شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | چندی پیش خبر رسید که مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دادگستری از حضور در انتخابات خبرگان رهبری منع شده است. خودش پیشتر درباره واگذاری سمت‌هایش پیشینش گفته بود: «من را از دادستانی بیرون گذاشتند، از وزارت اطلاعات بیرون کردند و از وزارت کشور هم همچنین! نمی‌دانم ما مشکل داریم یا طرف مقابلمان...» البته حالا پیش از اینکه کنار گذاشته شود، در واقع از ورود به خبرگان رهبری منع شده است.

از زمان دولت خاتمی با آن توصیف مشهور «هر روز یک بحران» تا دولت ابراهیم رئیسی تقریباً یک به یک چهره‌های مقبول نظام تبدیل به چهره‌های مغضوب می‌شدند که هاشمی رفسنجانی را باید مشهورترین آنان دانست. ابتدا به نظر می‌‎رسید این موضوع تک به تک دامن روسای جمهور را می‌گیرد، اما طولی نکشید که ماجرا به مقامات اطلاعاتی هم رسید. وزارتخانه‌ای که مقاماتش از مقربان بودند. اول سید محمود علوی از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی ردصلاحیت شد و حالا مصطفی پورمحمدی! کسیکه از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم‌مقام وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان بود و همچنین وزیر کشور در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در زمان ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه و وزیر دادگستری در دولت اول حسن روحانی بوده است.

پورمحمدی احتمالاً خودش هم تصور نمی‌کرد که روزی نامش در کنار خیل اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده قرار بگیرد. کسی که مهم‌ترین و حساس‌ترین امور امنیتی و قضایی را تاکنون برعهده گرفته و ردصلاحیتش بیش از هرکسی شایبه برانگیز است. ردصلاحیت مقام پیشین اطلاعاتی و کسی که قرابت زیادی به جریان حاکم بر شورای نگهبان داشته، دارای ابعاد تاریک و پنهان بسیاری است.
پورمحمدی با خاستگاه جامعه روحانیت مبارز در انتخابات خبرگان رهبری فاقد صلاحیت تشخیص داده شده است، بدون اینکه دلیل روشنی برای آن اعلام شود. این موضوع مورد انتقاد خیلی از سیاسیون به ویژه ردصلاحیت‌شدگان بوده است. تسنیم در توضیح ردصلاحیت‌ها گفته است: «مجلس خبرگان رهبری یک مجلس نخبگانی است و دایره افرادی که می‌توانند تأیید شوند، محدود است.» همچنین چهره‌های دیگری از عدم صلاحیت علمی برخی افراد برای گرفتن کرسی مجلس خبرگان سخن گفتند. این درحالی است که به لحاظ صلاحیت علمی این افراد دست کم در مقامات قضایی ریاست جمهوری و ... مورد تردید قرار نگرفته بودند. پورمحمدی درباره ردصلاحیت‌ها گفت: «برخی اوقات دلیلی که برای رد صلاحیت برخی گفته شده قانع کننده نیست.»|رویداد۲۴

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان