جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

براساس مطالعات جدید بالینی یکی از دلایل اصلی اضافه وزن و افزایش قند خون صرف شام دیرهنگام و نزدیک به زمان خواب است.

به گزارش حکایت گیلان | اگر دچار اضافه وزن هستید و معتقدید که چاقی شما تنها با میزان کالری که دریافت می‌کنید مرتبط است، باید گفت سخت در اشتباهید! جدیدترین مطالعات نشان می‌‌‌‌دهد که ماجرا به‌همین سادگی هم نیست و علاوه‌بر اینکه چه میزان کالری به بدن خود می‌رسانید، زمان دریافت این کالری نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد اضافه وزن داشته باشد.


دیر غذا خوردن با چاقی ارتباط دارد؛ اما چگونه؟

طبق مطالعاتی که به‌تازگی در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، صرف یک شام دیر هنگام با افزایش وزن و افزایش سطح قند خون همراه است. صرف‌نظر از اینکه این وعده غذایی همان غذایی باشد که قبلاً می‌خورده‌اید.

دکتر جاناتان استاد پزشکی در دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشته است: "ما از تحقیقات دیگری آگاه بودیم که نشان می‌داد دیر غذا خوردن با چاقی همراه است و از آنجا که این ارتباط مستقیم قابل بیان نبود، به دنبال تحقیقات گسترده‌تری بودیم تا بتوانیم با دید بازتری این مسیر را ردیابی کنیم. "

اصلی‌ترین سوالی که در ذهن این دانشمندان ایجاد شد، پی بردن به این موضوع بود که آیا زمان غذا خوردن بر میزان متابولیسم فرد تاثیر گذار است یا خیر؟ و آیا دیر غذا خوردن بدن را به سمت چاقی می‌برد؟ وی گفت: "بنابراین ما به همین منظور تصمیم گرفتیم این آزمایش کارآزمایی بالینی را به صورت تصادفی انجام دهیم و از افراد سالم استفاده کنیم و آن‌ها را وادار کنیم در دو زمان مختلف غذا بخورند. همچنین میزان غذای دریافتی این افراد، رژیم غذایی آن‌ها و میزان خوابشان نیز کاملاً تحت کنترل قرار گرفت. "
 
در این پژوهش ۲۰ داوطلب سالم (۱۰ مرد و ۱۰ زن) مورد بررسی قرار گرفتند تا میزان متابولیسم این افراد پس از صرف شام ارزیابی شود؛ اما خوردن شام در دو زمان مختلف صورت گرفت، ۶ عصر و ۱۰ شب.
همه شرکت کنندگان در این مطالعه ساعت ۱۱ شب خوابیدند.
 
یافته‌ها بسیار جالب توجه بوده است: در گروهی که شام را دیرتر میل کردند، افزایش میزان قند خون و کاهش میزان چربی‌سوزی مشاهده شد. این نتایج مهر تاییدی بر تحقیقات پیشین زد که نشان می‌داد متابولیزه کردن گلوکز در زمان‌ها مختلف، متفاوت است. جاناتان اشاره کرد که این مطالعه بسیار دقیق‌تر از تحقیقات قبلی در مورد این موضوع بود.

در این پژوهش شرکت کنندگان از ردیاب فعالیت استفاده می‌کردند. از خون آن‌ها نمونه‌برداری می‌شد، تحت مطالعات خواب و اسکن چربی بدن قرار می‌گرفتند و برای اندازه‌گیری متابولیسم چربی، غذایی حاوی نشانگر‌های غیر رادیواکتیو می‌خوردند. "به شرکت کنندگان ردیاب‌های ایزوتوپی پایدار داده شد؛ بنابراین وقتی آن‌ها غذای خود را مصرف کردند، ما می‌توانستیم مقدار چربی سوخته یا اکسید شده آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم. "

این مطالعه یادآوری می‌کند که پرورش عادات غذایی نه‌تنها به عوامل سنتی و قدیمی مانند محتوا و اندازه وعده‌ها وابسته است، زمان دریافت وعده‌های غذایی نیز ممکن است افراد را در معرض ابتلا به چاقی و سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی قرار بدهد. "


چه باید کرد؟


 می‌توان گفت بهترین و تنها کاری که با سبک زندگی روزانه ما مطابقت دارد، این است که وعده شام را به عنوان بزرگترین وعده دریافتی خود در طول شبانه روز  قرار ندهید و همیشه قبل از رسیدن به زمان شام یک میان وعده سبک میل کنید تا معده شما انتظار شام سبک‌تری را داشته باشد.
 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان