دوشنبه, 01 بهمن 1403
دوشنبه, 01 بهمن 1403
در نشست عمومی با موضوع مسأله ترافیک شهر رشت مطرح شد؛

لزوم توجه به عدالت اجتماعی در شهرسازی مدرن | برای گفتگوی موثر باید با زبان مشترک بحث کنیم

۱۴۰۳/۱۰/۰۷ ۱۸:۵۸ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |نشست عمومی با موضوع «هشدار برای ایران۴۶ » باهدف بررسی مساله ترافیک شهر رشت و ارزیابی رویکردها و راه‌حل‌های مدیریت شهری در سالن اجتماعات نظام مهندسی ساختمان، در رشت برگزار شد

این نشست به همت برگزار کنندگان و حامیان این نشست:

-موسسه زیست محیطی سبزکاران بالان

-موسسه فرهنگی سرای نفس

-انجمن علمی شهرسازی دانشگاه گیلان

-انجمن اسلامی مهندسان استان گیلان

-خانه فرهنگ گیلان

-انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان

-انجمن کارفرمایی پیمانکاران عمرانی استان

-پایگاه خبری مرور برگزار گردید.

سینا لطف پور پژوهشگر شهرسازی و دبیر پنل گفت: فعالیت ما باید بصورت اقدام گرایانه باشد تا شمعی روشن شود. مسئله ترافیک، مسئله همه شهروندان است.

لطف پور اظهار داشت: رشت در مقیاس استان برای بسیاری از شهرهای دیگر نمونه و الگو بوده است.رشت از نظر فرهنگی کارکردی ملی دارد. چرا شهری که در معرفی برند خود از شهراولین ها استفاده می‌کند؛ شهر انسان محور را بعنوان شهر پیشرو به خود اختصاص ندهد؟

صابر محمدپور عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و از دیگر سخنرانان پنل در ادامه نشست مطرح کرد: امروزه در رشت شهرسازی به سمت خودرو محوری پیش میرود.

محمدپور گفت: باید استفاده از خودرو شخصی برای شهرسازی انسان‌محور برای افراد گران تمام شود، مانند سوخت گران، پارکینگ های گران

وی ادامه داد: الگوهای محاسباتی اقتصاد ما معیوب است. درشهر آمستردام ۶۰ درصد جابه جایی ها با دوچرخه انجام می‌شود. ما نیز باید به سمتی بریم تا تردد خودروها را کاهش دهیم.

شهاب الدین کرمانشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: ما باید زبان صحبت کردن با هم را یادبگیریم. برای نتیجه بخش بود مباحث باید با زبان مشترک باهم صحبت کنیم.

کرمانشاهی گفت: ساخت یک بزرگراه ۲۷ کیلومتری در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد ۱۷/۹، زمان سفر شبکه را کاهش داد.۱۰درصد مصرف سوخت را کم می‌کند.

وی ادامه داد: تجربه بزرگراه مشهد نشان داد که با گفتگوی سازنده می‌شود یک پروژه بزرگراه ۲۷کیلیومتری تبدیل به یک فضای عمومی کرد.

کرمانشاهی اذعان داشت: یکی از موارد اشاره شده در آیین نامه، تندراه ها هستند؛ که طبق اصول آیین نامه، معابر شهری دو دسته تقسیم می‌شوند؛ که بر اساس آن یا خیابان هستند یا تندراه. اگر خیابان هستند اجازه توسعه کاربری وجود دارد ولی تندراه‌ها امکان توسعه شهری اطراف آنها وجود ندارد.

وی در پایان گفت: یکی از روش های حل در ارزیابی کلان پروژه ها که به زیر برآورد کردن هزینه ها و زمان ، و بالا برآورد کردن منافع می‌پردازند؛ گفتگو و رسیدن به یک راه‌حل مشترک است.

یاسرحاتم زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تبریک روز رشت گفت: مسئله حمل و نقل مسئله بسیار پیچیده‌ای است و هنوز نتوانستیم به این موضوع تخصصی نگاه کنیم.

حاتم زاده مطرح کرد: اذهام ترافیک به یک ابرچالش تبدیل شده است. که این یک ترندی است که در دو سده اخیر در دنیا با آن مواجه است. که انقلاب صنعتی و افزایش فزاینده جمعیت از عوامل به جود آورنده آن است.

وی ادامه داد: از سال ۱۹۷۰ به بعد جهان نگرش‌هایش را تغییر داد که یکی از دلایل آن نیز وجود و فعالیت جمع هایی مثل همین نشست، یا فعالان اجتماعی و محیط زیستی بود. همین صداها در کنار هم یک مطالبه جمعی را شکل داد که در توقف دوران «طلایی راه‌سازی» تاثیرگذار بود.

حاتم زاده ادامه داد: ما با یک ابرچالش مواجه هستیم و هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل کردیم تا حمل نقل خودرو شخصی در شهر جریان داشته باشد.

وی گفت: عدالت اجتماعی بسیار مهم است، ما نمی‌توانیم شهر را در اختیار گروه‌های خاصی قرار دهیم، همه گروه های اجتماعی و اقشار در شهر مهم هستند.

حاتم زاده اذعان داشت: شهر رشت به سمت پیری در حال حرکت است و ما باید نیازهای حمل و نقل را برای آینده بسنجیم. بسیاری از مردم که دسترسی به خودرو شخصی ندارند ،جدا از مسئله کیفیت، شدت نیاز مردم را باید در مدیریت شهری ببینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: این شهر میراث ماست و نباید هرطور که می خواهیم با آن رفتار کنیم زیرا تصمیمات ما بر کیفیت زندگی شهروندان بسیار تاثیرگذار است.

جمشید رسایی رئیس جبهه اصلاحات گیلان و دبیر انجمن مهندسین استان گیلان و سید حسین رضویان عضو شورای شهر رشت نیز در این نشست حضور داشتند.

لازم به ذکر است؛ شهردار رشت به بهانه میزبانی میهمانان در آستانه روز رشت، در این نشست غایب بود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان