سه شنبه, 11 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 11 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | کیان پوررهنما: مدتی است ساخت کلیپ‌ از جشن فارغ التحصیلی در میان دانشجویان کشور رواج یافته است.
در اواسط اسفند سال گذشته تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان ویدئویی با حرکات ورزشی و موسیقی ساختند که در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفت و پربازدید شد.
در این بین دانشگاه اصفهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این ویدیو ارتباطی به آن‌ها ندارد و تعدادی از دانشجویان دانشکده بدون اخذ مجوز، با هزینه شخصی این ویدئو را ساخته‌اند و باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.»

در جدیدترین مورد نیز، ویدئویی از فارغ التحصیلی دختران دانشکده الزهرای بوشهر منتشر شد که همراه با موسیقی شاد ‌و رقص بود.
که باز هم با واکنش مسئولان دانشگاه همراه بود.
حاجیانی رئیس دانشگاه الزهرا بوشهر نیز با بیان اینکه این ویدئو بدون هماهنگی و صدور مجوز ساخته شده گفت: دانشگاه پیگیری قضایی این فعالیت غیرقانونی را تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد.

در این بین حقوقدانان و اساتیدی نیز بوده‌اند که مواضع متفاوتی داشته‌اند.
محسن برهانی وکیل و حقوقدان در توئیتی نه تنها این اقدام را مجرمانه ندانست، بلکه ملاک تشخیص رفتار خلاف شئون دانشجویی، را عرف دانشجویان دانست.
کارن ابری‌نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه نیز گفته است: «وقتی چنین ویدیویی در فضای مجازی منتشر می‌شود ناگهان توجه برخی نهادها را جلب می‌کند، همین مسئله سبب می‌شود که نهادها فشارهایی به رئیس دانشگاه بیاورند که باید واکنش نشان دهد.»
همه این مسائل پیرو همان ایده امنیتی شدن فضای دانشگاه است، کافی‌ست یک ویدیو در فضای مجازی منتشر شود تا چنین مسائلی رخ بدهد، اگر این ویدیو در فضای مجازی منتشر نمی‌شد آن وقت هیچکدام از این واکنش‌ها را نداشت، اما حالا هم واکنش نشان می‌دهند هم احتمالاً یک عده‌ای باید بروند عذرخواهی کنند.»
دانشجوهای ما جوانان خوبی هستند، این‌ها انتظارات بالایی ندارند، اینقدر راه تنفس‌شان را نبندیم و اجازه بدهیم که زندگی کنند، حالا دانشجو یک جشنی برای خودش گرفته است، با او چه کار دارید؟»

اما واقعا ساخت این نوع ویدئوها و برگزاری چنین جشن‌هایی سنخیتی با فضای دانشگاه که محل علم آموزی‌ست دارد؟ یا پرسش از اساس خطا است؟ و نباید انتظار داشت که دانشجویان به مانند دهه‌ها و سال‌های گذشته به برگزاری مراسم رسمی یا الگوهای مورد تایید دولت و حاکمیت اکتفا کنند و باید تغییر نسل‌ها و تغییر شرایط را پذیرا بود؟

و پرسش اساسی اینجاست که در این چند سال اخیر، چرا باید دائما ساخت یک کلیپ، یک جشن و انتشار ویدئویی تا این حد مسئله و حاشیه ایجاد کند و بعضا به تقابل بیانجامد؟
به نظر می‌رسد حداقل در این شرایط که کشور درگیر مسائل و مشکلات اساسی و بنیادی تری است، پرداختن به اینگونه مباحث و واکنش‌های مداوم، عکس‌العمل ‌ها و حتی لج‌بازی‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان