یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | محمد قبادلو جوان متولد ۱۳۷۹ است که ۲۲ سال سن دارد. قبادلو در جریان اعتراضات در ایران بازداشت شده است. این اتفاق در  ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ رخ داده است و از آن زمان تا کنون پرونده قبادلو در حال رسیدگی است. امیر رئیسیان وکیل محمد قبادلو روز  دوم خرداد ۱۴۰۲ گفته: «شعبه یکم دیوانعالی کشور، حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو را صادر و قصاص او را تایید کرد. بر اساس حکم صادره، قصاص قبادلو در پرونده دادگاه کیفری یک استان تهران، تایید شده است.»

اتهام محمد قبادلو

محمد قبادلو متهم شده که با خودرو به سمت ماموران حمله کرده و آنها را زیر گرفته و در جریان این اقدام یک مأمور پلیس به نام وحید کرم پور کشته شده و پنج مأمور دیگر نیز مجروح شده‌اند. آنگونه که در جلسه دادگاه اعلام شده، قبادلو با خودرو پیکان با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر به سمت یگان موتورسوار می‌رود و به آنها برخورد می‌کند. خودش در جلسات دادگاه به ریاست ابوالقاسم صلواتی گفته «به قصد کشت مأموران پلیس را با خودرو زیر گرفتم» اما برخی شواهد حاکی است که او بیماری دوقطبی دارد.

نماینده دادستان در کیفرخواست صادرشده، عنوان اتهامی محمد قبادلو را «افساد فی‌الارض» از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفیدرنگ ذکر کرده است. پدر وحید کرم‌پور از ماموران یگان ویژه گفته اشد مجازات برای این فرد را خواستارم.

فیلمی از معصومه احمدی مادر محمد قبادلو منتشر شده که در آن گفته می‌شود فرزندش حتی از داشتن وکیل محروم بوده و در همان جلسه اول حکم اعدام برای محمد قبادلو صادر شده است. مادر محمد قبادلو در آن فیلم گفته عدالت اسلامی برای فرزندش رعایت نشده است. مادرش در همان ویدئو گفته «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی کردند و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند.» امیر رئیسیان وکیل او می‌گوید اتهام قتل مأمور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

بیماری محمد قبادلو

محمد قبادلو در دادگاه گفته بود بیماری «دو قطبی» دارد. در بخشی از صحبت‌هایش چنین می‌گوید: «در روز حادثه، ماه‌ها بود که روند درمان خود را متوقف کرده بوم و از بی خوابی شدید رنج می‌بردم.» یکی از پزشکان نیز بیماری دوقطبی قبادلو را تایید کرده است.

تایید حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور

سوم دی ماه ۱۴۰۱ روابط عمومی دیوان عالی کشور خبر داد که حکم اعدام قبادلو در دیوان عالی تایید شده است. در این توضیح چنین آمده است: «دیوان عالی کشور، پس از فرجام خواهی متهم محمد قبادلو نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب، به استناد بند ۴ قسمت ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحی ۱۳۹۴ پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع نمود.»

پس از این موضوع شعبه یک دیوانعالی کشور، حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو در مورد اتهام محاربه را پذیرفته اما حکم قصاص او به اتهام قتل عمد را تایید کرده است. خانواده قبادلو چشم انتظار حکم دیوان عالی کشور بودند اما با این حال حکم اعدام در نهایت تایید شد.

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو نیز ضمن تایید این خبر گفته است: «اعاده دادرسی ما در رابطه با پرونده اعدام آقای قبادلو که در دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده بود، هنوز مفتوح است و شعبه اول دیوان هنوز تصمیمی درمورد آن نگرفته است، اما اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است.»

محمد قبادلو اعدام شد
صبح امروز خبرگزاری میزان اعدام محمد قبادلو خبر دادند. این مسأله در شرایطی رخ داد که نسبت به حکم صادره در مورد قبادلو اعتراضات اجتماعی زیادی مطرح شده بود.

این در شرایطی بود که درخواست اعاده دادرسی مجدد برای پرونده قبادلو داده شده بود و با نامه پزشک معاینه کننده به رئیس قوه قضاییه و قضات دیوان عالی کشور، وکلای متهم در تاریخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، مجددا تقاضای اعاده دادرسی می‌کنند که با تجویز اعاده دادرسی، اجرای حکم متوقف و پرونده به دادگاه کیفری هم عرض جهت بررسی ارجاع داده شده بود. 

اگرچه رئیس کل دادگستری استان، تجویز اعاده دادرسی را با ذکر استدلال، خلاف شرع تشخیص می‌دهد و آن را موجب تضییع حق اولیای دم می‌داند.با اینحال نهایتا رئیس قوه قضاییه با اعاده دادرسی موافقت می‌کند و پرونده جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

میزان در توضیح چرایی اجرای حکم اعدام قبادلو می‌نویسد:«شعبه رسیدگی‌کننده در دیوان عالی کشور، در بررسی مجدد پرونده، تقاضای متهم را منطبق با بند‌های ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی ندانسته و با رد تقاضای اعاده دادرسی محکوم‌علیه، حکم قصاص نفس را تأیید کرد. »

این درحالی است که روز گذشته امیر رئیسیان درباره پرونده توضیح داده بود: «حدود سه ساعت پیش، ابلاغیه‌ای برای ما مبنی بر ارجاع حکم اعدام محمد قبادلو به اجرای احکام ارسال شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که با توجه پذیرش اعاده دادرسی او، هر اقدامی برای اجرای حکم قبادلو، خلاف قانون است.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان