شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست مطرح کرد:

داریم تاوان شاهکار احمدی نژاد را می دهیم

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ۱۳:۳۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | اسماعیل کهرم فعال محیط زیست درباره کاهش منابع سدهای بزرگ کشور گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته سالانه «۳۰ میلیارد متر مکعب» آب پشت سد‌ها تبخیر می‌شود. خود این سد‌ها باعث کم شدن نزولات شدند. به این صورت که در گذشته قبل از احداث سد‌ها آب در بستر رودخانه‌ها جریان داشتند با وجود برداشتها و تبخیر‌هایی که در مسیر‌شان صورت می‌گرفت باز خشک نمی‌شدند. وقتی روی رودخانه‌ها سد می‌سازند باعث تجمع آب می‌شود و یک دریاچه بزرگ ایجاد می‌شود، آب که در یک جا جمع می‌شود میزان تبخیرش بالاتر می‌رود.

کهرم د ر ادامه با اشاره به عدم لزوم احداث سدهای بزرگ در استان خوزستان افزود: "سد ایلی سو " در ترکیه چهار سال آبگیری‌اش طول می‌کشد تا یک دریاچه تکمیل می‌شود و خیلی طبیعیه که در طول نگه داری این آب در این دریاچه میزان بالایی از آن تبخیر می‌شود. تماس آب در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان که گرم است باعث تبخیر بیشتر می‌شود و ساخت سد در این مناطق اصلاً منطقی نیست اگر آن آب روان باشد رودخانه‌ها حیات بهتری دارند.

وی با اشاره به مشکلات سد‌های کشور گفت: یکی از بزرگترین مشکلات سد‌های ایران بزرگ بودن آنهاست اگر سد‌ها را کوچکتر می‌ساختیم هم آب مورد نیازمان برای شرب و کشاورزی تأمین می‌شد، هم تولید برق داشتیم و آب کمتری تبخیر می‌شد.میزان  با میزان آبی که سالانه در پشت سدها تبخیر می شود نیاز آبی کشور تامین می شود.

این استاد دانشگاه می‌گوید: سد دز هفتمین سد بزرگ جهان بود در زمانی که در راستای برنامه‌های جهانی احداث شد. الان همان  "سازمان بانک جهانی " که در ساخت صد‌ها سد در کشور‌های جهان سوم مشارکت کرده و هزینه‌اش را داده به این نتیجه رسیده که اشتباه کرده و نباید این کار را می‌کرده.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: در قبل از انقلاب ۱۳ سد در کشور داشتیم الان بیش از ۷۰۰سد بزرگ و کوچک داریم. جمعیت ایران قبل انقلاب ۳۰ میلیون نفر بود و خشکسالی هم نداشتیم، الان حدود ۹۰ میلیون جمعیت داریم و اینهمه سد و خشکسالی ایراد کار کجاست.

احمدی نژاد گفت: اینکه می‌گویند آب نیست دروغه شما زمین را بکنید آب هست
وی با اشاره به نتایج بهره‌برداری بی‌رویه از منابع سفره‌های زیر زمینی گفت:  سفره‌های آب زیر زمینی ما آب محدود دارند، احمدی نژاد زمانی که رئیس جمهور بود گفت «اینکه می‌گویند آب نیست دروغه شما زمین را بکنید آب هست» و مردم زمین را کندند و با گذاشتن موتور آب چاه حفر کردند و آب را از عمق ۶۰۰ متری بیرون کشیدند، سفره آب‌های زیر زمینی خشک شد و این مسأله باعث بروز فروچاله و فرونشست‌ها در دشت‌های ایران شد.

کهرم با اشاره به خشکسالی در استان اصفهان گفت: مادر یازده استان کشور برنج می‌کاریم، برنج مختص سه استان است گیلان، مازندران وگلستان چون آب به اندازه کافی برای کشت آن وجود دارد. چرا در استان اصفهان برنج می‌کارند، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان کافی نبود! همان مقدار صیفی کاری که می‌کردند برای استان اصفهان کافی بود.ساخت سد در این استان  باعث خشک شدن این رود و فرونشست دشت‌ها شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان