شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | سفر یک بازیگر فیلم‌های مستهجن به ایران جنجال برانگیز شده است. شواهد تاریخی نشان می دهد وزارت خارجه ایران در گذشته نسبت به ورود افرادی با سابقه مشابه به کشور حساسیت داشته است. سوال اینجاست که چه عاملی در سفر بی خطر ویتنی رایت به ایران موثر بوده است؟

ویتنی رایت ستاره آمریکایی فیلم‌های مستهجن سفری به تهران داشته و تصاویر خود را با حجاب اسلامی در برخی مکان‌های دیدنی از جمله محل سابق سفارت آمریکا موسوم به لانه جاسوسی و کاخ گلستان در صفحه اینستاگرام شخصی اش منتشر کرده است. بعد از واکنش و اعتراض گسترده کاربران ایرانی، ویتنی رایت تصاویر را از اینستاگرام خود حذف کرد و کامنت‌ها را بست و نوشت: «کامنت‌ها بسته شده، زیرا انتشار عکس‌های سفرم در ایران به معنای صحه گذاشتن بر حکومت نیست.»

استاندارد دوگانه | محدودیت برای زنان ایرانی و اعطای ویزا به بازیگر پورن آمریکایی
سفر این بازیگر فیلم‌های مستهجن به تهران با واکنش تند کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است. برخی حضور چهره‌ای با این سابقه شغلی با حجاب اسلامی را حاصل استاندارد دوگانه حاکمیت در مواجهه با مساله زنان خوانده اند. برخی دیگر به موضوع نگرانی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای برگشت به ایران و مواجهه با احکامی نظیر ممنوع الخروجی به دلایل واهی اشاره کرده اند.

روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران به سفر ویتنی رایت به تهران واکنش نشان داد و گفت: سفر شهروندان دیگر کشور‌ها به ایران از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند اینکه این فرصت‌ها برابر و مساوی است این‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

البته ناصر کنعانی تاکید کرد که از «موضوع مورد اشاره» خبرنگار، یعنی سفر یک پورن استار به ایران، شخصا اطلاعی ندارد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهاد‌های نظامی هم گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشته و گفته «ویتنی رایت از ناحیه هیچ ارگانی در ایران دعوت نشده بلکه به‌صورت شخصی و با اخذ ویزا به ایران سفر کرده است و سیستم ویزادهی نیز از ماهیت کاری غیراخلاقی و مستهجن او مطلع نبوده است.» موضوعی که از نظر کاربران شبکه های اجتماعی مورد سوال است که چگونه

این رسانه گفته «حضور او در برخی اماکن مانند لانه جاسوسی سابق آمریکا و کاخ گلستان نیز به‌دعوت فرد یا نهادی صورت نگرفته بلکه به‌عنوان یک فرد عادی و بدون اعلام هویت خود اقدام به حضور کرده است.»

لازم به ذکر است که محل سابق سفارت آمریکا در تهران بعد از تسخیر سفارت به سپاه پاسداران واگذار شده و در حال حاضر به عنوان ساختمان مرکزی بسیج دانشجویی کشور از آن استفاده می‌شود.

جمهوری اسلامی در گذشته بار‌ها نشان داده که نسبت به حضور چهره‌های سرشناس خارجی در اماکن خاص، حساسیت قابل توجهی دارد. در جریان اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ چندین گردشگر خارجی از کشور‌های اروپایی به اتهام‌هایی نظیر جاسوسی و ایجاد اغتشاش بازداشت شدند. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران درباره بازداشت برخی گردشگران خارجی در اعتراضات گفته بود آن‌ها «تن‌ها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.»

آیا ایران به پاس حمایت بازیگر پورن آمریکایی از فلسطین به او ویزا داده است؟
رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بین سفر ویتنی رایت به تهران و مواضع ضد اسرائیلی این بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی ارتباط برقرار گرفته اند.

اسوشیتدپرس در گزارشی نوشته «یک بازیگر پورن آمریکایی که در طول جنگ اسرائیل علیه حماس از فلسطینیان حمایت کرده، به ایران سفر کرد و از سفارت سابق ایالات متحده در تهران بازدید کرده است. این در حالی است که نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق زنان را در ایران زندانی است.»

این رسانه آمریکایی همچنین نوشته رایت در حالی در تهران از خودش فیلم و عکس گرفته که به واسطه حرفه اش «در معرض اتهاماتی است که مجازات آن در ایران، اعدام است».

از سوی دیگر دولت آمریکا بار‌ها به شهروندان خود هشدار داده که به دلیل خطر بازداشت غیر قانونی، احتیاط کرده و به ایران سفر نکنند. به گزارش رویداد۲۴، با این حال ویتنی رایت با وجود سوابق حرفه‌ای و ملیت خود تصمیم گرفته سفری به ایران داشته باشد و از مراکز حساسی نظیر لانه جاسوسی بازدید کند.‌ای بی سی نیوز هم در گزارشی به حمایت ویتنی راست از فلسطین و ارتباط این حمایت با سفر او به ایران اشاره کرده است.

پیش از این نیز برخی مقامات سابق آشکارا از مواضع ضداسرائیلی میاه خلیفه، پورن‌استار لبنانی‌تبار حمایت کرده بودند. عبدالرضا داوری از چهره‌هایی که سابقا به احمدی نژاد نزدیک بود در حمایت از میاه خلیفه گفته «اسرائیل شرارت و پلیدی مطلق است. هر فردی که با اسرائیل مبارزه کند، کنارش می‌ایستیم، حتی اگر آن فرد، خانم میا خلیفه، پورن استار سابق باشد که اینک با حمایت صریحش از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با جنایات صهیونیستها، کارنامه اش را از ظلم و فساد زدود.»

این اولین بار نیست که بازیگر پورن به ایران سفر کرده است. در سال ۲۰۱۶، یک بازیگر پورن بریتانیایی معروف به نام کندی چارمز  هم سفری به ایران داشت، اما خبرش را بعد از ترک خاک ایران منتشر کرد. با این حال انتشار این خبر جنجال آفرین بود.

ظاهرا کندی چارمز برای گذراندن تعطیلات و عمل جراحی زیبایی بینی به ایران سفر کرده بود. به گفته او به دلیل شهرت بالای جراحان زیبایی ایران تصمیم گرفته بود به این کشور سفر کند.

موضوع در آن زمان به حدی جنجالی شد که واکنش وزارت خارجه دولت روحانی را برانگیخت. وزارت خارجه گفت که کندی چارمز شغل خود را آرایشگری معرفی کرده و تحت عنوان و نام دیگری با کسب مجوز‌های معمول و متعارف قانونی به ایران سفر کرده است.

یک مقام آگاه در معاونت پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه به ایسنا گفت: «طبق آن‌چه که ما بررسی کرده‌ایم این خانم با اسم واقعی‌اش "کندی چارمز" به ایران سفر نکرده بلکه از طریق یکی از آژانس‌های مسافرتی با نام و شهرت دیگری و به عنوان آرایشگر درخواست سفر به ایران را ارائه داده است.»

این عبارات از قول یک مقام وزارت خارجه در سال ۲۰۱۶ به این معناست که در صورت افشای هویت و شغل افراد و مغایرت آن‌ها با قوانین ایران، برای چنین افرادی ویزا صادر نمی‌شد.

وزارت خارجه دولت رئیسی درحالی از «فرصت‌های برابر و مساوی» برای سفر همه شهروندان خارجی از جمله آمریکایی‌ها به ایران حرف زده که ایرانیان برای سفر به آمریکا با چالش‌های بسیاری مواجه‌اند. از زمانی که سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته بسیاری از ایرانی‌ها که سابقه خدمت سربازی اجباری در سپاه را در کارنامه خود داشته‌اند از دریافت ویزای آمریکا بازمانده‌اند. اصل اقدام متقابل در اصول دیپلماتیک حکم می‌کند وزارت خارجه ایران در اعطای ویزا به آمریکایی‌ها دقت بیشتری به خرج بدهد.

رویداد۲۴

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان