شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | به نظر می‌رسد حمید رسایی جنجال‌برانگیزترین چهره اصولگراها در مجلس آینده باشد که با قدرتی بیشتر پا به عرصه سیاست گذاشته و قصد دارد هیئت رئیسه کنونی مجلس را در مجلس آینده دچار زلزله کند. مساله‌ای که شخص رسایی در گفت‌وگو با جماران آن را رد کرده است. حال اگر اندکی هم به تلاش او برای ریاست مجلس گمانه‌زنی کنیم و کمی هم تحرکات او را زیر ذره‌بین بگذاریم، بعید هم به نظر نمی‌رسد که این چهره شریان که حتی از پایداری‌ها بیشتر علیه قالیباف سخن گفته است، بخواهد تنها رقیبش در پارلمان را زمین بزند. البته خالی از لطف نیست که بگوییم طبق سخنان جلیل محبی، روحانی نزدیک به قالیباف، هنگام بسته شدن لیست پایداری‌ها، گویا ابتدا قصد داشتند تا حمید رسایی، چهره منفک شده از این حزب را جای قالیباف بگذارند. اتفاقی که نیفتاد و بالاخره قالیباف به ایست پایداری‌ها پیوست.

اگر بخواهیم آخرین تحرکات حمید رسایی را به قبل بررسی کنیم بهتر است به چندروز پیش برگردیم.
با فاصله کمی از توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس جدید درباره عدم بیان سخنان اختلاف‌انگیز، حمید رسایی که یکی از شناخته‌شده‌ترین کاندیداهای مجلس دوازدهم از طیف اصولگرای تندرو است و قرار است تکیه بر یکی از صندلی‌های پارلمان آینده بزند، با حضور در یک برنامه تلویزیونی دقیقاً عکس آن را عمل کرد. البته با نگاهی به قسمت‌هایی از این برنامه به راحتی می‌توان متوجه شد که مجری صداوسیما به‌شدت اصرار دارد تا با به کار بردن مصادیقی، او را اتفاقاً به سمت بیان سخنان اختلاف‌انگیز سوق دهد. بالاخره هم حمید رسایی، به قولی بند را آب داد و ابتدا با حمله به قالیباف گفت: «مثل روز روشن است که برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در این یکی دو روزه انواع و اقسام فحاشی‌ها را نسبت به من انجام داده‌اند. برخی اعضای هیات مدیره این رسانه‌ها، عضو شورای ائتلاف هستند و نظرشان به سمت آقای قالیباف است». او همچنین رسانه‌های سپاه را هدف قرار داد و مدعی شد، یک فرمانده عالی سپاه با او تماس گرفته و گفته که به این رسانه‌ها تذکر داده تا در این مسائل دخالت نکنند‌ .

اظهارات رسایی پس از حمله به قالیباف و خواستار تحول در هیات‌رئیسه مجلس، با واکنش روزنامه متعلق به سپاه پاسداران مواجه شد. روزنامه جوان نوشت: «حمید رسایی از همین حالا برای انتخاب رئیس مجلس خط‌ونشان کشید تا نشان دهد، نه دغدغه مردم را دارد و نه درکی از خواسته‌های رهبری معظم و بیش ‌از هر چیز درگیر توهم قدرت و ریاست شده است». آیا با این اوصاف و خط‌ونشان‌های رسایی برای قالیباف می‌توان گفت که جنگ قدرت در مجلس آغاز شده است؟ رسایی از همین الان برای قالیباف خط‌ونشان می‌کشد. از آنجایی که در همان برنامه قالیباف را عملاً روی آنتن به ضرب اتهام دراز کرد!
البته عضو انشعاب یافته حزب پایداری که اکنون دیگر با حزب تازه تاسیس شریان شناخته می‌شود، تحرکاتش علیه قالیباف را از مدت‌ها پیش آغاز کرده بود. در آبان‌ماه امسال، او با انتشار فایل ویدئویی در کانال تلگرامی‌اش به تندی علیه محمدباقر قالیباف تاخت و نوشت: «۱۴ دقیقه شنیدنی؛ هشدارهای رسایی از ظهور یک دیکتاتوری پارلمانی!» اصرار و تاکید رسایی برای استفاده از این کلیدواژه مسبوق به سابقه است. جدای از اینکه رسایی با رئیس مجلس قبل، یعنی علی لاریجانی نیز سر سازگاری نداشت و مکرراً او را دیکتاتور می‌خواند. رسایی همچنین نشریه 9 دی زیر نظر او اداره می‌شود تیتر یک خود را با این اتهام علیه قالیباف منتشر کرده بود.

این البته تنها اظهارات رسایی علیه قالیباف نیست. او در چند ماه منتهی به برگزاری انتخابات مجلس نیز مدعی شد که قالیباف معاون پارلمانی دیوان محاسبات را به مجلس راه نمی‌دهد و در توییتی نوشت: «آقای قالیباف! آیا جایگاه ریاست مجلس باید به موقعیتی برای باج‌گیری از دستگاه‌های کشور تبدیل شود؟!» شاید تمام توهین و تحقیرهای رسایی می‌تواند به زمانی برگردد که قالیباف تلاشش را کرد تا مانع از قرار گرفتن اسم حمید رسایی در لیست نهایی اصولگرایان برای مجلس یازدهم شد، بخشی از این تسویه‌حساب سیاسی قابل درک است اما بخش‌های دیگری از پایداری‌ها که راه خود را از شریال جدا می‌دانند و حتی قالیباف را در لیست خودشان راه دادند هم دلشان با این رئیس مجلس صاف نمی‌شود.

خالی از لطف نیست که بدانیم، حمید رسایی، نماینده جریان اصولگرا که همیشه اظهارات تندی دارد، کیست. رسایی متولد یکم مردادماه ۱۳۴۷ در تهران است که اصالتی گیلانی دارد و از طرفداران دو آتشه محمود احمدی‌نژاد و عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار است. حمید رسایی از زمانی که به‌عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری توانست به مجلس نهم راه یابد، همواره به‌عنوان یکی از تندروترین چهره‌های جناح راست شناخته می‌شد. به طوری که در زمان حضورش به‌عنوان نماینده مجلس این تصویر از خودش را تقویت کرد. اکنون نیز با اتمام آرای شمارش شده، مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران به‌عنوان نفر سوم لیست مجدداً وارد مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

او که دشمن قسم‌خورده اصلاح‌طلبان است و حال از برخی اصولگرایان نیز کینه به دل گرفته، کسی است که از موضوع حجاب تا برجام و سخنان تندی درباره برخی چهره‌های مهم نظام را در کارنامه خودش دارد.
رسایی، ازجمله حامیان سرسخت نظارت استصوابی است، مساله‌ای که در انتخابات دهم دامن خودش را هم گرفت. کسی که از فعالیت‌های بسیج گرفته تا نقش واعظی و تبلیغات اسلام در اوگاندا و لبنان و پاکستان و… و ورود به سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد. علاوه بر اینها هفته‌نامه ۹ دی او را به عرصه مطبوعات هم کشاند؛ اما تجربه مدیرمسئولی‌اش چندان بدون جنجال نبود و بارها این هفته‌نامه به دلیل اظهارات تند توقیف و بعد رفع توقیف شد. البته رسایی درگیر پرونده‌های مالی نیز بوده است و این پرونده مطابق اعلام مسئولان مربوط به دوران مدیرکلی‌اش در ارشاد اسلامی قم می‌شود. او در سال 93، با اعلام خبر محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری به مدت پنج سال از پست‌های ‌دولتی محروم شد. حمید رسایی قبل از آورده شدن نامش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جزو آن دو نماینده‌ای که از پست‌های دولتی محروم شدند نیست اما دقیقاً پس از آن اشرفی‌اصفهانی گفت: «نمی‌خواستیم نام این برادرمان برده شود اما اگر بیش از این اصرار کند، پرونده‌اش را آشکار می‌کنیم». اشرفی‌اصفهانی در اظهارات خود از تخلفات مالی رسایی در دورانی که مدیرکل ارشاد اسلامی در قم بوده، مربوط می‌شود. البته در این میان رسایی هم حضور اشرفی‌اصفهانی در پرونده تخلفات را قانونی نمی‌دانست و می‌گفت، نهاد ریاست‌جمهوری حق ندارد که خودش هیات تخلفات نمایندگان را عوض کند اما طرح این موضوع چیزی از تخلفات مالی رسایی را عوض نکرد.

زمانی که در مجلس حضور داشت طرح‌های مختلف و عجیبی را امضا کرد. «طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه»، «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده»، «طرح افزایش نرخ باروری» و «طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و‌ مراکز آموزش عالی». رسایی ازجمله کسانی بود که در دولت حسن روحانی در جبهه مخالف شکل‌گیری برجام قرار گرفت که به «دلواپسان»معروف شدند؛ این جبهه در تلاش برای عدم توافق با غرب و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای بودند. محمدعلی رامین، مرتضی آقاتهرانی، وحید یامین‌پور، اسماعیل کوثری، محمود نبویان، مهرداد بذرپاش و جواد کریمی‌قدوسی از دیگر کسانی بودند که دلواپس نامیده شدند.

او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ همایشی تحت عنوان منتقدان برجام در محل سابق سفارت آمریکا با حضور دلواپسان برگزار شد. اعضای جبهه پایداری که از گروه‌های تندرو و محافظه‌کار نزدیک به هسته قدرت هستند، این همایش را ترتیب داده بودند که رسایی هم نقش به‌سزایی در آن داشت.
رسایی همچنین چندین مرتبه اتهاماتی علیه مهدی هاشمی و پدرش اکبر هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد. در این اتهامات رسایی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی را متهم به در دست داشتن در اعتراضات سال ۸۸ کرد. با طرح این ادعاها محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل خانواده هاشمی‌رفسنجانی خبر از شکایت از حمید رسایی در دادگاه ویژه روحانیت داد که البته این خبر پس از چند ساعت که از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده بود، حذف شد.

منبع:سازندگی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان