پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | دومین کتابخانه مادر و کودک گیلان مزین به نام پرفسور مریم میرزاخانی در شهرستان صومعه سرا  افتتاح شد.

پریسا کرمی مدیر کل نهاد کتابخانه های گیلان  اظهار داشت:کتابخانه عمومی پروفسور مریم میرزاخانی شهر صومعه سرا سومین کتابخانه مدرسه استان گیلان است که با همکاری دو مجموعه نوسازی و تجهیز مدارس و کتابخانه های عمومی استان گیلان به بهره برداری  رسید.

کرمی گفت: ارائه خدمات ویژه به مادران و کودکان عضو این کتابخانه شامل برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی و برنامه های فرهنگی نظیر قصه گویی، خوانش متون کهن، برنامه های آموزشی دینی و قرآنی، فرزند پروری، شعرخوانی، بازی های فکری و آموزش خواندن کتاب از اهداف مهم ایجاد این کتابخانه است.

وی با اشاره به اینکه دومین کتابخانه مادر و کودک در این شهرستان با ۱۳٠٠ عنوان کتاب آغاز به کار می کند افزود: تمام منابع و محتوای  مطالب که در اختیار مخاطب قرار می گیرد مرتبط با مباحث تربیتی و آموزشی و ارتقاء سطح دانش مخاطب است.
وی با اشاره به اینکه افراد زیر ۱۴سال و بانوان می توانند از این فضا بهره مند شوند افزود: مزیت کتابخانه مادر وکودک در این است که در کنار مدرسه و بافت جمعیتی محل ایجاد می شود و صبح ها دانش آموزان مدرسه و بعد از ظهرها عموم می توانند از خدمات ارایه شده استفاده کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه اظهار داشت:  برای تجهیزات و امکانات این کتابخانه در مجموع  از محل تملک، نیم درصد و اداره کل کتابخانه ها ۱۱۸میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.
وی اظهار داشت: افتخار داریم که در گیلان علاوه بر این دو کتابخانه مادر و کودک، کتابخانه عمومی کودکان باران را داریم که فعالیت آن مختص کودکان است و تلاش می کنیم مطالبی را ارائه دهیم که فرزندان متفکر و آینده ساز از آن استفاده کنند.
کرمی در ادامه افزود:  ۵۳ هزار عضو کتابخانه در فضای مجازی داریم که باتوجه به شرایط کرونا از اپلیکیشن طاقچه هم ارتباط برقرارمی کنند.

ابتکار و خلاقیت با هم افزایی
مدیر کل امور بانوان استانداری گیلان  نیز در این مراسم اظهار داشت:این پروژه یک کار ابتکاری وخلاق است که هم افزایی دستگاه های اجرایی را نشان می دهد.
یعقوب نژاد افزود: در حوزه زنان و خانواده دغدغه گفت وگو  اعضای خانواده وجود دارد که این پروژه نقش مادر وکودک را کنار هم می بیند و سبب کاهش دغدغه خواهد شد.
وی افزود: فضای تعریف شده کتابخانه مادر و کودک در کنار ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛ آموزش و مشاوره  و برقراری ارتباط سالم  را با هم می بیند که این امر ارتباط اعضای خانواده را قوت می بخشد.
فرماندار شهرستان صومعه سرا نیز در این آیین گفت: ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی در بین مردم به ویژه جوانان مهم است.

سید جلال سید محمدی با تاکید بر اینکه به ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب در جامعه باید بیشتر توجه کنیم اظهار داشت:  نباید کتابخوانی فقط در شهر خلاصه شود و باید با راه اندازی کتابخانه  برای روستاها هم فرصت کتابخوانی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا شرایط خاصی رابوجود آورده است  افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب در فضای مجازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این فضا در شرایط کنونی ضروری است.
 گیلان ۸۲ کتابخانه نهادی، ۱۶ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل با ۶۵ هزار عضو دارد .
 در شهرستان صومعه سرا سه کتابخانه عمومی شهری و سه کتابخانه در دهستان ها با ۵۰ هزار جلد کتاب و نزدیک به سه هزار عضو وجود دارد.
 شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ بادارا بودن جمعیت  ۱۳۰هزارنفری  در ۲۵  کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده  است.

منبع: ایرنا

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان