شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
کسی صدای شهروندان را نمیشنود!

از افزایش نرخ کرایه تاکسیهای فرسوده تا تخلفات رانندگان تاکسی

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ ۱۳:۳۰ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | بهادر امیدی: آخرین گزارش های مردمی در سطح شهر رشت حاکی از آن است که رانندگان تاکسی اقدام به کرایه اضافه از مسافران خود می کنند.

البته در چند سال گذشته نرخ کرایه تاکسی در سطح شهر رشت دچار نابسامانی شده بود. طوری که  قیمت پایه مشخصی برای مسافران اعلام نشده بود و یا بعد اعلام نرخ مصوب تعرفه ها توسط رانندگان به شیشه جلو خودرو جهت اعلام نرخ به مسافر چسبانده نمیشد، تا جایی که بررسی کردیم و متوجه شدیم اکثر خطوط تاکسیرانان دارای دلالانی میان خود هستند که بطورمیانگین هر دوماه به بهانه ندادن تسهیلات تاکسیرانی به آنها  نرخ کرایه را افزایش میدهند، از طرفی سازمان حمل نقل تاکسیرانی در سال دوبار کرایه ها را افزایش میدهندوبه عبارتی سالی هشت تا ده بار کرایه حمل و نقل و تاکسی توسط خود رانندگان افزایش پیدا میکند.وقتی با برخی از رانندگان تاکسی که عموما بازنشسته هستند و خودروهای فرسوده ایی دارند میپرسیم چرا این کار را میکنید میگویند تا چند روز مسافرها غر میزنندبعد عادت میشود برایشان!  تاکسیهایی عموما از رده خارج که با این حجم از افزایش کرایه در تابستانها هیچ وقت کولرشان را برای رفاه نه تنها خودشان بلکه برای رفاه مسافرین روشن نمیکنند و با سوخت گاز مسیرها را طی میکنند و اغلب اقدام به فروش سهمیه بنزینشان نیز میکنند،.و در مواقع بحران بجز دربستی مسافری را سوار نمیکنند هرچند در این‌میان رانندگانی هم هستند که برای خود و مسافرانشان ارزش قائلند.

متاسفانه در طول سالها گزارشات فراوانی از شهروندان بگوش میرسد که رانندگان تاکسی به طور سرخود کرایه مصوب تاکسیرانی را تا دوهزار تومان یا بیشترافزایش داده اند و بعد که با پرسش شهروند مواجه میشوند با تندی و الفاظ ناشایست شروع میکنند به تعریف آنکه فلان قطعه را گران خریدم ،سوال اینجاست مگر باقی مردم چطور روزگار میگذرانند و آنها باید هزینه گرانی را از کدام جیب برداشت کنند!

هرچند در این مواقع مسئولان مربوطه درخواست دارند گزارش گرانی ها یا تخلفات به اطلاع سازمان های نظارتی اعلام شود، اما مشخص است که این امر توسط همه مردم امکان پذیر نیست و اگر گزارشی داده شده توسط نهاد مربوطه پیگیری نشده است و چنین شیوه ای نیز نمی تواند به کاهش این اقدامات سرخود کمک کند. در طول سالهای گذشته همیشه بین شورا و فرمانداری بر سر قیمت کرایه تاکسی اختلاف نظر بود و معمولا در نهایت فرمانداری با افزایش نرخ کرایها موافقت میکرد.در حال حاضر آگهی نرخ ها در شیشه بیشتر  تاکسی ها الصاق نشده است و نرخ رسمی بعضی  از تاکسی ها همچنان نرخ های مصوبه اواخر سال ۹۸ است و معدود رانندگانی هستند که نرخ را به شیشه خودرو به سال جدید  میچسباننداما همچنان از مسافرین بالاتر از نرخ مصوب دریافت میکنند! متاسفانه در شهری که تنها اسم کلانشهر را یدک میکشد در میدانهای اصلی شهر تردد اتوبوسها را شاهد نیستیم و اکثر مواقع شاهد تجمع مسافرین در میدانهای اصلی در ساعت شلوغ شهریم بدون حضور یک تاکسی که این امر میتوانست به عدم افزایش سرخود رانندگان تاکسی کمک کند که معمولا از حضور مسافرکشهای شخصی هم گلایه میکنند!

سال ۹۵ مصوبه شورای شهر رشت برای افزایش نرخ چند برابری تاکسی در شورای حل اختلاف نیز رد شد،ولی هرگز قیمت ها به روال سابق خود برنگشت و از آن تاریخ شاهد بی ثباتی در اعلام نرخ کرایه تاکسی هستیم. مشخص نیست تا چه زمانی با عدم اعلام رسمی قیمت های جدید شاهد درگیری بین مسافران و رانندگان تاکسی  هستیم مسافرانی که عموما از قشر دانشجو، کارگر و کارمندانی هستند که در سال یک بار افزایش حقوق دارند و متناسب با آن هزینه حمل و نقل خود را برآورد میکنند، حال باید بپرسیم شورای شهر رشت، نهادهای نظارتی، سازمان حمل و نقل وتاکسیرانی چقدر نظارت بر این نوع تخلفات داشته اند؟ و برای کاهش درگیری بین شهروندان و تاکسیرانان بازنشسته خود چه برنامه ایی دارد؟ پیشنهاد ما این است که از خودروهای شخصی خود پیاده شوند و مدتی با شهروندان در تاکسی های فرسوده و غیر ایمن شهر تردد کنند شاید به عمق فاجعه درون سازمان خود پی ببرند و برای آن‌راه حلی بیاندیشند!

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان