شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | افرادی که فعالیت جسمانی بالایی دارند معمولا با افت انرژی و خستگی مواجه می‌شوند و از همین‌رو مصرف میان‌وعده مغذی برای آنها ضروری است. براساس مطالعه اخیر، خوردن منظم بادام با تامین ریزمغذی‌های ضروری در کاهش احساس خستگی موثر است و به تقویت عضلات نیز کمک می‌کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا به‌تازگی دریافتند که مصرف روزانه 57 گرم بادام می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی انرژی افراد پس از انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزشی را تامین کند.

برای دستیابی به این نتایج، تاثیر میان‌وعده بر دو گروه ارزیابی شد. گروه اول، روزانه 57 گرم بادام را به‌عنوان میان‌وعده صبح و عصر میل کردند. گروه دیگر نیز از بیسکوئیت مغذی مانند انواع حاوی عسل و انواع مغز استفاده کردند اما مقدار کالری هر دو نوع میان‌وعده یکسان بود.

محققان دریافتند نشانگرهای مرتبط با التهابات در افرادی که بادام خورده‌ بودند به‌طور قابل‌توجهی کمتر از گروه دیگر بود. همچنین توانایی‌های جسمانی نیز به‌دلیل خوردن بادام بهبود داشت و ورزشکارانی که چنین میان‌وعده‌ای را انتخاب کردند، با دردهای جسمانی کمتری پیش از تمرینات بدنی مواجه بودند.

براساس نتایج، مصرف بادام موجب بهبود واکنش ضدالتهابی بدن و تقویت توانایی‌های جسمانی طی انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم می‌شود. از همین‌رو بادام، خوراکی ایده‌آل برای افراد فعال و پرتحرک محسوب می‌شود. تقسیم این مقدار بادام در میان‌وعده به تامین انرژی طولانی‌مدت کمک می‌کند و مانع از احساس ضعف بین وعد‌ه‌های غذایی خواهد شد.

علاوه بر این، بادام منبع غنی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاحی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B است که در تنظیم سطح انرژی و تقویت و بازسازی عضلات تاثیر دارد. از دیگر ریزمغذی‌‌های بادام می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامینE اشاره کرد که به‌دلیل خواص محافظت از قلب، بهبود جراحات و مقابله با تحلیل شناختی بسیار مفید است. این ریزمغذی‌‌ها نه‌تنها برای ورزشکارانی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌‌کنند ضروری است بلکه برای افرادی که به شنا، پیاده‌وری و دوچرخه‌سواری می پردازند نیز مفید خواهد بود.

خوردن بادام التهابات تمام قسمت‌های بدن را کاهش می‌دهد و به بهبود سلامت افرادی که مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن نظیر آرتریت هستند نیز کمک می‌کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد بادام در کاهش کلسترول خون نیز تاثیر دارد و از این جهت در بهبود سلامت سیستم قلبی‌عروقی موثر است. انتخاب بادام به‌عنوان میان‌وعده حتی در پیشگیری از دیابت نوع2 نیز تاثیر دارد و قند خون ناشتا و حساسیت به انسولین را کنترل می‌کند. از طرفی، بادام به‌دلیل مقدار فیبر فراوان در بهبود عملکرد گوارش مفید خواهد بود.

نکته جالب اینکه پوسته نازک مغز بادام نیز حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های فراوانی است و حتی ترکیبات فعال ضدویروسی و ضدالتهابی دارد. از همین‌رو، هیچ دلیلی برای جدا کردن این پوسته‌ها نیست.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان