شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
واکنش نماینده مجلس به افزایش مجدد قیمت دلار:

دولت چه پاسخی برای دلار ۶۰ هزار تومانی دارد؟

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ۱۸:۲۲ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |نماینده "شاهین شهر، میمه و برخوار" در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که آقای فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسات خود در مجلس قول داده بودند که ارزش پول ملی در برابر سایر ارزهای خارجی، به ویژه دلار، تقویت شود و باید به این موضوع توجه کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید به فوریت به موضوع افزایش نرخ دلار ورود کرده و تدابیر درستی را در این بخش اتخاذ کنند، چراکه اگر اقدامات لازم در مقطع ابتدایی جهش و صعود نرخ دلار صورت پذیرد و این موضوع درمان و نرخ دلار به وضعیت ۱۰ روز قبل بازگردد، حتما تاثیرات آن برای بازار آسیب رسان نخواهد بود، اما اگر افزایش نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان ماندگار شود، طبیعتا این موضوع همه وضعیت اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

حاجی دلیگانی بیان کرد: ماندگاری افزایش نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان حتی می‌تواند قیمت کالا‌هایی که ارتباطی با دلار ندارد را افزایش دهد. همچنین این موضوع می‌تواند یک گرانی قیمتی در جامعه را رقم بزند، بنابراین دولت باید به سرعت به این موضوع ورود کند.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه ایجاد ثبات ارزی و حفظ ارزش پول ملی مسئولیت‌هایی را برعهده دارد، ادامه داد: این موارد در قوانین جدید مربوط به بانک مرکزی به صراحت مطرح شده و دولت باید به این موارد توجه داشته باشد چراکه هر چه سریعتر باید اقتصاد کشور از این وضعیت خارج شود. 

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عدم کنترل قیمت دلار ازسوی دولت، گفت: به یقین بخشی از تولید در کشور مانند حوزه کشاورزی نیازمند واردات بذر، کود و سم و دیگر محصولات است، بنابراین تهیه این اقلام -که برای تامین معیشت مردم ضروری است- از قیمت ارز تاثیر می‌پذیرند، با هدف تامین معیشت مردم ضروری است، اما بالا رفتن قیمت دلار به این مهم خدشه وارد می‌کند، ضمن آنکه بازار معطل دولت یا تعزیرات برای کنترل قیمت نخواهد شد و قیمت‌ها توسط خودشان بالا و پایین می‌شود.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم و نمایندگان از دولتمردان اقتصادی و سیاسی و نظارتی کشور انتظار دارند قیمت دلار را ثابت نگه دارند تا قیمت دیگر کالا‌های اساسی از افزایش آن تاثیر نپذیرد، درواقع مانع از اثرگذاری مسائل سیاسی و منطقه‌ای بر قیمت ارز و به دنبال آن اقتصاد و معیشت مردم شوند. افزایش ساعتی قیمت طلا و ارز در این ایام برای مردم نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده و ما شاهد سکوت مسئولان هستیم لذا انتظار می‌رود مسئولان دولت و بانک مرکزی به درستی درباره چرایی وضع فعلی توضیح دهند و راهکار خود را با مردم در میان بگذارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بازار در مدت اخیر بیانگر این است که دولت برنامه موثری برای کنترل بازار و تورم ندارد، مطرح کرد: اگرچه دولت در تبلیغات انتخاباتی، شعار کنترل تورم، ساخت مسکن، رونق تولید، واردات خودرو و... را داده بود و با اینکه مجلس در این موارد، قوانین را تصویب و دست دولت را باز گذاشته، اما به هیچ کدام از این وعده‌ها به‌طور موثر عمل نشده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان