شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
رئیس دفتر سیاسی حماس به دنبال حمله موشکی فلسطین به قلب تل آویو:

توازن جدیدی از قدرت ایجاد شده است| این حملات پیامی برای رژیم صهیونیستی است

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۷ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | موشک‌های گروه‌های مقاومت طی شب و روز گذشته شهر‌های مختلف اسرائیل از جمله عسقلان، اسدود و تلآویو را هدف قرار دادند در مقابل حملات موشکی اسرائیل علیه نوار غزه نیز تشدید شد. جزئیات انتفاضه جدید مردم فلسطین علیه نیروهای اشغالگر اسرائیل را در گزارش زیر بخوانید.

در حالی که نیمی از اسرائیلی‌ها در پناهگاه‌ها هستند؛ حملات حماس علیه شهر‌های اسرائیل تشدید شده و موشک‌های مقاومت قلب تلآویو را هدف قرار داده. در حمله جت‌های اسرائیل به نوار غزه تاکنون ۲۰ نفر از جمله ۹ کودک کشته شده‌اند. حماسه شیخ جراح انتفاضه دیگری را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رقم خواهد زد؟

موشک های گروه‌های مقاومت سراسر سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده و آسمان اسرائیل به صحنه تقابل موشکهای گروه‌های مقاومت و گنبد آهنین تبدیل شده. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد موشک‌هایی که گروه‌های مقاومت طی روز گذشته سه‌شنبه از غزه شلیک کردند شهر اسدود اسرائیل را در زمان حضور وزیر جنگ این رژیم هدف گرفتند. گردان‌های شهید عزالدین قسام در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به هدف‌گیری منازل و اعضای مقاومت در غزه دست به بزرگترین حمله موشکی به دو شهر اسدود و عسقلان زده است؛ در این حمله یک اسرائیلی کشته و پنج نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

در جریان بزرگترین حمله نیرو‌های مقاومت یک مخزن سوخت متصل سراسری تاسیسات استراتژیک انرژی اسرائیل در عسقلان هدف گرفت. رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که تعداد تلفات بزرگترین حمله موشکی گردان‌های القدس و القسام به عسقلان و اسدود به دو کشته و بیش از ۶۰ زخمی افزایش یافته. در مقابل  اسرائیل حملات جدیدی را علیه اهداف غیرنظامی در غزه آغاز کرده.

سایت شبکه الجزیره نوشت گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که انبار سوخت در یک تاسیسات راهبردی انرژی در جنوب عسقلان را با موشک‌های سنگین به صورت دقیق هدف داده است.

منابع عبری نیز اعلام کردند از ابتدای درگیری‌ها از روز دوشنبه تا امروز ۶۰۰ موشک تاکنون به سمت شهر‌های رژیم صهیونیستی شلیک شده‌اند. جنگنده‌های اسرائیل نیز برج هنادی در غرب غزه را بمباران کردند که به طور کامل فروریخت. این برج شامل ۱۳ طبقه بود که با خاک یکسان شد. این در حالی است که القسام تهدید کرده است اگر برج‌های مسکونی هدف گرفته شوند تل‌آویو هدف بعدی آنها خواهد بود.

همچنین جنگنده‌های اسرائیل مناطق مختلف غزه را هدف قرار دادند که یک مدرسه در شهر دیر البلح در مرکز غزه بمباران شد. از ابتدای موج حملات به غزه که از روز گذشته آغاز شده، جنگنده‌های اسرائیل تعدادی از منازل را در غزه بمباران کرده‌اند.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شهدای غزه به ۲۸ نفر از جمله ۱۰ کودک و زن و نیز زخمی‌ها به ۱۵۲ نفر خبر داد.

واکنش‌ها به تشدید درگیری‌ها در اراضی اشغالی
دبیرکل اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب از شورای امنیت خواست در قبال نقض علنی قطعنامه‌های این شورا از سوی رژیم صهیونیستی به وظایف و مسؤولیت‌هایش عمل کند. وزیر خارجه قطر نیز گفت: بمباران غزه توسط اسرائیل و به جا گذاشتن کشته و زخمی در میان غیرنظامیان جنایت محکوم شده و غیرقابل پذیرش است. نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، تحولات غزه و قدس را بررسی کرد. از سوی دیگر امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) میزبان اجلاس اضطراری روسای پارلمان‌های عرب برای بحث درباره اوضاع قدس و الاقصی خواهد بود.

رهبر انصار الله یمن در واکنش به حملات اسرائیل علیه نوار غزه اعلام کرد: برای کمک به مقاومت فلسطین در آماده‌باش کامل هستیم. وزیر خارجه کشورمان نیز به درگیری‌ها در فلسطین واکنش نشان داد و گفت: تنها راه‌حل برای مسئله فسلطین، همه‌پرسی است.

ظریف در توییتی تاکید کرد که همه‌پرسی از ساکنان فلسطین اشغالی تنها راه‌حل موجود برای مسئله فلسطین است. وی در این باره نوشت:حمله به مسجد الاقصی و کشتن نمازگزاران و هتک حرمت مقدسات دینی، بزرگترین دلیل بر ماهیت نژادپرستانه و مجرمانه این رژیم غاصب است که همواره دلیل اساسی از بین رفتن امنیت و آرامش و ثبات در این منطقه بوده است. در اینجا تاکید می‌کنم تنها راه حل عادلانه قضیه فلسطین، ارجاع به اراده فرزندان واقعی این سرزمین و برگزاری همه‌پرسی است.

محمدجواد ظریف روز گذشته نیز در واکنش به یورش‌های اخیر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی در توییتی نوشته بود: برای رژیم اسرائیل دزدیدن سرزمین‌ها و خانه‌های دیگران، تشکیل رژیم آپارتاید و خودداری از واکیسنه کردن شهروندان در اشغال غیرقانونی‌شان کافی نبود؛ این رژیم در مقدس‌ترین عید اسلام به عبادت‌کنندگان بی‌گناه در سومین مسجد مقدس اسلام تیراندازی کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی به دنبال حمله موشکی مقاومت فلسطین به قلب تل‌آویو گفت که توازن جدیدی از قدرت ایجاد شده است و این حملات پیامی برای رژیم صهیونیستی است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت که توازن جدیدی از قدرت از مسجد الاقصی و قدس اشغالی آغاز شد و سیاست جدا کردن قدس دیگر از نظر ما به عنوان مردم و مقاومت قابل قبول نیست.

آمریکا، اما به نیرو‌های مقاومت هشدار داد وحملات به تل آویو را محکوم کرد. روسیا الیوم نوشت: جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی حمله موشکی مقاومت فلسطین به تل آویو و حومه آن در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌های بی‌گناه را محکوم کرد. جن ساکی تاکید کرد قدس که شهر پر اهمیتی برای مسلمانان به شمار می‌رود باید مکانی برای همزیستی باشد.

در شیخ جراح چه خبر است؟
جامعه بین المللی اخیرا شاهد آن بود که نیرو‌های اسرائیل در روز‌های ماه رمضان خانواده‌های فلسطینی را از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در بیت المقدس شرقی بیرون کرده و به محوطه مسجد الاقصی حمله کردند. در ادامه این گزارش به آنچه از نظر تاریخی برای دانستن دلایل تکرار خشونت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد اشاره می‌کنیم.

پس از اخراج فلسطینی‌ها از خانه هایشان در سال ۱۹۴۸ از سوی نیرو‌های اسرائیلی با هدف فراهم کردن مسیر تشکیل دولت اسرائیل، صد‌ها هزار نفر از مردن فلسطین مجبور شدند خانه هایشان را در فلسطین تاریخی ترک و به کشور‌های همسایه مهاجرت کنند. پس از این اتفاقات که فلسطینی‌ها آن را «نکبت» می‌خوانند، ۲۸ خانواده در سال ۱۹۵۶ در محله شیخ جراح در شرق بین المقدس ساکن شدند به امید اینکه این آخرین بار است که مجبور می‌شوند خانه هایشان را ترک کنند.

اما این خانواده‌ها که تعدادشان به ۳۸ خانواده افزایش پیدا کرده اعلام کردند که یک بار در حال تجربه دیگر حادثه نکبت هستند. دادگاه مرکزی اسرائیل در شرق بیت المقدس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن چهار خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح باید به نفع شهرک نشینان اسرائیلی راست گرا خانه‌های خود را تکرار کنند. دادگاه عالی اسرائیل که این تصمیم را در اوایل سال جاری میلادی اتخاذ کرده بود، سه شنبه هفته پیش اعلام کرد که این طرح باید در میانه تشدید اعتراضات و درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و شهرک نشینان اسرائیل اجرایی شود. اجرای این تصمیم تا دهم ماه می‌به تاخیر افتاد. در این حادثه که دادگاه عالی به نفع شهرک نشینان اسرائیل رای صادر کرده است، خانواده‌های فلسطینی خانه‌های خود را از دست خواهند داد و دیگر خانواده‌های این محله نیز با سرنوشت مشابهی مواجه خواهند شد.

در سال ۱۹۵۶ در حدود ۲۸ خانواده که در نتیجه نکبت خانه‌های خود را از دست داده بودند توافقی را با وزارت سازندگی اردن و آژانس مهاجران سازمان ملل امضا کردند تا برای آن‌ها در محله شیخ جراح خانه‌هایی را ایجاد کنند. در آن زمان، دولت اردن منطقه بیت المقدس شرقی را اداره می‌کرد.

منبع: رویداد 24

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان