در سراسر بریتانیا [و دنیا] هستیم. کمک‌های شما می‌تواند شامل انجام کار‌هایی نظیر خریدکردن، تلفن‌زدن و قوت‌قلب‌دادن [به افراد مضطرب و درمانده] باشد. بسیاری از گروه‌های خیریه و فعال در سطح اجتماع، که از قبل وجود داشتند، در حال پیاده‌سازیِ طرح‌هایی برای افزایش سریعِ حمایت‌های ارائه‌شده توسط داوطلبان آموزش‌دیده هستند.

کدام گروه‌ها بیشتر به کمک نیاز دارند؟
ایده‌ی [اصلیِ] یاری متقابل حمایت از کسانی است که خود را قرنطینه کرده‌اند، به‌ویژه افرادی که خانواده‌شان در نزدیک آن‌ها سکونت ندارند، سالخوردگان و کسانی که به بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان، دیابت و ناراحتی‌های مزمن ریوی مبتلا هستند. بسیاری از افراد نیز به سبب ویروس کرونا دچار حس ترس و دلهره و اضطراب خواهند شد و گروه‌های محلی می‌توانند با حمایت‌هایشان روحیه‌ آن‌ها را بالا ببرند.

چطور می‌توانم گروه محله‌ام را پیدا کنم؟
معمولاً فهرستی کاملی از گروه‌های محلی در یک وب‌سایت مرکزی وجود دارد [مثلا در بریتانیا وب‌سایت https://covidmutualaid.org]. گروه‌های جدید مدام به این فهرست اضافه می‌شوند. این گروه‌ها مستقل‌اند و به‌صورت آنلاین، از طریق رسانه‌های اجتماعی و ایمیل، اطلاع‌رسانی می‌کنند و هر کدام، بسته به شرایط محلی، اولولیت و تمرکزِ خاص خود را خواهند داشت.

در جایی که زندگی می‌کنم چنین گروهی وجود ندارد. آیا می‌توانم یک گروه راه‌اندازی کنم؟
در وب‌سایت مرکزی [https://covidmutualaid.org] نحوه‌ی راه‌اندازی گروه‌های محلی ارائه می‌شود؛ اصولاً توصیه بر این است که هر چه گروه کوچک‌تر باشد بهتر است؛ گروهی که صرفاً افرادِ مثلاً خیابان شما را گرد هم جمع می‌کند می‌تواند مؤثرتر و مدیریت‌پذیرتر از گروهی باشد که یک منطقه را پوشش می‌دهد و حمایت می‌کند. وب‌سایت مرکزی [https://covidmutualaid.org] توصیه‌هایی درباره‌ راه‌اندازی گروه‌های محلی، از جمله راهنمایی‌های مهمی درباره‌ ایمنی و امنیت، ارائه می‌کند.

 

اگر در قرنطینه باشم کمک کنم؟
مادامی که به‌قدرکافی احساس سلامت کنید: بله. می‌توانید از طریق تلفن یا اینترنت کمک کنید.

درباره‌ خطرات انتقال ویروس از داوطلبان به افراد آسیب‌پذیر یا مبتلاشدن خودِ داوطلبان چه باید کرد؟
وب‌سایت https://covidmutualaid.org تأکید می‌کند که اولویت نخستِ تمام گروه‌ها باید بحث «ایمنی» باشد. هدف چیزی نیست جز جلوگیری از گسترش ویروس. این وب‌سایت راهنمایی‌هایی درباره‌ نحوه‌ ارائه‌ امن و مطمئنِ حمایت‌ها، از برگزاری آنلاینِ جلسات گرفته تا پرهیز از ارتباط‌های رو‌درروی غیرضروری، ارائه می‌کند.

می‌توانم کمک مالی کنم؟
ایده‌ گروه‌های یاری متقابل یاری‌رسانی به افراد گرفتار در قرنطینه، از طریق صرف وقت و توجه کردن به افراد محلی است. آن‌ها برای گرفتن و مدیریت کمک‌های اهدایی راه‌اندازی نمی‌شوند. هرچند، خیریه‌های محلیِ موجود که به افراد آسیب‌پذیر یاری می‌رسانند، به سبب لغو برنامه‌های جلب کمک‌های مردمی، شاهد کاهش کمک‌های همیشگی هستند و از حمایت مالی شما استقبال می‌کنند تا بتوانند همچنان خدمات حیاتی‌شان را ارائه کنند و فعالیت شبکه‌های داوطلبان آموزش‌دیده‌شان ادامه یابد. این خدمات متنوع‌اند: از بانک‌های غذا (که به کمک‌های غذایی اهداکنندگان وابسته است) گرفته تا ایجاد سرپناه‌هایی برای بی‌خانمان‌ها، ساخت آشپزخانه‌های محلی و خیریه‌های ارائه‌دهنده‌ مراقبت‌های اجتماعی و خدمات سلامت روانی.

 

پاتریک باتلر | دبیر بخش سیاستگذاری اجتماعی گاردین
مترجمان: نیما فاتح ـ دامون افضلی

منبع: دیدار نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان