پنجشنبه, 30 اسفند 1403
پنجشنبه, 30 اسفند 1403

اختصاصی حکایت گیلان | مرتضی شگفت: از زمانی که روز نامه های این شهر با خبر شدند. در شهر رشت برای رفع معضل ترافیک در کمربندی ها شورای شهر تصمیم به ساخت روگذرهایی دارد بحث این موضوع بصورت طنز نقل محافل گردید و متخصصین ترافیک نیز با شک و تردید در سکوت به آن نگاه می کردند.

حال که دو روگذر به بهانه دهه فجر امسال که حتما نواقص جانبی نیز هنور دارد افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

لازم است نگاهی عمیق تر به عملکرد آنها پرداخته شود. مسلما هدف از این امر رفع مشکل ترافیک بوده است ولی کدام متخصصین به اجرای روز گذر بجای طرحهای دیگر که امروزه در جهان حمل و نقل متداول است به آن روی آورده اند و چرا چه کسانی آنها را به اجرای این روش ترغیب نموده اند.

شوراهای شهر از جمله رشت کمیسیونی بنام کمیسیون عمران و ترافیک دارند و طبق روال معمول حداقل سه عضو شورا حتی اگر این تخصص نداشته باشند حضور پر رنگ و همیشگی خواهند داشت زیرا خود حضور در کمیسیون ها برایشان نانی دارد غیر قابل گذشت که دلیل آن لیست هزینه ها از کمیسیون ها است. نوش جانشان!

اما به جز این افراد متخصصین به علم امروزی ترافیک چه کسانی هستند که تصمیم به احداث روگذر نمودند. حتما در این کمیسیون افرادی دانشگاهی که در این حوزه تدریس میکنند و تجربه عملی چندانی در این زمینه دارند و یا ندارند باشند ولی تصمیم نهایی با اکثریت است که خود اعضای شورا اند و این افراد را فقط برای رفع مسئولیت انتخاب میکنند تا این گونه تصمیمات را نتیجه بررسی متخصصین کمیسیون اعلام کنند.

حتما بیاد داریم در ابتدای دوره پنجم با بوق کرنا از احداث تراموا در شهر رشت بحث و حدیث زیاد بوده به نحوی که واحدی به همین نام پیشنهاد و مدیر آن را نیز معرفی نمودند که اینجانب در مخالفت این طرح پیشنهادی مطلبی نوشته بودم. حال چگونه تراموا حذف که کار بجایی بوده ولی به احداث روگذر رسید.

باید برسی شود آیا پلهای احداث شده اخیر و در حال احداث توجیهه فنی و اقتصادی دارد ؟ یا اینکه به روال معمول و سنت شورایی در این مورد نیز شهروندان از تصمیات شورای شهر رشت بی اطلاع اند.

می‌دانیم یکی از معیارهای بررسی فعالیت ها آمار است و در حمل و نقل مهمترین نکته در بررسی تعیین روش مناسب رفع مشکل بنابراین هزینه کرد بدون این علم راه به ... رفتن است و هدر دادن پول مردم شهر که در دوره سوم ابتکار احداث خط ویژه ( بی آر تی و نصب جدا سازی آن موجب نه فقط ضررویان گردید بلکه چند سالی با اعصاب و روان شهروندان بازی کرد و در نهایت جمع آوری شد بدون آنکه پاسخ منطقی داده شود.

این رو گذرها که با بوق کرنا و افتخار یکی از مهمترین فعالیتهای عمرانی دوره ششم نام برده می شود چند درصد از مشکلات حمل و نقل شهر رشت حتی در همان مسیر را رفع خواهد کرد و با اینکه مسکنی است بر رفع موقتی درد ترافیک شهر که چند مدت دیگر همان آش است و همان کاسه.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان