دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | محمدرضا فلاحتگر وسعت بافت های فرسوده استان را ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار عنوان کرد و افزود: این بافت ها در ۳۰ شهر استان است که در راستای قانون جهش تولید مسکن برای احیا و نوسازی پهنه‌های دارای بافت فرسوده پنج بسته جامع تشویقی برای ترغیب مالکان، ساکنان و سازندگان در نظر گرفته شده‌است.

وی با بیان اینکه این بسته ها شرایط خوبی دارد ، اضافه کرد: در بسته تشویقی شهرسازی پلاک‌های کمتر از حد نصاب تفکیک که قادر به دریافت پروانه ساخت در محدوده بافت فرسوده نبودند (حداقل ۵۰ مترمربع) می‌توانند نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند.

وی گفت: این پلاکها می‌توانند ۲ متر پیش روی طولی داشته باشند و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ همراه با تراس و بالکن در تراکم محاسبه نمی شوند.

به گفته وی، پلاک‌هایی که به تنهایی یا پس از تجمیع به حد نصاب تفکیک می‌رسند، یک طبقه مازاد همراه با ۲۵ درصد تخفیف، پارکینگ، عدم محاسبه تراس و بالکن در تراکم و امکان ایجاد در اضافه را خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در این بسته تشویقی پلاک هایی که بصورت بلوکی تجمیع می شوند (با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵) از مزایای طبقه همکف کاربری غیر مسکونی همراه با ۲ طبقه مازاد، ۲۰ درصد پارکینگ به صورت روباز برخوردار می شوند.

فلاحتگر افزود : معابری نیز که به طرح بافت فرسوده باز می شوند(معابر ۱۰، ۱۲ و ۱۴ متری) از مزایایی چون طبقه همکف کاربری غیرمسکونی، یک طبقه تشویقی، ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ، عدم محاسبه تراس و بالکن در تراکم برخوردار می شوند.

این مسئول اظهار کرد: در بسته تشویقی مالی نیز به ازای هر واحد سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارائه می‌شود، همچنین آن دسته از واحدهایی که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند و تا پایان سال پروژه‌شان به اتمام می‌رسد از پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بهره مند می شوند.

وی گفت: محل تامین این اعتبارات از طرح نهضت ملی مسکن با بهره ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت۱۷ تا ۲۰ ساله خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان یادآوری کرد: بسته تشویقی اسکان موقت در کلانشهرها نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون ریال با نرخ بهره چهار درصد و مدت بازپرداخت ۳۶ ماهه است که توسط صندوق کارآفرینی امید به ازای هر سند مالکیت به کسانی که در محدوده بافت فرسوده اقدام به نوسازی می کنند، پرداخت می‌شود.

فلاحتگر، عنوان بسته چهارمی که برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده را تشویقی اداری دانست و افزود: طبق این بسته شهرداریها موظف اند حداقل ۵۰ درصد هزینه های عوارض ساخت، تراکم ساخت و تقسیط بدون کارمزد باقیمانده را به کسانی که در این محدوده تمایل به نوسازی و احداث بنا دارند در نظر بگیرند؛ این تخفیف می‌تواند تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه باشد.

وی اضافه کرد: در بسته تشویقی زمین و آپارتمان معوض نیز به استناد بند (ث) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ساکنان بافت فرسوده و حاشیه (سکونتگاه های غیر رسمی) که درخواست مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده و حاشیه از طریق طرح کلید به کلید با واحدهای مسکونی یا اراضی تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی دارند، می‌توانند در ازای واگذاری شش دانگ مالکیت املاک خود به راه و شهرسازی، واحد نوساز یا زمین معوض دریافت کنند.

وی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی مجاز است با اعمال تخفیف ۴۰ درصدی در قیمت کارشناسی روز واحدهای نوساز و اراضی مورد نظر (معوض) نسبت به اجرای طرح کلید به کلید اقدام کند.

 

 
 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان