شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | با توجه به افزایش شدید دمای هوا و تغییرات آب‌وهوایی، شهرهای سراسر جهان در تلاش برای مقابله با تأثیرات اقلیمی و ساختن آینده‌ای پایدارتر برای ساکنان هستند. با این حال، در بعضی شهرهای آینده‌نگر، چنین تلاش‌هایی مدت‌هاست که در حال انجام است و راه را به سوی آینده‌ای سبزتر به سایر شهرها نشان می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری ایمنا، طرح‌های ابتکاری شهرهای پیشگام در پایداری و اقتصاد سبز، فراتر از یک برنامه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یا یک طرح اضطراری برای مقابله با امواج گرما، سیل و آتش‌سوزی‌های جنگلی است. بلکه شامل بازنگری جدی در سبک زندگی شهری و طراحی متناسب با چالش‌های آب‌وهوایی است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوشمند، اولویت را به جای خودرو بر انسان متمرکز کرده است. هدف این طرح‌های نوآورانه به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی همزمان با افزایش کیفیت زندگی است و در عین حال اطمینان می‌دهد که همه ساکنان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به شهرهای پیشگام در سراسر جهان اشاره می‌شود که به روش‌های بسیار متفاوت طرح‌های پایداری را به درستی انجام داده‌اند و وجه مشترک آنها این است که همه از طریق اقدامات عملی دست‌یافتنی راه را به سوی آینده‌ای سالم‌تر و هوشمندانه از نظر زیست‌محیطی پیش می‌برند.

فرایبورگ / ‏ شهری که برای سبز بودن ساخته شده است

این شهر قرون وسطایی در حاشیه جنگل سیاه آلمان، از حیث اقدامات سبز بسیار جلوتر از زمان حرکت کرده و از دهه ۱۹۷۰ پشتیبان طرح‌های ابتکاری پایدار است. مدت‌ها است که فرایبورگ برای طرفداران آب‌وهوا به عنوان یک «شهر زیست‌محیطی» الگو شناخته می‌شود. در سال ۱۹۷۴ مخالفت‌های زیادی در برابر طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در جنگل مجاور فرایبورگ شکل گرفت و هزاران معترض به مدت ۹ ماه در محل ساخت‌وساز آن اردو زدند و توانستند این پروژه را متوقف کنند و از همان موقع جرقه یک جنبش زیست‌محیطی در فرایبورگ زده شد. در دهه‌های پس از آن، مدیران و شهروندان فرایبورگ، با طراحی دقیق، شهری ایجاد کردند که مفاهیم پایداری را تقریباً در همه جنبه‌های زندگی روزمره گنجانده است؛ بسیاری از خانه‌ها، مشاغل و مکان‌های عمومی با انرژی خورشیدی و سایر منابع انرژی جایگزین تغذیه می‌شوند.

علاوه بر این سیستمی برای کاهش ضایعات و استفاده مجدد از مواد قابل بازیافت پیاده‌سازی شده است . فرایبورگ همچنین استفاده از خودروها را در چندین بخش از شهر محدود می‌کند. محله برنامه‌ریزی‌شده Vauban، یک اقامتگاه پر از خانه‌های رنگارنگ با پنل‌های خورشیدی و باغ‌های روی پشت بام است که هیچ جای پارکی برای اتومبیل در آن وجود ندارد و معدود ساکنانی که اتومبیل دارند باید آن را در یکی از دو گاراژ پارکینگ در حومه شهر پارک کنند. با این حال، هیچ مشکلی برای رفت‌وآمد ساکنین وجود ندارد، سیستم تراموای عمومی فرایبورگ بیشتر محله‌ها را به مرکز شهر متصل می‌کند و همچنین مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی زیادی در سطح شهر وجود دارد. طبق گزارشات، در ۴۰ سال گذشته تعداد رانندگان خودروهای شخصی در فرایبورگ از ۳۹ درصد به ۲۱ درصد کاهش و تعداد ساکنانی که از دوچرخه به عنوان وسیله اصلی حمل‌ونقل خود استفاده می‌کنند، از ۱۵ درصد به یک‌سوم جهش یافته است.

شهرت فرایبورگ به عنوان یک شهر سبز نمونه، باعث رونق صنعت اکوتوریسم آن شده است و همواره پذیرای مقامات دولتی و دانشجویان محیط زیست از سراسر جهان است تا در مورد ابتکارات توسعه پایدار بیاموزند و این دانش را با کشورهای خود به اشتراک بگذارند. از جمله شهرهایی که از فرایبورگ الهام گرفته و برخی از تلاش‌های سبز آن را تکرار کرده است می‌توان گرنوبل، مولوز و استراسبورگ در فرانسه، پادوآ در ایتالیا و سان‌چئون در کره جنوبی را نام برد.

سیاتل / ‏ شهری با رویکرد همه‌جانبه

درحالی‌که بسیاری از شهرها فقط راجع به پایدار کردن شهرهای خود حرف می‌زنند، رهبران سیاتل به این موضوع متعهد هستند و سرمایه و قدرت نظارتی کافی را برای تحقق این تعهد صرف می‌کنند. این شهر با همکاری کسب‌وکارهای محلی و گروه‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف، گام‌های مؤثری برای کاهش انتشار کربن، ایجاد اقتصاد انرژی پاک و کاهش ضایعات و آلودگی پلاستیکی برداشته است. افرادی که بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته‌اند می‌توانند به ابداع راه‌حل‌هایی برای مقابله با این چالش‌ها کمک کنند.

سیاتل یکی از اولین شهرهای بزرگ ایالات متحده بود که در سال ۲۰۱۸ استفاده از نی‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و سال گذشته با تصویب قوانینی برای کاهش بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف و ممنوعیت ظروف مواد غذایی فوم و همچنین کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی، به راه پیشگامانه خود ادامه داد. یک طرح ابتکاری در این شهر، به رستوران‌ها، کافه‌ها، مکان‌های تفریحی و سایر کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق مشارکت با یک مرکز شست‌وشوی محلی، به ظروف قابل استفاده مجدد روی بیاورند. تاکنون بیش از ۲۰ سایت، از جمله باغ وحش پارک وودلند، ۵۰۰ هزار فنجان یک‌بار مصرف را از طریق این برنامه حذف کرده‌اند.

به عنوان بخشی از یک قطعنامه در سال ۲۰۱۹ برای ایجاد یک قرارداد سبز جدید، این شهر اولین شهر در کشور آمریکا بود که یک هیئت نظارت متشکل از ۱۹ رهبر از جوامع مختلف از جمله اعضای قومیت‌های مختلف، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و جوانان را برای مشاوره در مورد مسائل آب‌وهوایی تشکیل داد و بر اساس توصیه‌های این هیئت، سال گذشته ۶.۵ میلیون دلار برای طرح‌هایی مانند توسعه «مرکز انعطاف‌پذیری» آب‌وهوا هزینه کرد تا وسایل خنک‌کننده و تصفیه هوا را برای کمک به جوامع آسیب‌دیده برای مقابله با گرمای شدید، دود آتش‌سوزی و سایر موارد مرتبط با آب‌وهوا فراهم کند. علاوه‌براین، سال گذشته برنامه‌ای برای کاهش ضایعات مواد غذایی در شهر اجرا شد و با همکاری سوپرمارکت‌های شهر، مواد غذایی فروخته نشده به افراد نیازمند اهدا شد و پس از موفقیت این طرح، سایر فروشگاه‌های دیگر در سیاتل نیز به آن برنامه پیوستند. در ماه اوت، برنامه دیگری برای تشویق چهار هزار کامیون دیزلی توزیع کالا از بنادر به استفاده از کامیون‌های برقی اعلام شد که طبق آن برای هر کامیون تا ۱۸۰ هزار دلار تخفیف ارائه می‌کند.

سنگاپور‬ / ‏جنگل شهری بازسازی شده

چالش‌های آب‌وهوایی منحصربه‌فرد سنگاپور شامل بالاتر از سطح دریا بودن، دمای بالا، بارندگی‌های شدید و تراکم جمعیت رو به رشد، نیاز به راه‌حل‌های انعطاف پذیر دارد. سنگاپور با سرمایه‌گذاری در طراحی شهری سازگار با استفاده از محیط طبیعی شهر، زندگی را برای ساکنان پایدارتر و لذت بخش‌تر کرده است. اجرای الزامات دقیق ساختمان سبز، تضمین می‌کند که اصول طراحی پایدار، به‌ویژه مناسب برای آب‌وهوای گرمسیری، بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. با احیای تنوع زیستی طبیعی و ترکیب گیاهان بومی در معماری، سنگاپور به عنوان نمونه‌ای برای شهرهای دیگر عمل می‌کند که به دنبال ایجاد شهرهای زیست‌محیطی آگاه هستند. احیای اکوسیستم‌های طبیعی مانند پروژه «چشم‌انداز در فضاهای شهری و ساختمان‌های بلندمرتبه (LUSH)» مزایای فراوانی از کنترل آفات گرفته تا تصفیه آب‌وهوا دارد.

باغ‌های روی پشت‌بام باعث کاهش دما، کاهش رواناب طوفان و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی ساختمان‌ها با خنک کردن دمای سطح می‌شوند. در کنار مزایای آب‌وهوایی، این پروژه‌ها دارای جنبه‌های اجتماعی نیز هستند که فضای سبز درمانی، مکان‌هایی برای رشد غذا و پوشش در برابر سر و صدا فراهم می‌کنند. یکی از پروژه‌های LUSH که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد شامل تأسیس ساختمان‌هایی با باغ‌های بارانی است که رواناب باران را جذب و مجدداً استفاده می‌کنند. یک پارک بزرگی نیز در شهر واقع شده است که میزبان رویدادهایی مانند بازارهای کشاورزی است و فرصت تعامل ساکنان با افراد خارج از جامعه را فراهم می‌کند. مرکز مراقبت از سالمندان شهر نیز عمداً در کنار یک پیش‌دبستانی تأسیس شده است تا ارتباط بین نسل‌های مختلف را ترویج کند.

با این حال، نمادین‌ترین عمل متعهدانه سنگاپور به ترکیب شهرنشینی با طبیعت، پارک طبیعی ۲۵۰ هکتاری و نمایشگاه فناوری پایدار در مرکز شهر است که از جمله جاذبه‌های آن، بزرگترین گلخانه شیشه‌ای جهان، با گیاهان و گل‌های پنج قاره و جنگل ابر شامل ۱۸ سازه درخت‌مانند سر به فلک کشیده است که از نیروی خورشیدی برای روشنایی و جمع‌آوری آب باران برای استفاده در آبیاری و فواره‌ها استفاده می‌کنند.

شارلوت میشیگان / ‏ اقتصاد دایره‌ای که توسط مشاغل کوچک رهبری می‌شود

یکی از پربحث‌ترین مفاهیم این روزها در دنیای محیط زیست، اقتصاد دایره‌ای است. در این مفهوم که مقابل اقتصاد خطی قرار دارد، ایده این است که محصولات و مواد به گونه‌ای تولید و ساخته شوند تا بیشترین حد ممکن از طریق روش‌هایی مانند نگهداری، بازیافت، استفاده مجدد و کمپوست در گردش بمانند و از این راه به کاهش ضایعات، آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای از محل‌های دفن زباله کمک کنند و در عین حال با ایجاد شغل به تقویت اقتصاد محلی بپردازند. چندین سال پیش، شارلوت در کارولینای شمالی، پس از گزارشی که نشان داد ۸۸ درصد از ۹۰۰ هزار تن زباله سالانه شهر به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود، تصمیم گرفت تا به یک رهبر اقتصاد دایره‌ای در ایالات متحده تبدیل شود.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که اگر فقط ۱۵ درصد از این زباله‌ها بازیافت شود، شارلوت می‌تواند ۳۴ میلیون دلار درآمد و نزدیک به ۵۰۰ شغل ایجاد کند و مهم‌تر از همه، تأثیر مثبتی بر مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بگذارد. کلید موفقیت طرح اقتصاد دایره‌ای در این شهر، به هم پیوستگی شرکت‌های مختلف مستقر در آنجا است. برای مثال، یک شرکت کمپوست‌سازی، ضایعات مواد غذایی استفاده نشده را از یک سازمان غیرانتفاعی که وظیفه پخش مازاد مواد غذایی فروشگاهی را به محله‌های فقیر را بر عهده دارد، تحویل می‌گیرد. به‌جای تبدیل این مواد به زباله، با استفاده از لارو مگس سیاه، آن‌ها را تجزیه می‌کند و به خاک باغ‌های محلی تبدیل می‌کند. در یک طرح ابتکاری دیگر، مردم بطری‌های نوشیدنی خود را به مراکز بازیافتی تحویل می‌دهند تا از مواد بازیافت شده، مصالح ساختمانی و مبلمان شهری بسازند. در این شهر، یک سازمان اجتماعی تشکیل شده است که افراد بی‌خانمان را به عنوان نیروی خدماتی فروشگاه استخدام می‌کند و تمام عوائد را برای دستمزد، حمل‌ونقل، مسکن و درمان آنها اختصاص می‌دهد. همراه با رویدادهای اجتماعی، تورهایی نیز برای عموم اجرا می‌شود که نمایشی بصری از معنای واقعی دایره‌گرایی انرژی و روش‌های رشد آن در زندگی‌های فردی را ارائه می‌دهد.

پاریس / ‏‬ شهر ۱۵ دقیقه‌ای

پاریس به‌تازگی خود را به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه پایداری زیست‌محیطی تثبیت کرده است. تحت رهبری شهردار، آن هیدالگو، که سیاست زیست‌محیطی را از سال ۲۰۱۴ در اولویت قرار داده است شهر در حال گذار به روش‌های جایگزین برای رفت و آمد و به طور کلی سبزتر شدن است.

پاریس که اغلب به علت سیستم قطارش مورد ستایش قرار می‌گیرد، حمل‌ونقل عمومی را با محدود کردن وسایل نقلیه موتوری و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری از طریق یک طرح ۲۶۷ میلیون دلاری اعلام شده در سال ۲۰۲۱ به سطح جدیدی برده است. هیدالگو خیابان‌های خارج از مدارس را به روی ترافیک خودروها بسته و طرح‌هایی را برای ترویج پیاده‌روی در شانزه‌لیزه تصویب کرده است که شامل کاهش تعداد خطوط خودرو از چهار به دو، افزایش پیاده‌روهای جدید و وسیع‌تر و تبدیل مسیر ۱.۲ مایلی به گردشگاهی سرسبز با تونل‌هایی از درختان و فضاهای تراس‌مانند است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان