یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
شرایط انتخابات در لاهیجان و سیاهکل :

فرخی، نیکفر، زارع، ایجاد رقابتی سه ضلعی

۱۴۰۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۲۰ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | مرتضی پورمقدم: در حالیکه تنها ۱۵ روز تا دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقیمانده اما همچنان فضای سرد بر انتخابات غالب است و حتی می توان گفت حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل نیز از این منظر پیش رو است ولی به هر روی انتخابات برگزار خواهد شد.
همین موضوع مرا بر آن داشت تا نگاهی گذرا به کاندیداهای حاضر مطرح و وضعیت رقابتی آنها بیندازیم.
نکته حائز اهمیت در این حوزه انتخابیه عدم حضور و تأیید نامزدهای طیف اصطلاح طلب است و در حالیکه بیش از سی نفر در عرصه رقابت حضور خواهند داشت ، تعداد نامزدهای مطرح و شاخص به انگشتان دو دست نمی رسد و نهایتاً رقابت بین گزینه هایی همچون آقایان رسول فرخی میکال نماینده فعلی ، دکتر ذبیح نیکفر نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی ، سلمان زارع جلیسه رئیس اسبق اداره اطلاعات لاهیجان ، بهمن کنعانی سرچشمه رییس شورای اسلامی شهر لاهیجان ، جواد نجار تمیزکار نماینده چندین دوره شورای اسلامی شهر لاهیجان ، سید رضا علوی زمیدانی و خانم زینب میربابایی گلرودباری.
اما با بررسی کاندیداها و فضای انتخاباتی حاکم بر لاهیجان و سیاهکل و پراکندگی فعالین انتخاباتی در نهایت می توان به سه ضلعی رقابت نهایی پی برد .
در حال حاضر رقابت اصلی بین نماینده فعلی ، ذبیح نیکفر و سلمان زارع می باشد ، البته در این روزها جواد نجار تمیزکار و سید رضا علوی زمیدانی نیز با سرعت بیشتری نسبت به رقبا ، خود را به این سه ضلعی نزدیک و نزدیک تر می کنند .
رسول فرخی میکال که در این ماه های اخیر با موج شدید انتقادات از سوی مردم و فعالین سیاسی و انتخاباتی مواجه است امید دارد تا شاید با افتتاح پل میدان گیل ورق انتخابات را به سود خود تغییر دهد .
تبلیغات گسترده حامیان وی در این خصوص نیز موید همین امر است .
ذبیح نیکفر نماینده سابق شهرستان های لاهیجان و سیاهکل نیز که دوره پیش با اختلافی بسیار اندک از راهیابی مجدد به مجلس باز مانده بود اینبار با تغییر رویکرد و عزمی جدی به دنبال ترمیم تیم انتخاباتی خود و جلب نظر مردم است .
گفتنی است در این هفته ها طی نظر سنجی های مختلف نیکفر رشد صعودی زیادی داشته است.
نماینده سابق لاهیجان و سیاهکل که از اصولگرایان قدیمی محسوب می شود در آخرین نشست های شورای ائتلاف شهرستان توانسته نظر حمایتی اکثریت را به سمت خود جلب نماید و به احتمال زیاد از او حمایت خواهد شد .
سلمان زارع جلیسه رئیس اسبق اداره اطلاعات لاهیجان و سیاهکل که دوره گذشته در اولین حضور توانست رأی در خوری کسب نماید و همین موضوع سبب شده است او را یکی از محتمل ترین نامزدهای حضور در مجلس از این حوزه انتخابیه قلمداد کنند .
اما در این روزهای اخیر پخش کلیپی از سخنرانی وی در فضای مجازی بسیار خبرساز شد و عدم تسلط زارع به فن بیان بسیاری از فعالین انتخاباتی و مردم را مردد کرده است.

جواد نجار تمیزکار را نیز می توان از افراد سرشناس تأیید صلاحیت شدگان آخر شورای نگهبان دانست . او که سابقه ریاست شورای اسلامی شهر لاهیجان را در رزومه خود یدک می کشد پیش از این سه بار موفق شده اعتماد مردم شهر را در انتخابات شورای اسلامی شهر لاهیجان کسب نماید .
وی در این مدت کوتاه با جلب نظر همکاران سابق شورایی خود و همچنین فعالین انتخاباتی توانسته خود را به عنوان ضلعی جدید در این رقابت ها القا کند .

بهمن کنعانی سرچشمه ، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان که به سبب سودای حضور در بهارستان صندلی شورایی خود را ترک نمود .
کنعانی که سرلیست اصولگرایان ( شانا) در انتخابات شورای اسلامی شهر لاهیجان بود در مرحله اول تایید صلاحیت نشد اما بالاخره موفق به گذر از سد شورای نگهبان شد .
بسیاری معتقد هستند اگر او زودتر تایید صلاحیت می شد حتما می توانست به مجلس راه باید اما امروز به نسبت گذشته شانس کمتری برای او متصور هستند .

سید رضا علوی زمیدانی از فعالین حوزه گردشگری و مدیران فرودگاه سردار جنگل رشت که منسوب به جبهه پایداری گیلان است .
وی دوره قبل نیز کاندیدای لاهیجان و سیاهکل بود که نتوانست نظر مثبت اکثریت مردم را کسب نماید اما حالا مصمم است که می تواند در این انتخابات با توجه به تجربه گذشته راهی مجلس شود .

زینب میربابایی گلرودباری کاندیدایی خانمی که دوره گذشته توانست از بسیاری نامزدهای انتخاباتی آقا بهتر عمل نماید ، درحالیکه وی اولین بار از این حوزه انتخابیه حضور یافته به گمان بسیاری از کارشناسان انتخاباتی پدیده دوره گذشته بود .
هر چند تحرکات این دوره خانم میربابایی کمتر از سابق است اما همچنان از او به عنوان یک رقیب جدی یاد می شود .

نام های دیگری نیز از گوشه و کنار شنیده می شود اما به طور قاطع نمی توان از آنها به عنوان فینالیست های انتخابات لاهیجان و سیاهکل نام برد اما بدون شک می توانند بر روند پیروزی اشخاص دیگر تاثیر گذار باشند .

افرادی همچون مهدی خورسند لیه چاک و رحمت دیانت از سیاهکل که همشهری بودن آنها با رسول فرخی میکال در تشتت آرا در آن منطقه قطعاً بی تاثیر نخواهد بود .
و یا حضور بهمن یعقوبی در لاهیجان نیز بر سبد آرای کاندیداهای سرشناس لاهیجانی تاثیر گذار خواهد بود .
البته زمزمه کنار رفتن برخی از کاندیداها به نفع دیگری شنیده می شود که در نهایت روند پیروزی یک کاندیدا را تسهیل خواهد نمود اما همه اینها در حد گمانه زنی است .
کماکان باید منتظر ماند و دید که هفته آخر چه کنش های انتخاباتی در لاهیجان و سیاهکل رقم خواهد خورد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان