حکایت گیلان | وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه جزئیات قطار سریعالسیر تهران - مشهد سال آینده اعلام میشود، گفت: امیدواریم تا پایان سال، خط ریلی رشت به کاسپین را راهاندازی کنیم که دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و نقش کاربردی در انتقال بار دارد.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازیشده به شبکه ریلی و همچنین مراسم امضای کاربرگهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: در یک سال گذشته، چند کار در دستور کار قرار دادیم. امسال چند پروژه زیرساختی صنعت ریلی به بهرهبرداری رسید، پروژههایی که بخشی از تامین مالی آنها صورت گرفته اما در این سالها معطل مانده بود و بالاخره به مدار خدمترسانی آمد. یکیاز این پروژهها همدان به سنندج است که کردستان را به شبکه ریلی متصل کرد.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری و بردن منابع مالی به بخشهای مختلف کشور، نیاز به زیرساختهای حملونقلی دارد. تکمیل کریدورهای شرقیغربی و شمالی جنوبی به زیرساختهای حمل و نقل نیاز دارد؛ در غیر این صورت فقط درحد شعار است. همچنین پروژه بستانآباد به تبریز پس از سالها به بهرهبرداری رسید. کاربرد منطقهای برای استان آذربایجان و کاربرد کریدوری در مسیر شرق به غرب از ویژگیهای این راهآهن است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اهواز اندیمشک یکی دیگر از این پروژهها بود. همچنین امیدواریم در مدت زمان باقیمانده تا پایان سال هم خط ریلی رشت به کاسپین را راهاندازی کنیم که دریای خزر به خلیج فارس متصل میکند و اتصال بندر به بندر را فراهم میکند و نقش کاربردی در زمینه انتقال بار دارد. برای سال آینده هم اتصال بندر راهبردی چابهار به زاهدان را در برنامه داریم.
بذرپاش با اشاره به امضای کاربرگهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: امروز حدود ۶۰۰ میلیارد به مرحله نهایی رسید و حواله پول به شرکتهای که مشمول ماده ۱۲ قانون میشدند، قرار گرفت.
وی با اشاره به قرارداد خط ریلی رشت - آستارا با طرف روسی بیان کرد: قرارداد تجاری و اجرایی رشت - آستارا همین روزها امضا میشود؛ مدیرعامل شرکت روسی فردا به ایران میآید که قرارداد امضا شده و مشغول مذاکرات پایانی برای راهآهن رشت آستارا شویم تا این پروژه در زمانبندی خودش جلو برود و عقبماندگی نداشته باشیم.