دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

بیش از دو هزار و 500 مددکار و تسهیل گر در بخش کشاورزی گیلان فعالند

۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ۱۷:۳۶ چاپ

 حکایت گیلان | مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: قریب به 2500 مددکار ترویجی و تسهیل‌گر زن روستایی در قالب 1458 مددکار ترویجی(کشاورز مرد) و 839 تسهیل‌گر (زن روستایی) در استان فعال هستند.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، حمید منشی‌زاده با اشاره به نقش پررنگ زنان روستایی در عرصه تولید محصولات کشاورزی افزود: 107 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی در استان گیلان با هدف دسترسی آسان و سریع زنان روستایی به منابع مالی، ترویج فرهنگ پس‌انداز، توسعه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک و محلی و تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح روستاها فعال است.

وی یادآور شد: استان گیلان 2 هزار و 900روستا دارد و امیدواریم بتوانیم فعالیت این صندوق‌ها را در تمام مناطق روستایی استان گسترش دهیم.

 مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: آموزش در جهت توانمندسازی اعضا و تشکل‌ها، ساماندهی و ثبت اطلاعات اعضا، حمایت از تشکل‌های کشاورزی در قالب اخذ تسهیلات بانکی از صندوق کارآفرینی امید، برگزاری نمایشگاه‌های ترویجی در قالب جشنواره‌ها برای معرفی و فروش تولیدات روستایی، بازدیدهای ترویجی با هدف آشنایی با مشاغل خانگی در سطح استان، پیگیری بازارچه فروش محصولات کشاورزی و بیمه تسهیل‌گران زن روستایی از جمله فعالیت‌های مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان گیلان است.

وی با اشاره به طرح‌های شاخص استان گیلان در بخش ترویج کشاورزی یادآور شد: اجرای طرح‌های کشاورزی تهیه کمپوست از ضایعات خانگی در 17 شهرستان استان، طرح پرورش دومنظوره قارچ خوراکی با پرورش نوغانداری در شهرهای شفت و لنگرود، مدیریت آب کشاورزی در گلخانه کوچک مقیاس در آستانه اشرفیه‌، کاشت گیاهان دارویی در شهرهای تالش، رودبار و رودسر و طرح تولید نخ ابریشم در شهرهای لنگرود، شفت و صومعه‌سرا از جمله طرح‌های شاخص استانی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان است.

منشی‌زاده تصریح کرد: طرح کشوری توانمندسازی زنان روستایی با عنوان «روستای نمونه» با محوریت آموزش، صنایع تبدیلی، حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم، تشکیل صندوق اعتبار خرد زنان روستایی، انتخاب مددکاران ترویجی و تسهیل‌گران زن روستایی در روستای هندخاله صومعه‌سرا نیز از دیگر برنامه‌های شاخص این مدیریت برای سال جاری و سال آینده است.

 وی از اجرایی برنامه ترویجی تولید محصول سالم در روستا خبر داد و گفت: طی 5 سال گذشته در اجرای طرح تولید محصول سالم در روستا تمرکز بر 10 محصول برنج، هندوانه، گوجه سبز، زیتون، زنبور عسل، بادام زمینی، کیوی، توت فرنگی، مرکبات و پاچ باقلا است و با هدف تولید محصول با حداقل فاکتورهای شیمیایی در سطح روستاهای استان در حال برگزاری است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان