سه شنبه, 18 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 18 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان |  هرمز شمس متخصص چشم پزشکی و استاد دانشگاه تهران، با هشدار نسبت به تبلیغات شبکه‌های مجازی درباره تغییر رنگ چشم بویژه از سوی غیرمتخصصان، گفت: نکته مهم و قابل توجه آن است که این عمل به‌صورت قرار دادن لنز ثابت روی قرنیه چشم انجام می‌شود که به هیچ وجه عملی ساده و بی‌خطر نیست و از طرفی هم به دلیل برخورد این لنز‌ها با عنبیه می‌تواند موجب آب مروارید و تورم در چشم شود.

خطر کوری با قرار گرفتن لایه اضافی روی عنبیه چشم

وی درباره عوارض عمل تغییر رنگ چشم افزود: این لنز‌ها یک لایه اضافی است که به چشم‌ها وارد می‌شود و با عنبیه چشم که یک لایه شفاف است و سلول‌های آن آندوتلیال و بسیار حساس هستند، برخورد دارد و می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد و دیگر هم تولید نشوند. در این صورت این خطر وجود دارد که این لنز‌ها موجب کدورت قرنیه چشم و کوری شوند و در چنین شرایطی تنها راه چاره پیوند قرنیه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این عمل‌ها همچنین به زاویه و درون چشم که بین عنبیه و قرنیه است، فشار وارد می‌کند و می‌تواند موجب آب سیاه شود. همچنین این عمل می‌تواند به دلیل تماس با عدسی چشم موجب بروز آب مروارید شود؛ به طور کلی این عمل اگر جنبه درمانی نداشته باشد و به غیر از افرادی که عنبیه آن‌ها به طور کامل ایجاد نشده، به هیچ وجه برای سایرین توصیه نمی‌شود.

تغییر رنگ چشم، چه زمانی جنبه درمانی دارد؟

این متخصص چشم پزشکی و استاد دانشگاه تهران درباره جنبه‌های درمانی اعمال مرتبط با تغییر رنگ چشم به ایسنا گفت: برخی از افراد عنبیه چشم بسیار شفافی دارند که بازتاب نور آن‌ها را اذیت کرده و بینایی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین می‌توان برای بهبود شرایط آن‌ها یک عنبیه مصنوعی رنگی فراهم کرد تا اذیت نشوند و در این صورت این عمل جنبه درمانی دارد، اما این جراحی برای یک فرد سالم ریسک بالایی دارد و این در حالیست که برخی افراد متاثر از تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی انجام می‌شود، به انجام این عمل اصرار دارند.

وی در پایان مجددا توصیه کرد: با توجه به پرریسک بودن این عمل، اگر افراد مشکل قرنیه ندارند و این عمل برای آن‌ها جنبه درمانی ندارد، اقدام به این کار نکنند. مهم‌ترین نعمتی که هر انسان دارد سلامتی است و چه بهتر که اقداماتی در راستای به دست آوردن سلامتی بیشتر انجام دهیم نه کار‌هایی که این مهم را دچار مخاطره می‌کنند.

منبع:ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان