شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | «هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود»، این موضوع را سرپرست نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای کشور اعلام کرده است.

روز گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از وزارت نیرو اعلام کرد که سرپرست نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته است :« تصفیه‌خانه با ظرفیت‌های بسیار بالا در شهرهای شمالی کشور برای ممانعت از ورود مستقیم و جلوگیری از سرازیرشدن فاضلاب به آب دریا وجود دارد».

سید مرتضی احتشامی دراین زمینه همچنین اضافه کرد :«در بیشتر شهرهای کشور از جمله شهرهای شمالی تصفیه‌خانه‌های بسیار خوبی وجود دارد و فاضلاب به این نقاط هدایت می‌شود».

این در حالی است گیلان که یکی از استان‌های شمالی ایران به حساب می‌آید سالهاست این زخم کهنه را بدوش می‌کشد بی آن‌که حتی ذره ای درمان شده باشد و این موضوع مطرح شده از طرف ‌ سرپرست نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای کشور جای بسی سوال است که دقیقا با کدام شمال و دریا هستند؟

در این راستا نظر یکی از فعالان محیط زیست گیلانی را درباره صحت این موضوع جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:
پیمان بازدیدی در گفتگو با حکایت گیلان با اشاره به تعجب کردن از خواندن این مطلب از زبان سرپرست نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای کشور گفت: گویا در دورانی زندگی می‌کنیم که یا ما خواب هستیم یا مسئولی که مسئولیتی قبول کرده است.

او اضافه کرد: با توجه به اظهار نظری که شده سوالی که مطرح می شود این که اگر ظرفیت تصفیه خانه ها در شمال ایران  کامل است، پس چرا تمام رودخانه های شمال کشور محل سر ریز فاضلاب شهریست و حتی حتی یک رودخانه پاک وجود ندارد؟

بازدیدی با بیان این‌که جای سوال است اگرچنین طرحی در کشوروجود دارد، علت اجرایی نشدن انتقال فاضلاب به تصفیه خانه ها چیست؟ ادامه داد:راه دوری نرویم ، در همین شهررشت که مرکزیکی از استان‌های شمالی به حساب می‌آید، دو تصفیه خانه یکی در محله فخب و دیگری در زمین های مسکن مهراین شهر وجود دارد اما در حال حاضر چند درصد تصفیه فاضلاب شهری رشت را به خود اختصاص می دهند؟

او افزود: آیا وظیفه شرکت آب فاضلاب استان نیست که رشته‌های سر ریز به رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود را کور به این دو تصفیه خانه  هدایت کند، اما عملا هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و فاضلاب شهری به رودخانه ها و سپس ب دریا می‌رسند.

بازدیدی اضافه کرد که  تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی و یا بیمارستان‌ها که بدترین آلودگی ها را به داخل دو رود اصلی رشت می ریزند بمانند.

او ادامه داد : این آلودگی‌ها با مصرف آبزی‌های تالاب ، دریا و برنج شالیزارهای گیلان و همچنین صیفی و سبزیجات مستقیم سر سفره  شهروندان قرار می‌گیرند که علت بسیاری از بیماریها هستند.

بازدیدی با اعلام این که سالهاست استان‌های شمالی بویژه گیلان از این معضل رنج می‌برند و هیچ اقدام موثر با ساختاری درست صورت نگرفته است ، افزود: در این راستا از آقای سید مرتضی احتشامی سرپرست نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دعوت می شود برای دیدن شرایط واقعی به استان گیلان سفر کرده  و مهمان ما باشند تا از نزدیک به جای اعتماد به آمار وارقام مدیران خودشان ببینند و در کنار این بازدید آمار میزان ابتلاء ساکنان شمال ایران به انواع سرطان‌ها را نیز با منشاء تغذیه از وزارت بهداشت دریافت کنند.

او اضافه کرد:  در صورت اجرایی شدن در واقعیت فعالیت تصفیه خانه ها برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به رودخانه ها و دریا به یقین آمار بیماری ها در شمال ایران کاهش و شاهد جامعه سالم‌تری خواهیم بود .

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان