یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | مراسم دومین دوره اعطای قلم مقدس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد ارشاد برگزار و در جریان آن از پنج تن از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی تقدیر شد.

به نقل از ایسنا، مراسم دومین دوره اعطای قلم مقدس ـ نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی ـ با حضور فرشاد مهدی‌پور (معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد)، ایمان شمسایی (مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، علی اکبری اشعری (دبیر دومین رویداد «جایزه قلم مقدس»)، ایرج سبقتی (از اعضای دبیرخانه اعطای جایزه قلم مقدس)، علیرضا شیرودی (مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد آقاسی (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها)، سپهر خلجی (مدیر اطلاع‌رسانی دولت)، محمد باجلان (مدیرعامل خبرگزاری پانا)، محمدعلی وکیلی (مدیرمسئول روزنامه ابتکار)، حسین شریعتمداری (مدیر مسئول روزنامه کیهان)، ولی‌الله شجاع پوریان (کاظم انبارلویی)، مسعود گنجی (مدیر مسئول روزنامه همدلی)، علی متقیان (مدیرعامل سابق خبرگزاری دانشجویان ایران) و فریده فرخی‌نژاد (گوینده بخش خبری صداوسیما) که اجرای مراسم را بر عهده داشت، همراه شد.

کاظم انبارلویی ـ سردبیر روزنامه رسالت، پیام تیرانداز ـ مدیرعامل فارس، حسین شریعتمداری ـ مدیرمسئول روزنامه کیهان، مسعود شجاعی طباطباعی ـ کاریکاتوریست و عبدلله گنجی، از جمله افرادی بودند که در این مراسم به عنوان روزنامه‌نگاران تراز انقلاب از آنها تقدیر به عمل آمد.

فرشاد مهدی‌پور در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و با یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، گفت: همچنین درود می‌فرستیم بر شهدای پیروزی انقلاب و یادشان را گرامی می‌داریم؛ شهدایی که در زندان‌های ساواک و رژیم در شکنجه بودند و در خیابان‌ها به شهادت می‌رسیدند، تصویر و تصوری از پیروزی نهضت نداشتند و با یک امید به خیابان‌ها می‌آمدند و جانشان را فدایی انقلاب کردند. شهدای گرانقدری که بیش از سایر شهدا بر دوش ما حق دارند و ما امیدواریم در مسیری که حرکت می‌کنیم، مسیر تعالی باشد.

معاون مطبوعاتی در ادامه گفت: این جایزه و نماد و این نشان به یاد مرحوم دکتر رضا مقدسی همزمان با ۱۳ بهمن ماه روز درگذشت ایشان نامگذاری شده است. در طول عمرش همواره میراث‌دار نهضت امام (ره) و انقلاب بود. این نام هم در دوره حیات ایشان در روزنامه همشهری بنا شد و این ایده به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد که در دکتری خودش به آن پرداخته بود.

وی با بیان اینکه از دو منظر به روزنامه‌نگاری تراز اول می‌توان پرداخت و مبنای این حرکت خود قانون اساسی است، گفت: منظر اول آن چیزی است که در انقلاب اسلامی در آیین‌ها، نمونه‌ها و اسناد انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است. بنابراین وقتی درباره  روزنامه‌نگاری انقلاب حرف می‌زنیم مبنای ما قانون اساسی است. چون قانون اساسی ما در بندها و ماده‌های مختلف به آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی رسانه پرداخته و احکام و قواعدی وضع شده که برخی موارد آن تفویض به قوانین و موضوعی است که بعدا اضافه می‌شود. اما وقتی درباره روزنامه‌نگاری تراز صحبت می‌کنیم، اصالت و مبنای آن به قانون اساسی برمی‌گردد؛ آن انتظاری که قانون اساسی از یک کنشگر اجتماعی رسانه‌ای و فرهنگی در عرصه‌های مختلف دارد. این میثاق ملی ماست که در هر جامعه‌ای و هر کشوری به آن پرداخته می‌شود و مهم‌ترین سند ملی ماست هزینه‌های سنگینی از خون شهدا بابت آن داده‌ایم و وضع شده است.  

مهدی‌پور درباره مبنای دوم روزنامه‌نگاری تراز انقلاب توضیح داد: مبنای دوم تجربه‌ای است که انقلاب اسلامی در این چهل و شش سال داشته است. در این تجربه به ساختارها، سازمان‌ها و ایده‌هایی درباره انقلاب اسلامی پرداخته شد؛ مثلا جهاد سازندگی بنا شد، سپاه پاسداران به وجود آمد و ساختارهای دیگری که تاسیس شدند. آیا در حوزه رسانه هم چنین اتفاقی افتاده؟ بله قطعا اتفاق افتاده بزرگوارانی از جمله شهید آوینی در این زمینه رسانه قلم‌فرسایی کردند. بنابراین ما ایده‌ای داریم به نام ایده روزنامه‌نگاری تزار انقلاب اسلامی که مثل ایده‌های دیگر با آن روبرو هستیم و این نشان و نماد از حیث تدارک و ایده پردازی پردازی تقویت این گونه است.

مهدی‌پور در پایان گفت: امیدواریم این توفیق را داشته باشیم در این مسیر بنیه و توان روزنامه‌نگاری کشور را که امروز در جنگ رسانه‌ای یکی از مهم ترین عوامل تقویت کشور است روز به روز رو به جلو حرکت کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان