یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه قیمت دام سبک زنده در بازار کیلویی۲۴۰ تا ۲۵۵ هزار تومان است، ‌گفت: اینکه گوشت با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در برخی مغازه‌ها به فروش می رسد سودجویی در بازار مصرف است.

افشین صدر دادرس با بیان اینکه بر اساس رصد روز گذشته از میادین دام، میانگین قیمت دام زنده کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۵ هزار تومان است، گفت: خرید و فروش دام در میادین انجام می‌شود، عرضه نیز مناسب است و رکودی در بازار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دام به میزان کافی در کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به شدت کاهش یافته و در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ بر اساس آمار کشتار دام در کشتارگاه های رسمی مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و احتساب ۳۰ درصد کشتار غیر رسمی به حدود ۷.۱ کیلو رسیده است. برای این میزان سرانه، کمبود دام نداریم اما اگر بخواهیم سرانه مصرف را از ۷.۱ کیلو به ۱۲ کیلو یعنی عددی که چندسال پیش بود برسانیم قطعا باید شرایط تولید تغییر کند، زیرا دام کم است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور تصریح کرد:بعد از حذف ارز ترجیحی هزینه‌های تولید از جمله قیمت نهاده‌های دامی، دارو و واکسن، حمل و نقل و ... به شدت افزایش یافت که نتیجه آن بالا رفتن قیمت تمام شده تولید بود، مقصر  این افزایش هزینه تولید دامدار نیست بنابراین از عدالت به‌ دور است که تولیدکننده از این بابت سرزنش شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به قیمت دام زنده در میادین دام و حداقل ۴۵ درصد ضریب تبدیل، قیمت لاشه درب کشتارگاه حدود ۵۳۰ هزارتومان برآورد می شود که این لاشه با احتساب هزینه حمل، سود مغازه و افت در مغازه‌های خرده فروشی قیمت می خورد و به فروش می‌رسد.

دادرس در پایان گفت: اینکه گوشت با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان در مغازه‌ها به فروش می رسد سودجویی در بازار مصرف است. باید برای آن راهکاری پیدا کرد. ولی می‌توان گفت که افزایش واردات راهکار مناسبی نیست و تجربه ۱۱ ماهه گذشته نشان داده که تاثیر چندانی در تنظیم یا حتی تعدیل بازار نداشته است.

منبع:ایسنا

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان