دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
محمد کاظم زاده مژدهی (وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیات مدیره گروه تئاتر جهش)

آقای استاندار لطفا کارگروه توسعه تئاتر استان را دوباره ایجاد نمایید!

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۲۰:۱۸ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | آقای استاندار وقتی باخبر شدم که شما از هنرمندان افتخارآفرین در جشنواره ی تئاترفجر تقدیر نمودید ، بسیار خوشحال شدم . چون از وقتی سکان هدایت استانداری به شما سپرده شد ، کمتر خبری از توجه حضرتعالی به فرهنگ و هنر شنیده می شد و دیگر مطمئن شده بودم که در انبوه دغدغه های ریز و‌درشت برای اداره ی استان ، فرهنگ و هنر قابل اعتنای حضرتعالی نیست .

به خصوص وقتی خبرهای غم انگیز مقابله با هنر تئاتر از سوی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با قیمت گذاری ناعادلانه ی سالنهای نمایش و الزام هنرمندان بی پناه تئاتر به پرداخت مبالغ کلان جهت تمرین و اجرا به گوش فلک رسید اما واکنش قابل اعتنایی در حمایت از هنرمندان توسط شما به گوش نرسید .

حالا که اولین اقدام دیرهنگام اما ارزشمند جنابعالی در دیداری کوچک با تعداد قلیلی از اهالی بزرگ تئاتر استان گیلان در مجموعه ی استانداری فراهم گردید و شما با بخش بسیار کمی از آلام هنرمندان این استان آشنا شدید و دانستید که دغدغه و مشکل در این بخش فراوان است ، بد نیست اتفاق مبارکی را که روزی در این استان نمود یافته بود جهت اطلاع حضرتعالی به عرض برسانم و شما را به احیای آن اتفاق مبارک دعوت نمایم ؛ چون آنگونه که از جلسه ی تقدیر از هنرمندان نقل شده ، انگیزه ی حضرتعالی برای کاستن از نگرانی ها و مشکلات هنرمندان تئاتر کم نیست و این امر دورنمای امیدوارانه ای را به ذهن متبادر میسازد : حدود ۵ سال پیش ( ۱۳۹۷ )  کارگروهی در استانداری تشکیل شد به نام کارگروه توسعه ی تئاتر استان گیلان ؛ این کارگروه در پی اطلاع استاندار وقت ازدغدغه های هنرمندان تئاتر استان و به پیشنهاد آن مقام محترم ، جهت پیگیری و رفع دغدغه ها و عملی نمودن پیشنهادات هنرمندان تئاتر تشکیل شد و سرپرستی آن کارگروه به معاونت اجتماعی استاندار وقت سپرده شد .

در آن کارگروه که مقرر بود هر ماه جلسه ای با مدیران دستگاههای مسئول در ساختمان استانداری برگزار گردد پنج تن از هنرمندان تئاتر استان ( به انتخاب و پیشنهاد خود هنرمندان تئاتر استان گیلان ) عضو بودند که بنده و آقایان رضا حقی و علی احمدنیا و هادی آذرنگ و مهرداد بخشی به عنوان نماینده ی هنرمندان عضو آن کارگروه بودیم و مدیران دستگاههای اجرایی و اداری به همراه معاونت اجتماعی و مدیر روابط عمومی استانداری ، سایر اعضای کارگروه را تشکیل می دادند.

در آن کارگروه تصمیمات مهمی اتخاذ شد که با تغییر استاندار و زیرمجموعه استانداری ، اکثر طرحها بی فرجام ماند . مستحضرید که با تغییر هر مدیر و مسئولی ، تمامی تلاشهای گذشته به دور ریخته شده و چرخ از نو اختراع می شود و این تنها موضوعی است که تمامی مدیران بر آن مصمم و با جدیت به آن وفادارند !یکی از ایده های به ثمر رسیده در آن کارگروه برپایی اجراهای خیابانی در رشت و شهرهای ساحلی استان گیلان با محوریت نشاط اجتماعی بود . در قالب این اجراها مفاهیم و موضوعات مهمی از حقوق شهروندی به مخاطبان عرضه می گردید و به همت هنرمندان این استان بالغ بر۱۰۰مرتبه اجرای نمایش های خیابانی توسط ۱۰ گروه نمایشی ، با کمترین میزان کمک هزینه ، صورت گرفت و اتفاقی نادر در کشور به وقوع پیوست و مردم شهرهای مختلف این استان در زمان مشخص و مقرر با حضور در میادین اعلام شده شاهد هنرنمایی این عزیزان بودند .

احتمالا برای شما جالب خواهد بود که بدانید کمک هزینه ی اختصاص یافته به هر گروه برای ۱۰ اجرا صرفا سه میلیون و پانصدهزار تومان بود ! یعنی هر گروه برای هر اجرا فقط سیصد و پنجاه هزارتومان کمک هزینه دریافت نمود و در هر نمایش بین پنج تا بیست تن از بهترین هنرمندان استان درگیر آماده سازی اجرا بودند ( بگذریم که در ابتدا قرار بود به هر گروه برای هر اجرا پانصدهزار تومان و مجموعا ۵ میلیون تومان تعلق بگیرد اما در نهایت به بهانه ی سهم موسسه ی مجری برنامه و بیمه ی هنرمندان این مبلغ به ۳۵۰ هزار تومان تقلیل یافت ) . می دانید دلیل این از خودگذشتگی از سوی هنرمندان چه بود ؟

دلیلش واضح است ؛ آنها به شهر و استان خود عرق و علاقه داشتند و می خواستند با انجام یک کار بزرگ ، جایگاه استان خود را به عنوان فرهنگی ترین استان کشور به رخ بکشند و به اعتماد استانداری بهترین پاسخ را بدهند . پس همه پای کار آمدند و حماسه آفریدند تا ثابت نمایند که وقتی کاری به آنها سپرده می شود با تمام عشق و علاقه و توان آن را به انجام می رسانند .

هزینه ای که گروههای نمایشی دریافت نمودند حتی کفاف هزینه های رفت و آمدشان را نمی داد .

مفاهیمی را که مسئولین و سخنرانان با صدها ساعت صحبت و وقت و انرژی فراوان نمی توانستند به شهروندان انتقال دهند ، هنرمندان با اجرای نمایشهای خیابانی و با زبان هنر به بهترین شکل به مردم انتقال می دادند .

عکسها و تصاویر آن رویداد و استقبال عظیم مردم هنردوست این استان گویای کیفیت و جایگاه رفیع این واقعه در آن زمان و بازتاب آن در کشور بیانگر پیشتازی استانداری در اجرای ایده های نو‌بود . هنوز هم می توان با اعتماد به هنرمندان حماسه آفرید . کافی است زمینه اش فراهم شود . قرار نبود پاسخ این اهتمام و ازخودگذشتگی هنرمندان ، تعطیلی کارگروه و عدم ادامه ی آن در تیم مدیریتی بعد باشد .

هنرمندان با حداقل دستمزد و به امید استمرار فعالیتهای کارگروه و رسیدن به نتایج بزرگتر ، به میدان آمدند و با بهترین کیفیت به فعالیت پرداختند اما تعطیلی کارگروه در پی تغییر تیم استانداری باعث ناامیدی و سلب اعتماد هنرمندان گردید . می دانم که شما تاکنون از وجود این کارگروه اطلاع نداشتید و بر همین اساس از طریق این یادداشت تقاضای احیای آن را در دوره ی مدیریت حضرتعالی بر مجموعه ی استانداری دارم . شک نکنید که این کارگروه می تواند با کمک هنرمندان این استان در کنار آن مجموعه نقش موثری در اعتلای استان به عنوان استانی که فرهنگ و هنر در آن همواره زبانزده بوده ایفا نماید .

همانگونه که در تمام مراسمها و همایش های بزرگ این استان همچون مراسم ۱۱ آذر در پاسداشت و تکریم مجاهدتهای میرزاکوچک و کنگره ی ۸۰۰۰ شهیدوالامقام دفاع مقدس و همچنین مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی که به مدد اجراهای ارزشمند هنرمندان تئاتر ، جلوه ای باشکوه به خود گرفته و در یادها مانده اند .

ضمن اینکه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا تا حدود زیادی مرهون اجراهای خیابانی هنرمندان و ترغیب شهروندان به این کار می باشد. امیدوارم استاندارمحترم با احیای کارگروه تئاتر استانداری زمینه ی ظهور و بروز توانمندیهای هنرمندان تئاتر استان را بیش از پیش فراهم آورد؛ پس آقای استاندار “ بسم الله “ ، هنرمندان در انتظار تصمیم شما می باشند .

امیدوارم شما با احیای کارگروه توسعه تئاتر استان گیلان زمینه ی ارتقای فرهنگ و هنر و رسالت خود در تعالی همه جانبه ی استان در زمان زمامداری خود را فراهم آورید .

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان