یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | به نقل از جماران، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد  اسلامی با اشاره به اینکه شش دهک جامعه امروز در سخت‌ترین شرایط زیست می‌کنند، گفت: ما با پدیده‌ای به نام گسترش‌ روز افزون لشکر گرسنگان مواجه هستیم. به جامعه‌ای که شش دهک آن گرسنه می‌خوابند، نمی‌توانید بگویید حکمرانی ما مطلوب است. مسأله مهم جامعه ایران بحث کارآمدی است‌ و فقدان کارآمدی و ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات جامعه یکی از شاخص‌های حکمرانی معیوب است‌. کارآمدی عنصری است‌ که در سفره مردم دیده می‌شود و نیاز به سخنرانی ندارد.

رضا صالحی امیری در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران، گفت: آن چیزی که در طول چهل و پنج سال گذشته به دنبال آن بودیم، نه سیاست، نه اقتصاد، نه فرهنگ و نه جامعه بود بلکه همه آن است. چالش‌های ساختار سیاسی از جمله  فقدان کارآمدی در دولت و در ساختار سیاسی، فساد افسارگسیخته، سیاست خارجی ناکارآمد و مناقشه‌آمیز، فقدان نظام حزبی، اختلاف حاکمیت و مردم، شکاف عمیق در رضایت بخشی مشارکت اجتماعی، فقدان حل مسأله اعتراض در جامعه ایران، فقدان راه حل درست برای حل مشکلات، افول سرمایه اجتماعی، بروز پدیده ناامیدی و یاس هر روز به فرسایش جامعه منجر خواهد شد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد  اسلامی با اشاره به اینکه شش دهک جامعه امروز در سخت‌ترین شرایط زیست می‌کنند، افزود: وقتی دو دهه اخیر را واکاوی می‌کنیم، عمدتا شاخص‌ها رو به افول است. موضوع خشونت، حریم خصوصی، شکاف اجتماعی، حاشیه نشینی، فرار گسترده مغزها از جمله جوانان و سلبریتی‌ها، مسئله پوشش و حجاب، امنیت فردی، جامعه و رویکرد قضایی از جمله شاخص‌هایی بود که رو به افول رفته است.

وی با تأکید بر اینکه همه‌ نهادهای فرهنگی به یک بن‌بست رسیده‌اند و فاقد گفتمان و ایده برای‌ عبور از وضع موجود هستند، اظهار داشت: ناکارآمدی نظام آموزش بسیار نگران کننده است. از سوی دیگر بحران‌ها و گرایشات و سلایق جامعه به شدت تغییر کرده و حاکمیت در شیوه سنت خود گرفتار شده و همین باعث منازعات سنگین بین حاکمیت و جامعه شده است. ما با افراط گرایی در حوزه فرهنگی مواجه شده‌ایم. سوال اصلی اینجاست که کدام یک مسأله ما است؟ مشکل ما عدم درک بر روی تغییرات و مسأله اصلی فقدان الگوی حکمرانی مطلوب است. تا زمانی که شیوه حکمرانی تغییر نکند، هیچ تغییری در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه رخ نخواهد داد.

صالحی امیری با تأکید بر اینکه مسأله انتخابات در ساختار حکمرانی معیوب، تحول‌گرایی نیست، اظهار داشت تا زمانی که باور نکنیم در لوپ حکمرانی معیوب هستیم، تا تغییر ریل ندهیم شرایط تغییر رخ نخواهد داد. کشورهای همسایه ما با داشتن شاخص‌های حداقلی توانستند کارآمدی و حکمرانی مطلوب حداقلی ایجاد کنند. ما با شاخص‌های حداقلی می‌توانیم حکمرانی معقول حداقلی داشته باشیم.  

وی یادآور شد: ما با پدیده‌ای به نام گسترش‌ روز افزون لشکر گرسنگان مواجه هستیم. به جامعه‌ای که شش دهک آن گرسنه می‌خوابند، نمی‌توانید بگویید حکمرانی ما مطلوب است. مسأله مهم جامعه ایران بحث کارآمدی است‌ و فقدان کارآمدی و ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات جامعه یکی از شاخص‌های حکمرانی معیوب است‌. کارآمدی عنصری است‌ که در سفره مردم دیده می‌شود و نیاز به سخنرانی ندارد. ما قدرت‌ اجتماعی را از دست دادیم و شکاف‌های اجتماعی در جامعه عمیق شد و الآن در مرز گسل هستیم. 

وی خاطرنشان کرد:  باور دارم که ما نیازمند تغییر از وضع موجود به وضع مطلوب هستیم. آیا امروز می‌توانیم با جوانان و زنان در کف خیابان صحبت کنیم؟ آیا انتخابات حاضر باعث وفاق ملی شد؟ آیا شصت درصدی که نیامدند سنخ‌شناسی شدند؟ باید کرامت را برای جامعه فراهم کرد و نمی‌توانید به جامعه بگویید در ریاضت زندگی کنید، چون ۵۰ سال دیگر می‌خواهید به قله برسید. با پدیده چای دبش شش درصد از سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کرد.

صالحی امیری با بیان اینکه باید حاکمیت را پیش‌بینی‌پذیر کرد، گفت: باید رفاه‌ با کرامت‌ را برای جامعه فراهم کرد و نمی‌توانید به جامعه بگویید در ریاضت زندگی کند چون ۵۰ سال دیگر می‌خواهید به پیشرفت برسید. قانون ‌اساسی مقدس نیست و در بستر زمان نیاز به تغییر دارد حضور و ظهور قشر اندیشه و قلم در نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری ضروری است. حضرت امیرالمومنین(ع) گفت در جامعه‌ای که سفله‌ها حاکم می‌شوند وضعیت مردم بدتر خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: ما نیازمند بازسازی آموزش عالی و آموزش و پرورش هستیم. تا زمانی که این موضوع را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم به ریل توسعه برگردیم. جامعه نیازمند امید و خوشی است. تعبیر ریل حکمرانی منجر به توسعه خواهد شد و این باعث می‌شود نظام در دو عرصه ملی و بین‌الملی سرمایه و قدرت خود را بازیابی کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان