چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403
گالری پیگوت ها در چوم گالری انزلی؛

پیگوتها؛ وقتی کلمه بدل به پیکره می شود

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۱۹:۴۸ چاپ

حکایت گیلان | گیتی بابایی | عکاس: نگین عیناوی پور | خیال شگرف هنرمند برآمده از ذهنی پویا سرشار از کلمه و کلام، قصه ها، تجربیات زیسته و کنکاش درونی، در قالب مجسمه‌هایی با عنوان (پیگوت‌ها) در چوم گالری انزلی در معرض تماشای مخاطبان قرار داده شده است.

خالقان این آثار شعله آریان پور و داریوش پورقربانی دو تن از هنرمندان هنرهای تجسمی ساکن شهر مه و دریا و تالاب، انزلی زیبا هستند.

شعله آریان پور در شرح این مجسمه ها گفت: "پیگوتها دروازه ای هستند که مخاطب را دعوت به تامل در دوگانگی وجودی، سفر به سمت وحدت، زدودن تاریکی‌ها و راه یافتن به روشنایی می‌کنند،هر پیگوت با سرنوشتی متفاوت، بیانگر داستانی متفاوت است." این بانوی هنرمند خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اینها بدون شعر و ادبیات آفریده نمی شدند.

داریوش پورقربانی دیگر هنرمندی که آثار مشترکشان با بانو آریان پور در نمایشگاه قرار دارد بیان کرد: ریشه‌های این آثار از دل کلام برآمده است. مثل قصه آفرینش که در ابتدا کلمه بود، بعد گوشت و خون شد. ما تصمیم نگرفتیم چگونه باشد ولی برای ما به این گونه پیش رفت و دیدیم  کلمات دارند تبدیل به پیکره می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت نظر مخاطب افزود: بزرگترین آرزوی یک هنرمند و یک انسان ارتباط است.مخاطب برای ما جایگاهی والا دارد.ما خواستیم  که از قضاوت شدن توسط مخاطب نترسیم، و اینک مخاطب می ماند و این کارها .

آنان با بیان این که هنر، ماهیتی آگاهی بخش دارد می افزایند: "ما با (پیگوتها)، به درون این فضای ناشناخته سفر کردیم. کوشیدیم حقیقت دوگانگی خود را درک کنیم. اگرچه نتوانستیم آن را محو و یا درمان کنیم اما با برون فکنی به وسیله ساخت اثر هنری (پیگوتها) تا حدودی از آن رهایی یافتیم. آنچه از پیگوتها در ابتدا می‌بینیم، موجوداتی چند وجهی هستند که تلاشی خستگی‌ناپذیر برای یکی شدن دارند.

آنها از دل مواد بازیافتی شکل گرفته اند، چرا که نگران زباله هایی هستند، که زندگی انسانی ما تولید می‌کند.

" از نظر این دو هنرمند همانگونه که در بیانیه نمایشگاه شان آمده : " هنر، یاری دهنده است.چراغی در تاریکی، که ناخودآگاه ناشناخته را می توان اندکی با آن روشنتر دید.

" پیگوتها از 27 بهمن تا 11 اسفند در چوم گالری انزلی به نشانی خیابان ناصر خسرو ، خیابان مهندس مظلوم، پلاک 64 از ساعت 4 تا 9 شب در معرض تماشای علاقمندان قرار دارند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان