پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | تشنج در بیت‌المقدس به نحوی بالا گرفته که حتی صحن "حرم شریف" به میدان رویارویی فلسطینیان با نظامیان اسرائیلی تبدیل شده است.

در واقع عوامل عینی بروز تشنج در شرق بیت‌المقدس همیشه فراهم است چرا که از یک سو اسرائیل می‌کوشد تا با گسترش شهرک‌های یهودی و راندن فلسطینی‌ها از این منطقه، رؤیای دیرین خود را برای تسلط کامل بر تمامی بخش‌های شهر به عنوان "پایتخت یکپارچه و ابدی" خود از راه اعمال زور و تداوم اشغالگری تحقق بخشد و از سوی دیگر فلسطینی‌ها با تمام قوا تلاش می‌کنند تا این نقشه را خنثی کنند.
با این حال، بالا گرفتن درگیری‌ها در این موقعیت، می‌تواند دلایلی پنهان و ورای عوامل عینی هم داشته باشد. در این باره سناریوهای زیر قابل گمانه‌زنی است:
1. بنیامین نتانیاهو که از تشکیل دولت در اسرائیل عاجز مانده است، با تحریکِ یهودیان فوق افراطی برای حضورِ خشونت‌آمیز در محله‌های عرب نشین بیت‌المقدس، عامدانه به تشنج در این منطقه دامن می‌زند تا بدین وسیله مانع ائتلاف یائیر لاپید با احزاب عربی در کنست و تشکیل دولت از سوی آنان شود و خود را از مخمصۀ دادگاه نجات دهد.
2. گروه اسلامگرای حماس که نوع حکمرانیش بر نوار غزه، مردم آن ناحیه را دلسرد و ناراضی کرده است، در آستانۀ انتخابات عمومی در سرزمین‌های فلسطینی، علاقمند است تا رأی مردم کرانۀ باختری را به سمت خود جلب کند. از این رو، حماس با استفاده از محدودیت‌های دولت خودگردان به رهبری محمود عباس برای مقابلۀ آشکار با اسرائیل، دامن زدن به اعتراض مردمِ شرق بیت‌المقدس را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق، هم سازمان الفتح را به عنوان رقیب سیاسی خود در تنگنا بگذارد و هم خود را به عنوان مدافع سرسخت‌تر حقوق فلسطینی‌ها به مردم کرانۀ باختری معرفی کند و رأی آنها را به دست آورد.
3. قدرت‌های بزرگ جهانی خواهان فعال سازی روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به منظور عملیاتی کردن راه حل دو کشوری هستند. دولت بایدن هم با فاصله گرفتن از سیاست یک‌سویه و نامتوازن سلف خود، در پی ایجاد شرایطی برای گشودن باب مذاکرات رسمی بین اسرائیل و دولت خودگردان برای دستیابی به این هدف است.
از آنجا که دولت اسرائیل در طول چهار سال گذشته، مورد حمایت بی چون و چرای دار و دستۀ دونالد ترامپ بوده است، به هیچوجه نمی‌خواهد به چیزی بیش از "معاملۀ قرن" در ارتباط با فلسطینی‌ها تن در دهد و گمان می‌کند که در این مسیر مانع بزرگی روبروی آن قرار ندارد.
مانع بزرگ اما موجود است: فلسطینی‌ها! آنان به حقوق خود در چارچوب قوانین بین‌الملل آگاه شده‌اند و با اعتراض خود می‌توانند اسرائیل را در حوزۀ سیاست داخلی و خارجی آن، به چالش بکشند و حمایت جامعۀ جهانی از جمله آمریکا را هم پشت سر خود داشته باشند.
دولت بایدن هم با درک این موضوع در صدد تفهیم این پیام به اسرائیل است که "کلانتر جدیدی وارد شهر شده است." یعنی اینکه اسرائیل برای ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه باید امتیازاتی فراتر از معاملۀ قرن به فلسطینی‌ها ارائه کند چرا که در غیر این صورت، حتی در چشم واشنگتن دیگر نه به عنوان "بخشی از راه حل" که چه بسا به عنوان "بخشی از مشکلِ" استقرار ثبات در خاورمیانه در نظر گرفته خواهد شد.
در هر صورت، بازیگران صحنۀ فلسطین هر کدام بازی مخصوص خود را پیش می‌برند. نقطه قوت فلسطینی‌ها در اعتراض اخیر این است که جامعۀ جهانی با آنان همدل است، اما اگر در این وسط یک عملیات مسلحانه بخصوص از نوع انتحاری آن علیه اتباع اسرائیلی انجام شود، به طرفة‌العینی ورق برمی‌گردد و تمام ماجرا به سود نتانیاهو و حتی عناصر افراطی‌تر از او در اسرائیل تمام می‌شود.
این تجربه بارها و بارها تکرار شده به طوری که صورت قطعیت به خود گرفته است.

منبع: کانال تلگرامی احمد زیدآبادی

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان