یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | ولی جهانی افزود: طی نشستی در دفتر اداره کل ثبت آثار با حضور کارشناسان و داوران، پرونده های میراث طبیعی استان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت هفت اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: آبشارهای دریابن، زمرد، لوشکی و درخت سرخدار بنون مشایخ در شهرستان تالش، بلوط کهنسال روستای جلی بیل در شهرستان رضوانشهر (قطعی) درختان سرو کهنسال امامزاده ویایه و درخت کهنسال زربین روستای تکلیم شهرستان رودبار (مشروط) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

جهانی با اشاره به ثبت ملی سه اثر دیگر از میراث‌ طبیعی استان در اوایل امسال افزود: در مجموع تعداد آثار ثبتی طبیعی استان در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ اثر رسید که مراقبت و حفاظت از آنها با همکاری سایر دستگاه های ذیربط از جمله ادارات کل اوقاف و امور خیریه، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بجد در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت آثار را زمینه محافظت بهتر دانست و گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها، مردم و علاقمندان به مواریث ارزشمند فرهنگی، بستر لازم برای صیانت و پاسداشت آثار فاخر استان بیش از پیش فراهم آید.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بیش از ۵۰۰ اثر از آنها میراث طبیعی است.

 
  

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان